רגע לפני שחותמים: כל מה שצריך לדעת על חוזה שכירות

איך עדיף לשלם שכר דירה? מי משלם על מקרר ישן שהתקלקל? מה זה שטר חוב ואיך תבטיחו לעצמכם שקט לעוד שנה מראש? עורכי דין ובעלי ניסיון מציגים טיפים חשובים.

בשעה טובה מצאתם דירה להשכרה: המיקום מושלם, השותפים סימפתיים ואפילו בעל הבית השאיר רושם חיובי. עכשיו צריך לחתום על חוזה שכירות, אבל מדובר במסמך שעלול להיות טריקי ולהחביא כמה מוקשים שכדאי להימנע מהם מלכתחילה. אל דאגה, באתר של עיריית תל אביב לדוגמה תוכלו להוריד חוזה שכירות מומלץ.

בנוסף, חסכנו לכם את כאב הראש וריכזנו טיפים חשובים ושלל עצות "עשה ואל תעשה" באדיבות מומחים מנוסים ועורכי דין המתמחים בחוזים.

אופן התשלום

רוב בעלי הדירות מעדיפים לקבל צ'קים דחויים מראש עבור כל תקופת השכירות, כשבדרך כלל ניתן לשלם בכרטיס אשראי או בתשלום חודשי באמצעות צ'קים.

בעבר שכר הדירה היה צמוד לדולר, אך בשל הירידה בשער הדולר בעלי דירות רבים מעדיפים כיום תשלום שקלי. אם בכל זאת מדובר בשכר דירה צמוד לדולר, בדקו שבחוזה מצוין כי התשלום יהיה על פי השער היציג ביום התשלום (יום פדיון הצ'ק) – כך תשלמו לפי השער ביום חתימת החוזה, ובתום תקופת השכירות תוכלו להתקזז לפי שער הדולר בפועל.

ערבויות וביטחון

כדי להבטיח שהשוכר לא יתחמק מתשלום שכר הדירה או יפר את החוזה, בעלי דירות נוטים לדרוש ערבויות וביטחונות: החתמת ערבים לשוכרים שמתחייבים למלא את תנאי החוזה, ערבויות בנקאיות או צ'ק ביטחון שייפדה רק במקרה של הפרת חוזה.

אנחנו ממליצים לסגור עם בעל הדירה על הנפקת שטר חוב שנרכש ברשתות כמו צומת ספרים, סטימצקי וקרביץ – ולא כזה המונפק על ידי עורך דין. עד כמה שניתן, מומלץ שלא למלא את פרטי חשבון הבנק שלכם ובוודאי שלא למסור לבעל הבית שטר פתוח, אלא לציין סכום מוגדר וידוע מראש. כמו כן, הוסיפו בחוזה סעיף ובו דרישה כי השטר יחזור אליכם בתום תקופת השכירות.

אחריות על בלאי ותיקונים

בכל חוזה שכירות צריכה להופיע רשימת רהיטים ומכשירים הנמצאים בדירה ושייכים למשכיר. יש לכתוב ליד כל פריט מה מצבו: למשל, במידה וקיבלתם ריהוט פגום או תנור מקולקל ציינו זאת וכך תמנעו עגמת נפש והאשמות שווא כלפיכם.
חוסר הקפדה על הנושא עלול לגרור אי הבנות וסכסוכים בהמשך.

חשוב להכניס סעיף שיפטור אתכם מאחריות על נזקים שלא קרו באשמתכם, ועל בלאי סביר שחל ברהיטים או בציוד. לדוגמה, אין סיבה שתשלמו על תיקון מקרר בן 20 שנה שהתקלקל לפתע.

הוסיפו סעיף מיוחד הנקרא "תיקונים עם הסתייגות", בו אחראי בעל הדירה על תיקון כל מה שמוגדר בלאי סביר, כלומר כל תקלה או פגם שלא נגרמו באשמתכם.
מומלץ להוסיף דרישה שבמידה ובעל הדירה לא תיקן את הנזק או הפגם בתוך כשבוע ממועד הפנייה הראשוני אליו, תתקנו זאת במקומו ותקזזו את עלות התיקון מדמי השכירות.

סעיפי יציאה ואופציות להארכת חוזה

מה קורה אם אחד השותפים או אתם רוצים לעזוב באמצע תקופת השכירות או שבעל הדירה מחליט למכור את הנכס? חשוב להבהיר בחוזה מה מדיניות הצדדים.
בדרך כלל נהוג לציין שהשוכר יהיה רשאי לעזוב לאחר שימצא לו דייר מחליף, כאשר על המחליף יחולו אותם התנאים וגובה שכר דירה.

נסחו סעיף המאפשר לכם לארגן שוכר חלופי שיבוא במקומכם, או שוכר חלופי שיהיה מקובל על בעל הבית ובלבד שזה האחרון לא יתנגד אליו אלא מטעמים סבירים בלבד. סעיף נוסף שאולי תרצו לשלב בחוזה הוא אופציה להמשך שכירות בתנאים זהים. כך תבטיחו לעצמכם שאם וכאשר תחליטו להישאר בדירה שנה נוספת, אין סכנה שבעל הבית יפסיק את השכירות או יעלה לכם את שכר הדירה.

בסעיף זה מקובל לרשום: "לשוכרים ישנה זכות לשכור את הדירה למשך תקופה נוספת (המפורטת)". שימו לב – אל תחתמו על סעיף הכולל הסתייגות דוגמת "בכפוף לקיום התחייבויות השוכר" ולא על סעיף פתוח המאפשר להעלות את דמי השכירות. עבורכם, האופציה חייבת להיות בלתי מסויגת.

תשלומים שוטפים וחורגים

כשוכרים מוטלת עליכם חובת תשלום דמי ועד בית עבור תחזוקת הבניין. עם זאת, סכומי כסף נוספים עבור פרויקטים כגון שיפוץ עתידי ישולמו על ידי בעלי הדירה.
מעבר לכך, בחוזה השכירות חשוב לפרט אם ישנם תשלומים שוטפים דוגמת ארנונה, מים, גז, חשמל, דמי ניהול לחברת הניהול ועוד. זכרו לקבוע מראש במעמד חתימת החוזה על מי מוטלים התשלומים.

תיאום ציפיות

חשוב לדון, לדבר ולהסכים מראש על כל סעיף וסעיף כדי לוודא שהציפיות מתואמות ושלא תהיינה אי הבנות מיותרות. שימו לב לאותיות הקטנות, כי מה שכתוב בהן עשוי להיות קריטי בהמשך. פרט קטן, אך חשוב שלא נכנס לחוזה עלול לגרום צרות גדולות בתקופת השכירות וחשוב לקבוע הכול מראש – שכן אין לדעת אילו שינויים יתרחשו בהמשך.
אם אתם עדיין מחפשים דירה להשכרה, כנסו ללוח דירות להשכרה וחפשו על פי ההעדפות שלכם.