כל מה שחשוב לדעת על נזקי רטיבות בחורף

החורף כאן, וכמו כל שנה, עשוי להביא לבעיות רטיבות והצפות. כיצד נדע לאבחן בעיות נזילות ורטיבות הנובעים עקב גשמים וכיצד נטפל בבעיות הללו?

לאחר חודשי הקיץ הלוהטים, זה רק טבעי שנקבל בברכה את הרוחות הקרירות שמביא עמו החורף, והמטר הראשון. אך עם מזג האוויר הסוער מגיעה גם הפגיעה בתשתיות, וכך כל שנה מגיעות אותן התמונות של כבישים מוצפים ומבנים אשר קרסו. גשמי הברכה הופכים לעיתים לקללה, במיוחד במבנים בהם קיימים ליקויים המאפשרים חדירת מי גשם.

אינדיקציות ראשוניות לחדירת מי גשמים

שי הרוש, מנכ"ל חברת מדיטסט הרוש לאיתור נזילות מפרט: "באופן כללי, מומלץ לאורך כל ימות השנה להיות ערניים לסימנים של נזילות – אך בתקופת החורף ולאחר ימים גשומים רצוי להיות ערניים כפליים. חדירת מי גשמים יכולה לבוא לידי ביטוי ברטיבות במהלך הגשם, אך יכולה גם להראות את אותותיה מספר שעות ואף מספר ימים לאחר מכן.

סימנים לחדירת מי גשמים יכולים להופיע במקומות שונים בדירה, החל מהקירות החיצוניים ועד לתקרה. בנוסף לכך, לעיתים ניתן למצוא אינדיקציה לחדירת מי גשמים בדמות כתמי רטיבות ברצפה, במיוחד בדירות קרקע, מרתפים ובתים פרטיים. כמו בכל סוגי הנזילות, גם נזילות שמקורן בגשמים יכולות לגרום לנזקים כבדים. "

כיצד ניתן להתמודד עם הבעיה

"אם הסימנים מראים כי ישנה בעיה של רטיבות בדירה, מומלץ לפעול מהר ולהזמין שירות של איתור נזילות כדי לאתר במדויק את מקורה. איתור נזילות הוא תהליך שמתבצע על ידי אנשי מקצוע מיומנים, אשר עורכים במקום בדיקה באמצעים טכנולוגיים מתקדמים. האיתור יכול להתבצע במגוון דרכים, בהתאם למקום הנזילה ולתנאי השטח – אך לרוב לפני כן מתבצעת בדיקה ידנית, על מנת לברר האם ישנם סימנים הגלויים לעין היכולים להצביע על מקור הנזילה, כגון מרזבים דולפים, חיבורי צנרת רופפים או איטום לקוי. "

שיטות שונות לאיתור נזילות

קיימים אמצעים שונים לאיתור נזילות. אנשי צוות מקצועיים יידעו להשתמש בכלים הנכונים על מנת לאתר את הנזילה הספציפית בדירה. בין השיטות הנפוצות ביותר לאיתור נזילות ניתן למנות:

  • איתור נזילות באמצעות מצלמה טרמית: ככל הנראה השיטה המקובלת ביותר לאיתור נזילות, כיוון שהיא מאפשרת בדיקה אפקטיבית ולא חודרנית. באמצעות מצלמה טרמית ניתן לסרוק את קירות ורצפות הדירה על מנת לקבל מיפוי המצביע על הפרשי הטמפרטורה בין האזורים הרטובים לאזורים היבשים. כך ניתן לזהות היכן האזורים הרטובים בצנרת, אשר בהם ככל הנראה ממוקם מקור הנזילה.
  • איתור נזילות מים בגז: כיוון שבחורף לעיתים קשה לזהות הפרשי טמפרטורה גם באמצעים מתקדמים כגון מצלמה טרמית, לעיתים נערך הליך של איתור נזילות באמצעות החדרת גז (לא רעיל!), אשר מוזרם לצנרת ועולה למעלה במקומות בהם יש פגמים צנרת, ובכך יכול להצביע על מקור הנזילה.

נתקלתם בסימנים הבאים? אל תבזבזו זמן וקראו למאתר נזילות בהקדם האפשרי!

נזקי רטיבות יכולים לבוא לידי ביטוי בצורות שונות, בהתאם למידת חומרת הנזק.

המטרה, כמובן, היא לאתר את הנזילה, או את החולשה באיטום במבנה, ולטפל בה במהירות האפשרית לפני החמרת נזקי הרטיבות. לכן יש להיות עירניים גם לסימנים הקלושים ביותר של רטיבות לא מטופלת. אלו כוללים, בין היתר:

  • כתמי רטיבות על הקירות או הרצפות
  • התקלפות טיח וצבע מהקירות או מתקרות המבנה
  • כתמי עובש וריח מעופש
  • התעוותות פרקטים, משקופים ורהיטי עץ
  • קצרי חשמל ללא כל סיבה מוסברת
  • חשבון מים מנופח ללא סיבה
  • לחות גבוהה בבית שיכולה לבוא לידי ביטוי, למשל, בהופעת אדי עיבוי על צידם הפנימי של חלונות המבנה בחדרים "יבשים" בהם לא קיימים ברזים, וללא סיבה גלויה לרטיבות
  • הפרשי טמפרטורות לא מוסברים ברצפת המבנה (בעיקר במקרים של נזילת מים חמים)
  • ועוד.

בנוסף, כדי לאתר נזילה סמויה (ובעיקר במבנים בהם תשתית הצנרת ישנה ו"מועדת לפורענות"), ניתן להיעזר בבדיקה יזומה ופשוטה שכל אחד יכול לעשות בביתו – סגרו את כל המכשירים צורכי המים, ובדקו אם מד המים עדיין מסתובב. במידה וכן, קיימת סבירות גבוהה לנזילה כלשהי בצנרת.

שי הרוש מדגיש – "מהרגע שצצים הסימנים לנזילות, רצוי לפעול במהירות ויפה שעה אחת קודם. חדירת מי גשמים אמנם מתרחשת לרוב בחורף אך את הנזקים שהיא עלולה ליצור נרגיש לאורך כל השנה. לכן רצוי לקטוע את הבעיה באיבה, עם הופעת הסימנים הראשונים ולפני החמרת הנזק".