אין כמו בבית: מהו סוג הנכס שמתאים לכם?

מה ההבדל בין וילה לקוטג'? מה כולל פנטהאוז ולמה הוא בדרך כלל יקר יותר מדירת גג? ומה זו, בעצם, דירת גן? מדריך יד2 עושה לכם סדר בכל הסוגים השונים של נכסי הנדל"ן למגורים

רוצים לקנות או לשכור דירה? מהר מאוד תגלו שאם אתם לא מתכוונים להסתפק בדירה "רגילה", הרי שבשוק מחכים לכם נכסי נדל"ן מסוגים שונים, שההבדל ביניהם לא תמיד ברורים מספיק. אז זה הזמן לעשות סדר במונחים ולהכיר טוב יותר את האפשרויות, כדי שתוכלו לבחור בקלות את הנכס המתאים לכם ביותר.

דירת גן – חצר פרטית באמצע העיר

דירת גן נמצאת בקומת הקרקע של בניין מגורים משותף וכוללת חצר פרטית צמודה. החצר מהווה חלק בלתי נפרד מהנכס (כלומר, רשומה בטאבו על שם בעלי הדירה) והכניסה והיציאה אליה מתבצעות דרך הדירה.

דירת גן היא בבחינת פתרון מגורים למבקשים ליהנות מחצר פרטית אולם אינם מסוגלים להרשות לעצמם מבחינה פיננסית לרכוש בית פרטי, או לכאלה הרוצים להתגורר במרכזה של עיר גדולה מבלי לוותר על היתרונות הגלומים בחצר צמודה. מחיר נכס כזה יהיה בדרך כלל גבוה יותר ממחירה של דירה "רגילה" בעלת שטח זהה באותו בניין (שאינה כוללת חצר פרטית), ונמוך יותר ממחיר פנטהאוז או דירת גג באותו בניין.

פנטהאוז – כאן גרים בכיף

דירת מגורים, בדרך כלל בשטח גדול למדי, הנמצאת בקומת הגג של בניין וכוללת מרפסת רחבת ידיים הפונה אל כמה כיוונים. פנטהאוז נחשבת לדירת יוקרה מבוקשת בזכות השטח הגדול (זו בדרך כלל הדירה הגדולה ביותר או בין הגדולות ביותר בבניין כולו), העובדה שמדובר בדירה הממוקמת בקומה העליונה (כלומר, אין שכנים ש"הולכים" מעל הראש), הנוף, האור הטבעי וכמובן הודות למרפסת הנמצאת באותו מפלס. בהתאם לייחוד ולביקוש הרב – פנטהאוז הוא מהנכסים היקרים ביותר בשוק הנדל"ן.

מיני פנטהאוז – יושבים על המרפסת

מיני פנטהאוז היא דירת מגורים בשטח קטן יותר לעומת שטחו של פנטהאוז, הכוללת מרפסת – שגם היא קטנה יותר לעומת שטח המרפסת של פנטהאוז, אך גדולה יותר לעומת מרפסת של דירה "רגילה" באותו בניין.

נכסים מסוג זה נמצאים בקומות העליונות של בניין מגורים, מתחת לקומה שבה ממוקמים פנטהאוז או דירת גג. מיני פנטהאוז תהיה בדרך כלל יקרה יותר מדירה "רגילה" באותו בניין, וזולה יותר לעומת מחיר של פנטהאוז.

דירת גג – מדרגות אל קומת הגג

דירת מגורים, בדרך כלל בשטח נרחב, הנמצאת בקומה העליונה של בניין, כאשר גרם מדרגות פנימי מוביל אל קומת הגג הכוללת מרפסת ובדרך כלל גם חדר מגורים נוסף.

בדומה לפנטהאוזים, גם דירות גג נחשבות לנכסים מבוקשים, הודות לשטחן הנכבד ולמרפסת הגג, שכאמור בה נמצא חדר מגורים נוסף שעשוי לשמש כיחידת דיור נפרדת; ולחילופין אפשרות לבנות חדר כזה במרפסת הגג לאחר קבלת היתר מתאים. ועם זאת יש לציין, כי לעתים קונים פוטנציאליים דווקא נרתעים מהעובדה שמרפסת הגג נמצאת במפלס נפרד ושהגישה אליה מתבצעת באמצעות מדרגות פנימיות.

לקריאה נוספת

דופלקס וטריפלקס – לגור במפלסים

דופלקס היא דירת מגורים הכוללת שתי קומות. דירות כאלה, בנות שני מפלסים המחוברים ביניהם במדרגות פנימיות, נמצאות בדרך כלל בקומות העליונות של בניין מגורים, אולם בהחלט ניתן למצוא דופלקסים גם בקומות אחרות, למשל בקומת הקרקע או במרכז הבניין. טריפלקס היא דירת מגורים בת שלוש קומות. דירות אלה, בנות שלושה מפלסים, נמצאות בדרך כלל בקומות העליונות ובקומות הביניים של בנייני מגורים.

דופלקס וטריפלקס הן פתרון מגורים למבקשים ליהנות מתחושה של בית פרטי בעל כמה מפלסים, היכולים לשמש הן כסוג של הפרדה בין שטחי מגורים לבין שטחי אירוח או בישול (למשל, חדרי מגורים במפלס אחד וסלון, מטבח, חדר טלוויזיה וכו' במפלס אחר), והן כאפשרות ליצירת שטחי מגורים נפרדים לבני משפחה (למשל, חדר הורים במפלס אחד וחדרי ילדים במפלס אחר). בהתאם, מובן כי מחיר של דופלקס וטריפלקס הוא גבוה יותר לעומת דירות אחרות בבניין.

וילה וקוטג' – בתים עם חצר

וילה היא בית חד-משפחתי, כלומר נכס המיועד למגורי משפחה אחת, עם מפלס אחד או כמה מפלסים. לעומת זאת, קוטג' הוא בית דו-משפחתי, כלומר המבנה מופרד לשני חלקים ומיועד למגורי שתי משפחות, וכולל כמה מפלסים.

הן וילה והן קוטג' בנויים על מגרש וכוללים חצר פרטית (אחת או יותר), אולם בניגוד לקוטג' הכולל קיר משותף לשכנים, הרי שוילה היא נכס בעל תחושת פרטיות גבוהה יותר מאחר שאין בה קירות משותפים. בהתאם, מחירה של וילה יהיה גבוה יותר לעומת מחיר קוטג' בשטח זהה באותו אזור.