איך עובדים מבחני ריסוק ובטיחות של רכבים?

הדבר החשוב ביותר בכלי רכב, עם כל הכבוד לביצועים, עיצוב וגאדג'טים, הוא הבטיחות. כל הרכבים עוברים מבחני ריסוק מורכבים, אשר תפקידם לוודא שהם כשירים לעלות על הכביש, למנוע תאונות ולהתמודד איתן. איך נעשים המבחנים ועל מה הם מעידים?

 

תוצאות מבחנים אלה מבשרות לחברות ביטוח רכב ולנהגים אילו רכבים בטוחים יותר, ואילו פחות. איך זה עובד? הנה כל מה שצריך לדעת:

באיזה ציוד משתמשים?

מלבד הרכב הנבדק, מבחני ריסוק כוללים ציוד מיוחד, שנועד לדמות תאונות בחיים האמיתיים ולאסוף נתונים.

בובות התרסקות – בובות אלה מדמות בני אדם, עשויות מחומרים מרוכבים ומתכות ומשובצים בהן חיישנים. הן זהות לגוף האדם במונחים של משקל, ממדים ואפקט בזמן תאונה.

עגלות פגיעה – כלים שמעורבים בתאונות, כמו כלי רכב וגורמים סביבתיים, מיוצגים על ידי עגלות שהן בעצם מסגרות של אלומיניום ופלדה. הן פוגעות ברכב הנבדק בזוויות שונות.

ארכיטקטורת הדמיה וניתוח נתונים – על מנת לנתח תאונה ואת השפעתה, מבחני ריסוק מערבים ציוד טכנולוגי רב, כמו מצלמות מהירות, חיישנים ותוכנות ניתוח. מצלמות וחיישנים ממוקמים על גבי הרכב הנבדק, או מרחוק, כדי לצבור נתונים על תאונות. ניתוח הנתונים הללו, ואלה שנאספים באמצעות חיישנים, מספקים הערכה מקיפה לגבי מבנה הרכב בחזיתות הבטיחות השונות.

סוגים שונים של מבחני ריסוק

מבחני התנגשות חזיתית

המבחנים כוללים התנגשות עם מחסומים סטטיים ודינאמיים כאחד, הן חזיתית והן בזוויות שונות. התנגשויות חזיתיות מפוזרות בדרך כלל לכל רוחב המכונית, מה שמציב יותר תלות בכריות האוויר ובחגורות הבטיחות. מבחני פגיעה קדמיים מבוצעים בדרך כלל במהירות של 55 עד 65 קמ"ש.

מבחני התנגשות צדדית

בהשוואה לחזית הרכב, הצדדים חושפים את הנוסעים לסכנה גדולה יותר, מכיוון שאורך החיץ מצטמצם מאוד. מבחני פגיעת צד כרוכים בהתנגשות של עגלת פגיעה ברכב נייח בזווית ישרה, מה שגורם לעיוות של הדלתות. מכיוון שיש פחות חומר שיספוג את הפגיעה, היצרנים חייבים לחזק את מבנה העמודים והמשקופים כדי לספק סיוע קריטי. ברוב הרכבים החדשים מותקנות כריות אוויר צדדיות כדי לחזק את הבטיחות בצד. מבחני בטיחות ריסוק צדדיים מבוצעים בדרך כלל במהירות 50 עד 58 קמ"ש.

בדיקות פגיעה בגג

בין התאונות הפחות נפוצות, אך המשמעותיות ביותר, הן תאונות התהפכות. במקרה של קריסת הגג, הנוסעים נמצאים בסכנת מעיכה מתחת למשקל הרכב. בדיקות אלו מתבצעות על ידי הפעלת לחץ על גג הרכב ומדידת שיא ההתנגדות שהוא מציע, לפני שהגג מתפורר ב-12.5 ס"מ.

חישוב זה מכונה יחס חוזק-משקל. יחס גבוה יותר מרמז על קשיחות טובה יותר של הגג, ובכך על בטיחות התהפכות טובה יותר.

לסיכום: מבחני ריסוק הם חיוניים לשמירה על בטיחות בדרכים. רכישת רכב עם דירוג בטיחות גבוהה שומרת על החיים שלכם, וגם עשויה לעזור לכם לקבל הצעות ביטוח רכב אטרקטיביות יותר .