רמת גן: האם העיר המרכזית עדיין מלכת ההתחדשות העירונית?

במרבית הערים בארץ מתקיימים פרויקטי תמ"א38 מגוונים ורמת גן היא הבולטת שבהן. אז מהו היקף הבנייה וההתחדשות? האם הוא צפוי להשתנות? הכל בכתבה הבאה

רמת גן: האם מדובר במלכת ההתחדשות העירונית?

אחת הערים הבולטות ביותר בתחום ההתחדשות העירונית היא ללא ספק העיר רמת גן. מאז ראשיתה של ההתחדשות העירונית לפני כעשור בלטה רמת גן בהיקף הפרויקטים שאושרו בה ואף זכתה במשך שנים לכינוי בירת התמ"א 38 של ישראל. עם בחירתו באוקטובר האחרון של חבר הכנסת לשעבר כרמל שאמה הכהן לראשות העיר, ציין שאמה כי הוא מתכוון לבחון מחדש את היקפי הפרויקטים בעיר ולשנות את מדיניות הבנייה המוגזמת לדבריו שנעשתה ללא יצירת תשתיות ציבוריות מתאימות.

לאן נושבות הרוחות

נשאלת כעת השאלה לאן הולכת ההתחדשות העירונית ברמת גן, שעדיין מככבת כמובילה במספר הפרויקטים הנבנים בה, וכמה פרויקטים בשלבים השונים נמצאים כעת באי ודאות לגבי ההמשך. ובכן, מנתוני אתר יד 2 עולה כי נכון להיום סך הפרויקטים במסלולי תמ"א 38/1 חיזוק ותוספות ותמ"א 38/2 הריסה ובנייה עומדים על 820 פרויקטים, מתוכם 153 מאוכלסים, 225 נמצאים בבנייה, ו442 נמצאים בשלבי בקשה לקבלת היתר בנייה. כך, אם יחול קיצוץ כלשהו בהיקף בניית הפרויקטים בעיר הרי שהוא יתייחס לאותם 442 פרויקטים הנמצאים בתכנון כעת וזקוקים לאישורה של וועדת התכנון המקומית. אגב, מהנתונים עולה עוד כי מרבית הפרויקטים בעיר (622 מהם) נבנים במסלול תמ"א 38/2 לעומת 198 בלבד במסלול תמ"א 38/1.

משמעויות שונות

המשמעות הישירה של פרויקטים מרובים בעיר אחת היא צפיפות הולכת וגדלה הן מבחינת תשתיות והן כמובן מבחינת תחבורה וחנייה. יתירה מכך, דיירים שבבניינם מתבצע פרויקט תמ"א 38 אכן נהנים מפירות הפרויקט שמעניק להם ברוב המקרים דירה חדשה עם תווית מחיר גבוהה בהרבה מדירתם הקודמת. יחד עם זאת, יש לזכור שהשכנים של הפרויקט סובלים מאתר בניה פעיל הסמוך לביתם על מטרדי הרעש והזיהום הקשורים לכך, עובדה שכל אדם שמתעתד לעבור לגור בעיר צריך לקחת בחשבון.

הדברים אמורים במיוחד כאשר מדובר על שכונה ספציפית בה יש ריבוי של פרויקטים, או אז הופכת כל השכונה לאתר בנייה אחד גדול עם עגורנים, משאיות וטרקטורים משעות הבוקר ועד הערב. אחת התוצאות הישירות לכך היא אחוז גבוה יותר של דיירים שמבקשים למכור את הדירות שלהם בשכונות אלו ונאלצים לחכות הרבה יותר זמן מבעבר עד שיגיע קונה מתאים. יש שיגידו שיש כאן הזדמנות לקונים שחפצים לגור ברמת גן המרכזית ויכולים להשתמש במצוקת המוכרים לצורך הורדת המחיר.

לקריאה נוספת

שכונות העיר

מניתוח על פי שכונות ניתן לראות כי השכונה המובילה בפרויקט תמ"א 38 היא שכונת נגבה במרכז העיר בעלת 73 הפרויקטים, 27 מהם במסלולי תמ"א 38/2 ו-46 במסלולי תמ"א 38/1. השכונה השנייה במספר הפרויקטים היא שכונת חרוזים הוותיקה בעלת 36 הפרויקטים, מתוכם 30 במסלול תמ"א 38/2 ו-6 במסלול תמ"א 38/1. את השלישיה בצמרת סוגר שיכון מזרחי בעל 25 הפרויקטים מהם 15 במסלול תמ"א 38/2 ו10 במסלול תמ"א 38/1.

מאידך, השכונה בעלת מספר הפרויקטים הנמוך ביותר בעיר היא שכונת הלל בה יש 10 פרויקטים בלבד מתוכם 9 במסלול תמ"א 38/2 ואחד במסלול תמ"א 38/1. השכונה הלפני אחרונה בדירוג היא שכונת בן גוריון,מרכז העיר ג' בה יש 14 פרויקטים מתוכם 12 במסלול תמ"א 38/2 ו-2 פרויקטים במסלול תמ"א 38/1.

בשורה התחתונה

רבים מאמינים כי אחד הגורמים העיקריים לניצחונו של כרמל שאמה הכהן בבחירות האחרונות הייתה התנגדותו הידועה לריבויים של פרויקטי התמ"א 38 שפרחו בעיר בשנים האחרונות וגרמו לתלונות רבות מצד התושבים. נכון לעכשיו כל שנותר ליזמי התמ"א 38 ולתושבים כאחד להמתין ולראות האם יממש שאמה את הצהרותיו בדבר צמצום הפרויקטים בעיר והצבתה על מסלול מתון  הרבה יותר של יותר התחדשות עירונית.