דירות יוקרה: כמה אנשים באמת הצליחו להגשים את החלום?

שוק דירות היוקרה גורם לנו תמיד לחלום ולקוות להצליח להגיע לבית שכזה ביום מן הימים. אז מה באמת קורה בשוק דירות היוקרה? יד2 עם הנתונים לפניכם

דירות יוקרה: כמה אנשים באמת חיים את החלום?

עד כמה שוק דירות היוקרה משגשג בישראל?

דירות בשווי של 5, 10, 20, ו-30 מיליון ₪ עם מחירים המתחילים מ-50 אלף ₪ למ"ר וממריאים עד 130 אלף ₪ ואף יותר למ"ר מהווים עבור רובנו חלום רחוק בלבד. ואכן, עסקאות רבות בשוק היוקרה מוצאות את דרכן למדורי הרכילות בעיתונים ואלו נהנים לנקר את עינינו בדירות הנוצצות והחדשות אותן רוכשים מיטב הידוענים, אנשי העסקים המפורסמים והאוליגרכים הכבדים בארצנו הקטנה.

בית החלומות

לא פלא הוא ששוק דירות היוקרה המתחיל מדירות בסיס בנות 5 מיליון ₪ מהווה 1% בלבד מכלל עסקאות הנדל"ן בשוק. בפלח שוק זה המוגדר כדירות המאיון העליון ניתן למצוא דירות באזורים שהפכו זה מכבר לשם נרדף ליוקרה כמו סביון, כפר שמריהו, כפר ורדים, עומר, שכונות צהלה והמשתלה בתל אביב, שכונת רחביה, טלביה ועין כרם בירושלים ועוד.

יש הטוענים כי פלח דירות שוק היוקרה מהווה את הסמן לכלל שוק הנדל"ן בישראל ואם הדברים הם אכן כך הרי שקיימת סיבה לדאגה על אף האופטימיות שמשדר משרד השיכון עם תוכנית מחיר למשתכן ושלל מסלולי ההקלות שלו לגידול במלאי הדירות בשוק.

קצת נתונים

מנתוני ענף הנדל"ן עולה כי בין השנים 2016-2017 חלה צניחה של למעלה מ-40% במספר עסקאות המכר לדירות מגה יוקרה במחירים של 10 מיליון ש"ח ומעלה. כך, בין ינואר לנובמבר 2016 בוצעו 126 עסקות לרכישת דירות מגה יוקרה שמחירן גבוה מ–10 מיליון שקל — בעוד שבתקופה המקבילה ב–2017 בוצעו רק 74 עסקות בטווח מחירים זה.  גם מבחינת שווי העסקאות חלה ירידה וכך אם בתקופה שבין החודשים ינואר- נובמבר 2016 הסתכם שווי זה בקרוב בכ-1.9 מיליארד שקל הרי שבתקופה המקבילה ב-2017 הסתכם שווי פלח היוקרה המדובר ב-מיליארד ₪ בלבד.

נתונים ענפיים נוספים מעלים כי אם עד לפני מספר שנים ספורות, מאורע של רכישת דירה בתג מחיר של 20 מיליון ₪ היה עניין אשר התרחש לפחות אחת לחודש – הרי שתופעה זו נעלמה בשנה הקודמת כמעט לחלוטין וכך בשנת 2017 כולה נחתמה עסקה אחת כזאת בלבד עם דירה בשטח של 300 מ"ר במגדל מאייר בשדרות רוטשילד שבעיר תל אביב.

את ההאטה בפלח עילי זה של שוק הדיור מסבירים בענף כתוצאה מישיבתם על הגדר של תושבי החוץ שהיוו עד היום את המנוע של שוק דירות היוקרה. תושבי חוץ אלו, יהודים מבוססים ממדינות דוגמת צרפת, בריטניה וארה"ב קנו להם בעבר אחיזה בארץ בהשקעה בדירות יוקרה ועקב מדיניות האנטי משקיעים של משרד האוצר החליטו למשוך את ידיהם לזמן מה מהשוק הישראלי. גורמים נוספים המעיבים על השקעת תושבי החוץ הינם התחזקות השקל לעומת המטבעות הזרים, ירידה בערך הנכסים שלהם בחו"ל עקב ירידת ערך האירו, דבר שהוביל לצמצום כח הקנייה וקשיים שהבנקים מטילים על העברת כספים מחשבונות זרים לחשבונות מקומיים, בעיקר הדרישה לחשוף את מקורות ההון שלהם. התוצאה הדרמטית : הקטנת מספרם של תושבי החוץ בפלח דירות היוקרה במחצית, מה שגורם להאטה בשוק זה ולמספר רב של דירות הנמצאות על המדף ללא קונה.

דירות יוקרה: כמה אנשים באמת חיים את החלום?

חולמים על דירת יוקרה?

מגמת ירידה

על אף תמונה עגומה זו מומחי נדל"ן טוענים מנגד כי עיקר הירידה בביקושים היא בתל אביב לבדה, בדגש על פרויקטי קו החוף, וכי תושבי החוץ מפנים את יהבם לערים מחוץ לתל אביב המציעות דירות יוקרה במחירים נמוכים יותר כמו הרצליה, נתניה וירושלים. גם מבחינת פילוח המשקיעים טוענים המומחים כי אמנם אחוז מסויים מקרב תושבי החוץ אכן נדחק החוצה אך את מקומם של אלו תפסו ומהר זוגות  ישראליים מבוגרים מבוססים המעוניינים לשפר את איכות חייהם לצד נובורישים ואנשי הייטק בעלי משפחות הקונים את הדירות הללו בין השאר כהשקעה לטווח הארוך.

לסיכום

כך שלסיכום  התמונה בענף דירות היוקרה מורכבת למדי ותלוי כמובן את מי שואלים. מה שבטוח הוא שהנכווית העיקרית בכל הסיפור היא תל אביב שתושבי החוץ נהנו עד כה להשקיע בה ומלאי דירות היוקרה שנבנו בה יושב כעת על המדף, ממתין להתבררות מגמת שוק הנדל"ן בארץ.