יש תקווה: מה קורה בשכונת התקווה?

בשנים האחרונות, ניתן לראות הגירה חיובית לשכונות דרום תל אביב, וביניהן שכונת התקווה. מה השתנה בשכונה מאז הקמתה? הכול בכתבה הבאה

משהו חדש מתחיל. שורה זו היא לא רק שם שירו היפה של דני רובס אלא כזו המסכמת את המתחולל בשנים האחרונות בדרום תל אביב, ובעיקר בשכונות כפר שלם ויד אליהו. אזור מוחלש זה של העיר מתעורר בשנים האחרונות לחיים עקב ההתחדשות העירונית הרבה המבוצעת בו, כאשר אחת השכונות הבולטות בהקשר לכך היא שכונת התקווה, ולאו דווקא מהסיבות הנכונות.

ההיסטוריה מדברת

השכונה הוקמה בשנות ה-30 של המאה שעברה ושוכנו בה בעיקר בני עדות המזרח, יוצאי תימן ועיראק בפרט. במשך השנים סבלה השכונה מהזנחה וקיפוח והיא התפרסמה בזכות הזמרת המפורסמת עופרה חזה, ילידת השכונה, וכמובן הודות לשוק הססגוני הפועל וסצינת המסעדות המגוונות שאפיינו אותה במשך עשורים רבים.

הגירה חיובת

לעומת שכנותיה, כפר שלם ויד אליהו, סובלת שכונת התקווה מאי וודאות תכנונית המקשה על יזמי ההתחדשות העירונית להקים בה פרויקטים בצורה נרחבת. אי וודאות זו נובעת בעיקר מן העובדה שנכסים רבים בשכונה רשומים בשיטת "מושע", כלומר, נכסים ללא פרצלציה וללא רישום בעלות או שיוך חלקות. מגבלת רישום הבעלות על נכסים מוגדרים בטאבו, מרתיעה עדיין רוכשי דירות ויזמים מלרכוש נכסים ומגרשים בשכונה והיא מהווה את אחד החסמים המשמעותיים לפיתוחה. על מנת לפתוח את החסם הבעייתי, קידמה עירית תל אביב בשנה החולפת את נושא הסדרת  נכסי הנדל"ן בשכונה. באם צעד זה אכן יתממש הוא יהווה בשורה של ממש עבור בעלי המגרשים והנכסים בשכונה שיוכלו להשאיר מאחוריהם מורכבות בירוקרטית ארוכת שנים.

עד שזה יקרה, השכונה נהנית מפריחה אחרת, פריחה חברתית:  נוכח מגמת בניית מגדלי הענק במרכזה וצפונה של תל אביב, גילו צעירים רבים, ביניהם אנשי בוהמיה וקהילת הלהט"ב, את קסמה של שכונת התקווה בעלת הבתים הפרטיים, הגינות והבניינים הדו קומתיים. השכונה החלה לחוות הגירה חיובית עם אוכלוסייה חזקה יותר. תושבים חדשים אלו רואים ב"תקווה" שכונה אינטימית ויפה בסגנון שכבר לא קיים היום, תל אביב של פעם אם תרצו.

גם העובדה כי התשתיות בשכונה עברו מתיחת פנים ושהוקמו בה מרכזים קהילתיים כמו גם מוקדי עניין אחרים עשו את שלהם וגרמו לפריחתה החברתית ואף התרבותית של השכונה. כך, בשכונה הקטנה יחסית פועלים בכפיפה אחת "בית דני", "מרכז דוהל" לכנסים ומופעים, פארק התקווה, השוק הססגוני, בית הספר למשחק של יורם לוינשטיין בו מתקיימות הצגות פתוחות לקהל וכמו כן מרכז צעירים חדש שנפתח רק לאחרונה.

יתירה מכך, השכונה נגישה מאוד תחבורתית ובמרחק הליכה נמצאות תחנת רכבת דרך ההגנה והתחנה המרכזית של ת"א. כמו כן, הקו הסגול של הרכבת הקלה המתוכנן לעבור בשכונה ישפר מאוד את הממשק בין התקווה ויתר שכונות הרובע עם מערב תל אביב. כל אלה צפויים להשפיע תודעתית על הביקושים לדיור בשכונה כשלזוגות הצעירים יצטרפו בהדרגה גם משפרי דיור וכן משקיעי נדל"ן.

לקריאה נוספת

העולם שייך לצעירים

אחת הראיות הטובות לכניסתם של הצעירים לשכונה היא הקמתם של מעונות סטודנטים בלב שכונת התקווה. במסגרת פרויקט המעונות נבנות 35 יחידות דיור לסטודנטים,  יחידים, זוגות ושותפים, בתמהיל של דירות סטודיו, דירות 2 חדרים ודירות גן.

ומה בנוגע למחירים? ובכן, חלק מסוד קיסמה של השכונה נובע כמובן מרמת המחירים האטרקטיבית השוררת בה עדיין. בשכונה המרכזית ניתן למצוא בתים בשווי מחצית המחיר מבתים אחרים במרכז העיר. כך  לדוגמא, מחירה של דירת שני חדרים בשכונה עולה כיום בסביבות המיליון ₪ בלבד כאשר ניתן למצוא בה צמודי קרקע במחיר ממוצע של כ-2 מיליון ₪ כלומר, מחירים הנמוכים בממוצע פי 2.5 ואף יותר, ממחיר נכסים מקבילים במערב תל אביב.

ומה באשר לעתיד? עם הסדרת הבעלויות על נכסי ומגרשי השכונה, והקמתו של הקו הסגול מחירי הבתים בשכונה צפויים לזנק בעשרות אחוזים. עובדה זו הופכת את השכונה כאופציה להשקעת נדל"ן טובה במיוחד, אך רק עבור משקיעי הטווח הארוך כיוון שתהליכים אלו אורכים זמן רב.