עליות במחירי השכירות: האם הן הולכות להיעצר בשנת 2019?

בשנים האחרונות זיהינו עליות במחירי השכירות. מהם הגורמים לכך, האם נראה את המחירים ממשיכים לעלות גם בשנת 2019 ומיהן הערים היקרות ביותר? היכנסו לכתבה המלאה

היכן עלו מחירי השכירות בשנת 2018?

מחירי הדירות המאמירים בישראל ואי יכולתם של זוגות צעירים רבים לרכוש דירה בבעלותם, כמו גם משפרי דיור המבקשים לעבור לדירות גדולות יותר, הביאו אזרחים רבים בישראל להתגורר בשכירות. והאמת, אין מדובר בפטנט ישראלי שכן בערים מרכזיות בעולם מעדיפים אזרחים רבים לשלם דמי שכירות חודשיים ולא להשתעבד לבנקים בהלוואות ארוכות שנים. מה קורה בישראל? הכל בכתבה הבאה

חגיגה בישראל

בישראל הפוריטנית, העדיף הציבור הרחב מאז ומעולם להיות בעל דירה משלו, ועל רקע הנהירה ההמונית בעשור האחרון לשוק השכירות, ההיצע בשוק זה הולך וקטן והביקושים מצידם מביאים לעליות מחירים. גורם נוסף שהביא גם הוא להתייקרות במחירי השכירות בארץ הוא הפלטפורמה הבינלאומית להשכרת חדרים ודירות לטווח קצר בין גולשים (Airbnb) שגרמה לכך שדירות שכירות רבות יצאו משוק השכירות לטווח ארוך, מה שצמצם את ההיצע הקיים עוד יותר וגרם למשכירים להעלות מחירים. יחד עם זאת, יש לציין כי השפעתה של תופעת Airbnb החדשה נוגעת בעיקר לעיר תל אביב ולא משליכה על שאר ערי ישראל.

עליות מחירים

כך או כך, מנתוני אתר יד 2 אשר ניתח את מחירי השכירות המבוקשים בין 2017 ל-2018  בערים תל אביב, גבעתיים, רמת גן, חיפה והרצליה עולה כי אם בינואר 2017 עמדו דמי השכירות בדירת 2 חדרים בתל אביב על 4589 ₪ לחודש הרי שבאוקטובר 2018 עלה סכום זה ל4742 ₪, כלומר עלייה ממוצעת של 159 ₪ לחודש. ביחס לדירות 3 חדרים בתל אביב הרי שבינואר 2017 עמדו דמי השכירות לדירה כזו על 5681 ₪ בממוצע ובאוקטובר 2018 הם עלו ל-5873 ₪, פער של 192 ₪ לחודש.

בבאר שבע, לעומת זאת, נרשמו עליות מתונות יותר בדמי השכירות. בדירת 3 חדרים עלו דמי השכירות מינואר 2017 ועד אוקטובר 2018 ב-69 ₪ בלבד לחודש. בחיפה, עמדו דמי השכירות בדירת 3 חדרים על 2480 ₪ בינואר 2017 והם עלו ל-2514 ₪ באוקטובר 2018, כלומר עלייה של 34 ₪ בלבד בחודש. את העלייה הגדולה ביותר רשמה העיר רמת גן שבה עמדו דמי השכירות בדירות 3 חדרים על 4695 בינואר 2018 והם טיפסו ל4983 ₪ באוקטובר 2018 – כלומר עלייה של 288 ₪ לחודש. כמו כן נמצא כי בהרצליה עמדו דמי השכירות בינואר 2017 על   4357 ₪ לדירת 3 חדרים והם טיפסו ל- 4586 באוקטובר 2018, עליה המבטאת פער של 229 ₪.

לקריאה נוספת

ומה לגבי דירות חדשות?

לעומת העלייה העקבית במחירי השכירות בערים שצוינו לעיל והמחירים הגבוהים יחסית איתם מתמודדים השוכרים, הרי שישנם מקומות אחרים בארץ בהם ניתן למצוא דירות בשכירות, לעיתים חדשות מהניילונים, עם תו מחיר נמוך יחסית. על מקומות אלו ניתן למנות שכונות חדשות המצויות בבנייה מואצת כמו כרמי גת בקרית גת, פסגות אפק בראש העין והעיר הנבנית חריש שבצפון השומרון.

הדבר נובע מהעובדה כי לא מעטים מהרוכשים במקומות אלו הינם משקיעים, וכעת לאחר השלמת הבנייה הם מציעים את דירותיהם לשכירות ארוכת טווח, ובשל ההיצע הרחב ומגוון הדירות לשכירות במקום, הם נאלצים להתפשר במחיר. גורם נוסף למחירים הנמוכים הינו מיקומן של דירות אלו בתוך אזורי בנייה פעילים מאוד ובמקרים רבים ללא תשתיות מושלמות, שטחים ירוקים פתוחים ומבני ציבור לרווחת הדיירים.

בשורה התחתונה

לסיכום, על אף תוכניות משרד האוצר להורדת מחירי שוק הדיור, הרי שגם אם נבלמה עליית מחירי הדירות למגורים לא נרשמה בה ירידה, ובמקביל לכך זוגות צעירים ומשפרי דיור שפנו לאופציית השכירות גילו כי למגינת ליבם, המחירים רק הולכים ועולים מדי שנה. נקודת האור היחידה בכל העניין היא שעל רקע הבנייה המואצת במקומות רבים בארץ, ניתן למצוא היום "מציאות" בשוק השכירות במיקומים גיאוגרפיים אטרקטיביים. זוהי בהחלט אופציה טובה עבור זוגות צעירים שיכולים לשכור דירה ובמקביל לחסוך עבור דירה בבעלותם, וכן עבור משפרי הדיור שיכולים למצוא דירות 4 ו-5 חדרים במחירים נוחים מאוד.