קניית דירה – כל השלבים הנכונים במדריך קצר

זה לא משנה אם אתם קונים דירה חדשה, דירת יד שנייה או דירה להשקעה כיון שהשלבים הבסיסיים והחשובים זהים ולכן חשוב לעקוב ולוודא שאכן כל השיקולים נלקחו בחשבון. השלב הראשון בתהליך הוא קביעת תקציב והוא ישפיע על התהליך כולו

 

שלב א': קביעת תקציב

לפני שאתם מחליטים מה אתם רוצים לקנות ואיפה, תתחילו בקביעת התקציב שלכם. מהו ההון ההתחלתי שלכם? מה גובה המשכנתא ו/או ההחזר החודשי שאתם יכולים לעמוד בו? כמה אתם מוכנים להשקיע בבית או הדירה שאתם מעוניינים לרכוש?

חלק מהעלויות שחשוב לקחת בחשבון (לא בהכרח כולן יחולו):

  • דמי תיווך (1.5% – 2%)
  • שכ"ט עו"ד
  • מס רכישה
  • בדק בית
  • הפרשי מדד
דירה חדשה

שלב ב': הגדרת צרכים

אחרי שקבעתם את גובה התקציב שלכם, הגיע הזמן להתייחס אל הצרכים שלכם, כולל מספר חדרים, אזור, קומה, קירבה לבתי ספר וכל מה שנמצא בגדר "חובה" אצלכם ומהווה פרמטר שלא תוכלו להתפשר עליו. בסיום ציון הפרמטרים ההכרחיים, ציינו את הצרכים המשניים שלכם, כלומר כל מה שתשמחו שיהיה אך תוכלו להסתדר גם בלעדיו. 

כעת יש לכם מצפן שיוביל אתכם בתהליך רכישת הדירה.

שלב ג': חדש או יד שנייה?

דירה חדשה מקבלן או דירה יד שנייה? אתם לא חייבים להחליט ובהחלט יכולים לבדוק את שתי האפשרויות, לעיתים יש פרויקט משתלם או דירת יד שנייה שצריכה להימכר במהרה.

זה השלב לבדוק מחירים בשתי האופציות הקיימות: מחשבון נדל"ן, וגם ב- יד1.

שלב ד': תיווך

אם אתם רוצים לחסוך בכאב ראש, להסתמך על ידע מקצועי, לנהל משא ומתן חכם על המחיר ולצמצם עלויות אז הפתרון שלכם הוא מתווך מקצועי ומיומן. הגידול המשמעותי בשימוש בשירותי תיווך במהלך השנה האחרונה מעיד כי רובנו הבנו עד כמה ערך השירות של מתווך משתלם וכדאי.

שלב ה': כל מה שחשוב לבדוק

יש מספר נקודות שחשוב לא לשכוח לבדוק, כאשר אתם מחפשים דירה והן נוגעות באופן ישיר לצרכים שלכם.  נתחיל בבדיקת אמצעי התחבורה והגישה לרחוב המגורים המבוקש, כדאי לבדוק מהן הגישות הקיימות לדירה,  מהי רמת העומסים ואיזה אמצעי תחבורה יכולים לשמש את בני ביתכם.

נקודה נוספת לבדיקה, אקטואלית למשפחה עם ילדים או לזוג צעיר שמתכנן להקים משפחה, והיא מתייחסת לתחום החינוך. זה הזמן לבדוק האם יש בית ספר קרוב, גנים , מרכז חוגים וכו. בנוסף, כדאי לבדוק גם את נושא המסחר הקיים, הן מבחינת תעסוקה והן מבחינה צרכנית.

שלב ו': השוואת מחירים על בסיס אזורי

אל תיצמדו לדירה הראשונה שאתם רואים, תפתחו את הראש ותבדקו דירות נוספות באותו אזור והשוו מחירים. לעיתים שווה לבחור את הדירה הזולה יותר ולשפצה, מאשר לקנות את היקרה. בקרו בעוד 3-5 דירות לפני שאתם מחליטים, כך תקבלו גם תמונה ברורה יותר לגבי המחירים בשכונה.

כל הדירות למכירה במקום אחד – היכנסו ליד2>>>

אז בחרתם דירה חדשהנהדר, הקפידו לבדוק:

1) קריאת תכניות 

בדקו את התכנית המוצעת, שימו לב לגדלים, לכיווני האוויר, לסטנדרט הקבלן ואל תהססו לבדוק עם סוכן הדירה לגבי גדלי החללים בדירה, כיצד הם מעוצבים, האם הם מתאימים לצרכי המשפחה וכל שאלה שמטרידה אתכם.

2) מאפייני השכונה

 גם בשכונה חדשה, קיים מידע זמין בנוגע למיקום גני ילדים, פארקים, קווי מתח גבוה וכל אלמנט אחר שישפיע על חייכם. בדקו שצרכיכם הבסיסיים זוכים למענה הולם. בנוסף, גשו לשטח ובחנו אותו, גם אם מדובר רק באתר בנייה. ייתכן ותפיקו תובנות מועילות ביותר מכך.

3) ליווי משפטי

ליווי של עו"ד הוא חשוב ומומלץ במצב זה, תפקידו של עו"ד הוא להגן על האינטרסים שלכם ולוודא היתרי בנייה, מועד אכלוס, איחורים במסירה, בטוחות סבירות, חוזה תקין ועוד.

4) בדיקת רקע היזם

בצעו תחקיר קצר לגבי היזם שבנה את הפרויקט. בדקו אילו פרויקטים הוא ביצע בעבר ואפילו נסו לדבר עם דיירים הגרים באותם פרויקטים. 

5) צפי סיום בנייה

הכוונה כאן היא לא רק לגבי הדירה שלכם. תארו לעצמכם שנכנסתם לדירה וכל הבניינים מסביבכם עדיין לא מוכנים… זה לא כל כך נעים לחיות בסביבה עמוסת משאיות, מאובקת ורועשת. חשוב שתדעו  מה צפי סיום העבודות סבביכם כחלק משיקולי הקנייה שלכם.

קרדיט תמונה: shutterstock

חכם בנדל"ן
נגישות