עבודות איטום בקיץ: זה הזמן להכין את הגג שלכם לקראת החורף

הבית שלכם עבר חורף קשה ואתם מפחדים לחזור על אותו תסריט פעם נוספת? נכון שהחורף עוד רחוק, אבל זה הזמן לתקן נזקים ולהתכונן לקראת הגשמים

הקיץ הישראלי משפיע משמעותית על תצורת הבית. חומרי הבנייה סופחים חום, מייצרים שחיקה מוגברת ובלאי ולכן חשוב לדעת איך לאתר נזקים ולתקן אותם עוד לפני שהבעיה מחמירה. גג הבית הוא נקודה טובה להתחיל בה – כל סדק, שבר או אפילו חולשה בנקודה מסוימת בגג עלולים לייצר פתח לנזילות ורטיבות כבר עם הגשמים הראשונים ולפגוע בקלות באיכות החיים.

גג בלתי מתוחזק יוצר שרשרת נזקים ארוכה: הציוד האישי נפגם ואפילו נהרס לחלוטין, שגרת החיים משתבשת, הבידוד בין הבית למזג האוויר החיצוני נהרס, ערך הנזק יורד והנזקים עלולים להתגלות כבלתי הפיכים. כדי לוודא שהגג שלכם יהיה עמיד ואיתן בחורף הקרוב, תצטרכו כבר עכשיו להתחיל לדאוג לו. אם תחכו לרגע האחרון אתם עלולים למצוא את עצמכם בתוך בית דולף או מוצף.

רגע של בטיחות

עוד לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע לעבודת איטום, שווה שתבצעו בדיקה עצמית. בחלק מהמקרים תוכלו אפילו לבצע את האיטום בעצמכם ולחסוך עלויות. זכרו שבכל בדיקה של הגג יש לשמור על כל כללי הבטיחות: לעלות לגג אך ורק עם סולם מתאים, לבדוק מקרוב את הנקודות הרגישות ולדאוג לאדם נוסף שיוכל לסייע לכם לרדת למטה בבטחה.

התחילו בניקיון הגג מאבק ולכלוך. אם נתקלתם בבועות אוויר, גרדו והסירו אותן באמצעות סכין. יש למלא חורים ושקעים בתערובת של מלט, חול ודבק אקרילי ולמרוח אותה עם גלגלת או מברשת.

בדיקה ותיקון גג רעפים

גגות רעפים הם בעלי אופי שונה מאשר אלה מבטון ונוטים "לחטוף" בעיקר בעונות המעבר, כששינויי הטמפרטורה גדולים מאוד בין היום והלילה. רסיסי הטל שנופלים על הגג לפנות בוקר יתאדו בצהריים, מה שיגרום לפעולה חוזרת שוחקת וסודקת, אפילו לגרום לשברים.

כדי לבדוק אם גג הרעפים שלכם יצטרך איטום מיידי, מומלץ להתיז כמות מים גדולה על כל חלקי הגג ולבדוק האם מתרחשת דליפה. יש לחזור על הבדיקה במשך מספר ימים רצופים. אם זיהיתם דליפה ואת נקודת החולשה שלה בגג, זה הזמן להשתמש בתערובת מלט, חול ודבק אקרילי, או במשחת איטום על בסיס דבק אקרילי. בצעו זאת על כל נקודה שנראית לכם בעייתית. אם קיימים רעפים שחוקים, סדוקים או שבורים, החליפו אותם.

לקריאה נוספת

בדיקה ותיקון גג בטון

אם אתם דיירי קרקע או בקומה הגבוהה בבניין ויש לכם גג בטון, קיימות עבורכם כמה אפשרויות:

  • איטום בזפת חמה – כיסוי הזפת בשכבת סיד או צבע אוטם אקרילי כדי למנוע ממנה לאגור חום. זו שיטה מעולה למי שמעוניין לחסוך עלויות בשל עלותה הזולה של הזפת והעובדה שבעל מקצוע יוכל לבצע את העבודה במינימום זמן ולספק תוצר איכותי ועמיד מאוד.
  • איטום ביריעות ביטומניות – יריעה שנמתחת על הגג ונועדה לבודד כניסת מים וחום לבית. את היריעה פורשים על משטח ישר ורק אחרי שמוודאים שלא קיימת רטיבות כלשהי בגג. היריעות הביטומניות פופולריות מאוד בישראל וידועות בחוזקן ועמידותן, מחזיקות שנים ומשתלמות לטווח הארוך. זכרו לבחור ביריעות עם תו תקן מטעם מכון התקנים הישראלי ולהבדיל בין יריעות APP שנועדו לשימוש בגגות "סאן רוף" או חשופות חלקית לשמש, לבין יריעות SBS שיתאימו לאיטום מרתפים ורצפות.
  • שימוש בחומר איטום אקרילי – מתאים למי שרוצה לבצע את האיטום לבדו. זוהי משחה לבנה שניתן למרוח או להתיז על הגג והיא מתאימה לגגות שנבנו עם שיפועים חדים או מקומות לא ישרים.

גם המרזב יכול להיות אשם

המרזב קולט מי גשמים מהגג, אבל אוסף אליו בהנאה גם עלים, ענפים, חול, נוצות וחומרים שעלולים לסתום אותו ולייצר שחיקה מהירה. אם המרזב חדל מלנקז, המים יצטברו בגג, יכבידו מאוד על היריעות הביטומניות או שכבת הזפת ויתחילו לחלחל אל הבטון שמתחת.

הזמינו כבר עכשיו בעל מקצוע ומנוסה כדי לבדוק את המרזב ולנקות אותו ובכך להסיר כל סיכוי לנזקים בחורף גשום וסוער.