השליש הראשון של ההריון: מה קורה שם?

מזל טוב, קיבלת את הידיעה שאת בהריון, וכמו שקורה לכל ההריוניות הטריות, ההתרגשות רבה ואת כל כולך בעניין. הכתבה תציג את המאפיינים השונים של האישה והעובר בשליש הראשון של ההיריון ומהן הבדיקות המומלצות

איך נשים מרגישות?

השליש הראשון של ההיריון הנמשך עד סוף השבוע ה-13 זו התקופה הקריטית של ההיריון. כבר לאחר 3 שבועות הריון תרגישי שגופך משתנה. נשים רבות חשות יותר עייפות וצורך במתן שתן לעיתים תכופות, תופעה הנמשכת עד לסוף ההיריון. גם חוש הריח שלך רגיש יותר וייתכן ותפתחי דחייה למזונות שאהבת. כיוון שאלו תחושות אינדיבידואליות, יהיו נשים שיחושו כך בזמנים שונים במשך השליש הראשון להריון. לדוגמה, בממוצע תוקפות את הנשים בחילות מהשבוע החמישי, אך ישנן החשות בחילות קודם לכן או בכלל לא. הבחילות יכולות להימשך עד השבוע ה-14 ויהיו כאלו שיסבלו מהן לתקופה ארוכה יותר. לאחר 6 שבועות מתחיל שינוי הורמונלי, ובהתאם לכך, לנשים רבות יהיו שינויים במצב הרוח. ישנן אף נשים שיש להן מעט דימום בשלב זה, ולמרות שזו תופעה נפוצה, יש להקפיד ולהיבדק על ידי הגניקולוג. בשבוע ה-11 ייתכן ותתחילי לסבול מעצירות וצרבות. מומלץ לבקש מהרופא תכשירים וטיפול תרופתי שייקלו עלייך. בשבוע ה-13 הפתעה – החשק המיני שלך עשוי להתגבר.

התפתחות העובר בשליש הראשון להריון

5 ימים לאחר שהביצית מופרית מתחיל להתפתח עובר המכונה בלסטוציסט. גודל העובר כגרגיר והוא מתחיל לפתח איברים לאחר 3 שבועות הריון ועד לשבוע ה-10. בתקופה זו נבנית גם השיליה, שתפקידה לספק לעובר חמצן, מזון ולסלק את ההפרשות. עד שהיא מבשילה, שק החלבון יעביר את המזון לעובר ושק מי השפיר ירפד את הרחם.

מהשבוע ה-5 קצב ההתפתחות מהיר מאוד. לעובר בשבוע זה 3 שכבות, חבל הטבור והשיליה מתפקדים וצינור העצבים נוצר בשכבה העליונה שלו. יותר מאוחר יתפתחו ממנו מערכות שונות, המוח השלד ועוד. מהשכבה השנייה יתפתחו הלב וכלי הדם וhttps://www.huggies.co.il/pregnancy-and-birth/pregnancy-stagesמאוחר יותר גם השרירים והעצמות. מהשכבה השלישית יתפתחו מערכת השתן, המעיים, הריאות וחלקים פנימיים נוספים.

בשבוע ה-6 הפנים של העובר יתחילו לקבל צורה וראשו ייראה גדול יותר מהגוף. גם הגפיים העליונות והתחתונות יתחילו לבצבץ ולבו יפעם במהירות רבה. בשבוע ה-10 כבר יהיה ניתן לשמוע את פעימות ליבו ואבריו ימשיכו להתפתח. בשבוע ה-8 הוא יתחיל לזוז  ובשבוע ה-10 אף יכופף את אבריו. בשבועיים האחרונים של השליש הראשון בהריון, העובר יתמתח, פניו יתחילו להיות ברורות יותר.

מהשבוע ה-13 הסיכון להפלה טבעית יפחת. עם זאת, יש להקפיד על בדיקות שגרתיות.

אילו בדיקות לעשות?

מרגע גילוי ההיריון מומלץ להיות בהשגחה של גניקולוג לאורך כל תקופת ההיריון. לאחר הבדיקה הראשונה אצל הגניקולוג, הוא יפנה אותך לבדיקות דם, שתן ולבדיקת אולטרסאונד. בהמשך תצטרכי לעשות גם אולטרסאונד לשקיפות עורפית ובדיקות גנטיות, ולקראת סוף השליש הראשון של ההיריון יש לבצע בדיקת סיסי שליה.

וזוהי רק ההתחלה, שיהיה בהצלחה.