פינוי בינוי נוסח יהוד: מה צפוי לקרות בשנים הקרובות?

בשנים האחרונות ערים רבות עוברות תהליך של התחדשות עירונית, ביניהן גם איזור בקעת אונו. אז מה צפוי שם בקרוב?

התחדשות עירונית בבקעת אונו

אזור בקעת אונו כולל ישובים כמו קרית אונו, גבעת שמואל וגני תקווה ומוכר בקרב תושבי הסביבה כאזור שקט ודי מנומנם, סוג של ערי שינה במטרופולין תל אביב. באוקטובר האחרון התרחשה באחת מערי האזור, יהוד-מונוסון, מערכת בחירות סוערת למדי שהוציאה את העיר מתרדמתה. שני המועמדים הבולטים היו ראש העיר המכהנת, יעלה מקליס, וראש העיר הקודם יוסי בן דוד. מי שזכתה לבסוף הייתה מקליס שקיבלה את אמון הציבור ל- 5 שנים נוספות בכס העירייה אך נראה שיותר מכל, הטילו בחירות אלו את הזרקור על המחלוקת הגדולה באשר להסכם הגג לבנייה בעיר ופרויקטי ההתחדשות העירונית הנרחבים ההולכים לשנות את פני העיר לבלי היכר.

התרחבות בבנייה

נכון להיום נמצא הסכם הגג, שנעצר בשל הבחירות, בשלבי קידום שונים ועל פי התכנון הוא צפוי לכלול בנייה של כ- 7,600 דירות חדשות בשני מתחמים בעיר בשנים הקרובות. ההסכם המתגבש כולל גם את הקצאתם של מגרשים ברחבי העיר לטובת קרקע משלימה לפרויקטים במסגרת פינוי בינוי כדי להגדיל את הכלכליות למימושם. על פי נתוני העירייה, מדובר בחמישה מתחמים ברחבי העיר, שכדי שיוכלו לצאת לפועל יש צורך בקרקע משלימה. המתחמים המדוברים הם בייקובסקי, קדושי מצרים, הרמב"ם והרצל.

במסגרת תוכנית הפינוי בינוי ברחובות בייקובסקי-קדושי מצרים צפויות להיהרס כ-284 דירות ישנות אשר במקומן ייבנו כ- 1350 דירות חדשות כמו גם שטחי מסחר, תעסוקה ופנאי, מרכזים רפואיים, שטחי ציבור ושטחים פתוחים. סוגיית הקרקע המשלימה לא נעלמה כאמור מפרויקט זה, וכך התוכנית כוללת בנייה של כ-400 יחידות דיור חדשות בקרקע משלימה  בשטח פתוח ממערב השייך ליהוד. מדובר בקרקע שנועדה להגדלת הכדאיות הכלכלית של מיזמי התחדשות עירונית ועם תוספת הבנייה בקרקע המשלימה יינתן לחברה היזמית יחס גבוה למדי של 4.75 דירות חדשות על כל דירה ישנה שתיהרס. 1350 הדירות החדשות במתחם זה מצטרפות לתוכנית פינוי בינוי נוספת המקודמת במרץ על ידי העיריה ובמסגרתה ייבנו במתחם מוהליבר בעיר למעלה מ-1,300 יחידות דיור חדשות למען התושבים. הדבר יביא לגידול של פי 4 במספר הדירות במתחם וכך כ-336 דירות יהפכו בקרוב ל-1,332 דירות חדשות בבניינים חדישים. מתחם מוהליבר הוכרז כמתחם מועדף למגורים על ידי קבינט הדיור והועבר להותמ"ל.

לקריאה נוספת

משיכת היזמים לאיזור בקעת אונו

מה גורם למשיכת היזמים לעיר הקטנה בפאתי בקעת אונו? ובכן, יהוד-מונוסון ממוקמת בקרבה רבה לנתב"ג על אזור התעסוקה הגדול שלו האירפורט סיטי ובנוסף, היא נמצאת בסמוך לכביש 461 המוביל היישר לאזור דרום תל אביב ומקל על תושביה להגיע לעבודה בעיר הגדולה. העיר מתאפיינת באוכלוסייה איכותית למדי והיא בעלת חתך סוציו אקונומי של 7 מתוך 10. כמו כן, העיר משויכת לאזור בקעת אונו הנחשב והמבוקש, ושכונות שלמות בעיר הן שכונות ותיקות העומדות בקריטריונים של תמ"א 38 ופינוי בינוי. גם מחירי הדירות אטרקטיביים ליזמים ודירות חדשות בנות 4 חדרים נמכרות כיום בעיר במחיר ממוצע של 2.1 מיליון ₪. לבסוף, ואולי זו הנקודה החשובה ביותר, העיריה בראשותה של מקליס מקדמת את הפרויקטים במסלולי הפינוי בינוי בלוחות זמנים מהירים למדי ביחס לרשויות אחרות והדבר משפיע על בחירת היזמים בעיר.

בשורה התחתונה

שני מתחמי הענק שנמנו לעיל הם רק חלק מתוכנית האב של העירייה להתחדשות עירונית הכוללות את בנייתן של כ- 5500 יחידות דיור חדשות בשלושה שלבים. יש לציין כי עוד בטרם אושרה תוכנית האב להתחדשות העירונית ביהוד-מונוסון קודמו בעיר שלושה פרויקטים גדולים במתחמים שונים בהיקפים של מאות דירות. לאור העובדה כי יהוד נחשבת לרשות קטנה יחסית עם 30 אלף תושבים בלבד, ברור שהיקפי הבנייה העצומים ישנו את פני העיר ללא היכר הן מבחינה פיזית והן מבחינת היקף האוכלוסייה שתכפיל את עצמה בתוך כ-15 שנה ולא פלא הוא שהעיר הוכתרה בתקופה האחרונה כבירת הפינוי בינוי של ישראל.