עלייה בריבית: כיצד צעד זה ישפיע על עולם הנדל"ן?

לאחרונה חלה עלייה בריבית שמשפיעה על כל עולם הנדל"ן. כיצד הדבר הולך להשפיע על מוכרים וקונים? היכנסו לקרוא

ריבית על המשכנתא: כיצד היא נקבעת?

חודשים רבים לפני תום כהונתה של נגידת בנק ישראל לשעבר, ד"ר קרנית פלוג, ריחפה באוויר עליית הריבית במשק. להפתעת כולם הייתה זו דווקא ממלאת המקום שלה, ד"ר נדין בודו טרכטנברג, שבתקופה הקצרה שבין הנגידה הקודמת לנגיד החדש פרופ' אמיר ירון החליטה לבצע מהלך כמוהו לא נעשה במשך שבע שנים לפני כן ולהעלות את אחוז הריבית.

יש שהסבירו את מהלכה של בודו טרכטנברג כרצון להותיר חותם בכלכלה הישראלית בהזדמנות שנקרתה בדרכה אך היא מצידה טענה כי היה מדובר על מהלך פיננסי נדרש לאור שינויי השוק בארץ ובעולם. כך או כך, ממלאת מקום הנגידה העלתה אמנם את הריבית ב-0.15% בלבד (עומדת כיום על  0.25%), אך עבור רבים סימנה העלייה המינורית את האפשרות שאנו בתחילתה של תקופה של עליות ריבית, מה שישפיע יותר מכל על מתן המשכנתאות ושוק הנדל"ן התזזיתי גם כך בישראל.

קצת נתונים

במה דברים אמורים? על פי הנתונים הרשמיים שפרסם בנק ישראל, מתחילת השנה ועד סוף נובמבר, ניתנו כ-77,300 הלוואות משכנתא, בסכום של 53.7 מיליארד שקל, דבר שמהווה עלייה של 10% בהשוואה לשנת 2017. יתירה מכך, היקף המשכנתאות שנטל הציבור מהבנקים בשנת 2018 צפוי להגיע לסכום העצום של כ־60 מיליארד שקל ואולי אף לעבור אותו.

עליית הריבית במשק ב0.15% משפיעה באופן ישיר על ריבית המשכנתא הניטלת במסלול הפריים (הלוואה לא צמודה בריבית משתנה), של כל אותם 77 אלף הלווים. ריבית הפריים היא למעשה הריבית המשמשת את הבנקים לתמחור הלוואות ופיקדונות והיא מחושבת על פי הריבית במשק בתוספת 1.5%. כך, בעקבות העלאת הריבית, עומדת כיום ריבית הפריים בבנקים על 1.75% במקום 1.6% – והמשמעות היא שנוטלי המשכנתאות ישלמו יותר מדי חודש. כמה יותר? ובכן, בחישוב גס, ניתן לומר שעל כל 100 אלף ש"ח שנלקחו במסלול הפריים, יעלה ההחזר החודשי של הלווה בכ-7 שקלים בחודש. כאן יש לציין כי תמהילי המשכנתא מורכבים ממסלולים נוספים לצד מסלול הפריים והשפעה עליהם, אם תקרה, תגדיל את ההחזרים החודשיים בסכומים נוספים, ועל כך בהמשך.

האם אפשר להישאר רגועים?

לדברי המרגיעים, עליית הריבית במשק ב-0.15% מתבטאת בסכומים מינוריים ביותר במשכנתאות כך שלא תהיה השפעה אמיתית על היקפי המשכנתאות ושוק הדיור, אך מנגד מומחים אחרים טוענים כי לעליית הריבית תהיה השפעה לא רק על מסלול הפריים אלא גם על המסלולים האחרים בהם ניטלות המשכנתאות, שכן המציאות מראה כי כאשר עולה הריבית במסלול הפריים, הבנקים נוטים להעלות את הריבית בכל המסלולים. המשמעות היא שההחזרים החודשיים של הלווים יעלו באופן לא מועט ורוכשים ששקלו לקנות דירות בקרוב ידירו את רגליהם מהלוואות המשכנתא, במה שיוביל בסופו של דבר להתקררות שוק הדיור ולירידות מחירים.

אגב, על רקע החשש כעת כי הריבית עלולה לעלות עוד גם בשנת 2019 ממליצים מומחי המשכנתאות לבחון את שינוי תמהיל המשכנתא כך שלצד מסלול הפריים שהיה עד כה מאוד אטרקטיבי בגלל שיעור הריבית הנמוכה שלו,  ייבחרו מסלולים נוספים כמו מסלול עם ריבית המשתנה כל 5 שנים ומסלול ריבית קבועה וצמודה לאורך כל חיי המשכנתא.

לקריאה נוספת

בשורה התחתונה

לסיכומם של דברים, נכון לעכשיו לא נראה כי שוק הנדל"ן הולך להתקרר בקרוב בשל העובדה שנכון לעכשיו אחוז הריבית מאוד נמוך גם כך (0.25% בלבד) והדבר לא צפוי  להביא לשינויים גדולים. כמו כן,  תוכנית מחיר למשתכן הולכת ומתקדמת עם עוד ועוד פרויקטים ברחבי הארץ הנכנסים לצנרת התכנון במה שצפוי להגדיל את הביקושים למשכנתאות בקרב הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור שהם קהל היעד העיקרי של שוק הנדל"ן. מנגד, יש לעקוב האם מתרחשות עליות ריבית נוספות וכיצד הן משפיעות על שאר מסלולי המשכנתא. במדינה בה היקף המשכנתאות עומד על סכום עצום של כ- 60 מיליארד דולר, כל פגיעה במרקם העדין הזה יכולה לגרום לטלטלה כלכלית של ממש.