מתווך או סוכן נדל"ן: האם מדובר בשירות הכרחי כשמחפשים דירה?

מחפשים דירה? כדאי לכם להיעזר בשירותיו של מתווך או סוכן נדל"ן שיעזור לכם לקבל מידע מקיף על הנכס שאולי לא ידעתם. יד2 עם הפרטים בכתבה הבאה

מתווך: האם הוא יוכל לסייע לכם בתהליך מציאת הדירה הבאה?

כולנו מכירים את זה מקרוב. אנו מעוניינים לקנות דירה חדשה, אם כזוג צעיר המחפש דירה ראשונה או כמשפחה צומחת שהדירה הפכה להיות קטנה עבורה ואנו פשוט לא מוצאים את הזמן להתעמק בסוגיית הבית הנכון עבורנו והעלות המתאימה. אז נכון, כבר החלטנו באיזו עיר אנו רוצים לגור אבל אנחנו עדיין לא בטוחים איזו שכונת מגורים תתאים לפרופיל המשפחתי שלנו, מה באשר לנתיבי התנועה אל ומחוץ לשכונה ומהי בכלל רמת המחירים שבה אנו צריכים לחפש, כי אולי אנחנו בכלל לא בכיוון.

יתרה מכך, על אף שהתפיסה הכללית היא שהיום כבר לא צריך עזרה או ייעוץ בכל הקשור לאיתור נדל"ן כי הכל נגיש באמצעים חינמיים, כמו אתרי האינטרנט והעיתונות הכתובה, הרי שלמעשה עדיין ישנם מוכרי דירות רבים שמעדיפים למכור את דירתם שלא באמצעות האינטרנט או העיתונות ומסתפקים בתליית שלט למכירה בחזית הבית. לנקודות כשל אלו הנוגעות לאיתור ומיפוי הדירות המתאימות עבורנו נכנסת לה הפונקציה החשובה של עולם הדירות –  מתווך הנדל"ן שלעיתים מכונה בעגה המקצועית, סוכן נדל"ן.

עולם התיווך: נעים להכיר

אם בעבר כלל מקצוע תיווך הדירות את החיבור הבסיסי בלבד בין שלל מוכרי הדירות לרוכשים הפוטנציאליים, הרי שבעידן הדיגיטלי בו יש לוחות נדל"ן מקיפים ביותר כמו לוח יד2 המוביל את הקטגוריה, המוצר העיקרי אותו מספק מתווך הנדל"ן של היום הוא פחות הנכסים עצמם ויותר שירות, אינפורמציה וידע מקצועי. אגב, ישנם מתווכים שהגדילו את מעטפת השירות שהם מעניקים ללקוחות והם מעניקים להם ייעוץ משלים לקניית הדירה הכולל בנוסף קשר מול יועצי משכנתאות, שמאים ועורכי דין בתחום המקרקעין. ואכן סוכני הנדל"ן, או המתווכים אם תרצו, הם הכתובת שתוכל לנווט אתכם בקלות ובזמן קצר לשכונה ולפלח הדירות המתאימות בדיוק לכם על פי סינונים מוקדמים כמו הרכב המשפחה, מצבכם הכלכלי, השכלתכם והשכלת הילדים, איכות בתי הספר בשכונה, המדד הכלכלי- חברתי של תושבי השכונה,  גיל התושבים בשכונה ועוד ועוד. במקרים אחרים הם אף יוכלו למצוא עבורכם "מציאות" שרק הם מכירים שכן אין מומחה גדול יותר מהם לנדל"ן באיזור פעילותם, בו הם מכתתים רגליים ברמה יומיומית וערים לכל התרחשות נדלנ"ית חדשה.

למה כדאי לשים לב

חשיבות קריטית נוספת למתווך הינה האינפורמציה המקיפה שיש לו ביחס להיבטים שלעיתים אנו לא מייחסים להם חשיבות רבה בהליך קניית הדירה, אבל יהפכו לקריטיים בעתיד. על אלו ניתן למנות תוכניות בנייה עתידיות בעיר, בניינים בעלי פוטנציאל של התחדשות עירונית, מפגעי רעש עתידיים, הכנה למעלית, דמי וועד הבית, ועוד.

למרות כל יתרונות המתווכים ולמרות שחוק המתווכים הסדיר את המקצוע שנחשב בעבר ל"חאפרי" משהו והגדיר קריטריונים ברורים לעוסקים בו הרי שבישראל סובל התחום עדיין מסטיגמה שלילית, למרות שהדברים שייכים לשנות העבר. כך, בעוד שבמדינות מערביות המתווך נחשב לפונקציה חיונית בתהליך קניית ומכירת הנדל"ן וסוכן הנדל"ן נשכר על ידי המוכר ומייצג אותו באופן בלעדי מול הקונה, הרי שבישראל מוכרים וקונים רבים מנסים עדיין בכל הדרך "לחסוך" בדמי המתווך ומבצעים את עסקת הנדל"ן בעצמם, במה שמתברר לא אחת בדיעבד ככישלון חרוץ.

בשורה התחתונה

כדברי הכלל הידוע אם יש ספק – אין ספק, ואם אתם לא מספיק בטוחים אם לבצע את עסקת קניית הדירה הנבונה ביותר, הרי שמומלץ לכם לשכור את שירותיו של מתווך מקצועי, זאת במחיר זניח יחסית לרווח שתקבלו מעסקת הנדל"ן. המתווך יחסוך לכם זמן רב, אותו תוכלו להקדיש לעבודה או למשפחה, ויתירה מכך, הוא יוכל לוודא שאתם לא עושים טעויות בדרך, וכשמדובר על נדל"ן בישראל של 2018, מדובר על טעויות יקרות, אפילו יקרות מאוד.