כל מה שצריך לדעת על קורס נהיגה מונעת

כל מה שרציתם (ואולי פחדתם) לדעת על שיטת הנקודות וקורס נהיגה מונעת

כל ישראל חברים (בקורס)

מה המשותף לקשיש בן 65, לסטודנטית בת 28, לנהג מונית בן 50, לאברך בן 30 ולאשת עסקים בת 40?

לכאורה, לא הרבה. מרבית הסיכויים שהם לא היו נפגשים באיזושהי קונסטלציה חברתית או מקצועית, אבל הם נפגשים בלית ברירה בכיתת הלימוד של קורס נהיגה מונעת, או בשם החדש, שאמור לשפר את תדמיתו 'קורס נהיגה נכונה'.

זהו קורס חובה, שהנהג נדרש לעבור אם צבר עבירות תנועה שלהן מספר נקודות רב.

בהתאם לשיטת הניקוד החדשה, לעיתים מספיקות רק 2 עבירות תנועה בסך הכל, בכדי לשלוח נהג לקורס הזה. נהג שלחובתו 12 עד 22 נקודות, יחויב בקורס נהיגה מונעת בסיסי, מטעם רשות הרישוי. נהג שצבר יותר נקודות – 24 ועד 34 נקודות, חייב לעבור בנוסף לקורס זה גם קורס ייעודי נוסף, שנושאו 'צומת' או 'מהירות'.

כדאי לציין, שגם נהגים חדשים יחסית – שלהם וותק נהיגה של עד חמש שנים, מחויבים לעבור קורס נהיגה מונעת, הנקרא 'נהיגת ריענון', וזאת כחלק מחידוש רישיון הנהיגה שלהם. איך צוברים נקודות, ומה הן מסמלות, בעצם?

צוברים נקודות

למרבה הצער, לא מדובר על נקודות זכות שצוברים – כמו בכרטיסי האשראי. לכל עבירה בה נתפס הנהג, מספר נקודות חובה. כשהנהג צובר לחובתו מספר מסוים של נקודות, עליו לגשת לקורס חובה ובמקרים מסוימים רישיון הנהיגה שלו עלול להיפסל.

לעבירות התנועה השונות מספר נקודות שונה, החל מ-2 נקודות (המספר הנמוך ביותר) ועד 10 נקודות (המספר הגבוה ביותר). דוגמאות לעבירות שונות: נהיגה על מדרכה ללא כוונה לחצותה, נוסע שאינו חגור בחגורת בטיחות (אך הנהג חגור), ואי הדלקת אורות – כל אלה עבירות ששווין 2 נקודות חובה.

אי ציות לתמרור עצור, עקיפה מימין, ודיבור בסלולרי ללא דיבורית – עבירות ששווין 4 נקודות חובה. נהיגה ללא חגורת בטיחות, כניסה באין-כניסה, אי מתן זכות קדימה וחציית קו הפרדה רצוף – אלה דוגמאות לעבירות ששווין 6 נקודות חובה.
נהיגה עם רישיון שאינו מתאים ואי עצירה לפני מפגש מסילת ברזל – עבירות ששווין 8 נקודות חובה.

העבירות החמורות ביותר ששוות 10 נקודות לפי שיטת הנקודות הן, למשל: נהיגה באור אדום, עקיפה בקו הפרדה רצוף, נהיגה במהירות של 30 קמ"ש מעל המותר בדרך עירונית או 40 קמ”ש בדרך בין-עירונית ונהיגה בשכרות או בפסילה.
כדאי לציין, שצבירת הנקודות תקפה למשך שנתיים, פרט למקרה בו נצברו 22 נקודות ויותר. במקרה הנ"ל, משך הזמן יהיה ארבע שנים מיום צבירתן.

לקריאה נוספת

זו לא בחינת בגרות

קורס נהיגה מונעת נמשך כ-12 שעות, על פני שניים או שלושה מפגשים. הוא מתקיים במכללות ובבתי ספר בכ-75 אתרים ברחבי הארץ. רק אם נרשמה נוכחות מלאה של המשתתף והוא מצליח במבחן הסיום- הוא זכאי לתעודת סיום ואפשר לנשום לרווחה. יחד עם זאת, השאיפה היא כמובן, שהקורסים האלו ישפרו ולו במשהו קטן, את תרבות הנהיגה וגם ירעננו את הבקיאות בחוקי התנועה- דבר שרבים (ובייחוד נהגים מבוגרים) כבר הספיקו לשכוח מאז שהוציאו את רישיון הנהיגה.

במהלך הקורס, מחולקות למשתתפים חוברות, נלמדים התמרורים ותקנות התעבורה ומוסברות שיטות לנהיגה נכונה.
בדרך כלל, נעזרים המורים בסרטי הדרכה רלוונטיים, שמדגימים מצבים שונים בהם רכבים והנוהגים בהם מעורבים, והמשתתפים מתבקשים לחשוב ולהחליט באיזו אופציה בטיחותית לבחור.

ישנו דגש בקורס נהיגה מונעת על ניתוח מקרי תאונה רבים, כשמוסברות הדרכים למנוע אותן. מבחן הסיום של קורס נהיגת ריענון, הוא מבחן הכולל כ-20 עד 25 שאלות במתכונת אמריקנית- בוחרים תשובה אחת נכונה מבין מספר אפשרויות.

נרגיע אתכם ונציין, כי לא מדובר כאן בבחינת בגרות: כמעט כל הנבחנים עוברים בהצלחה את המבחן – בדרך כלל, המורים גם משתדלים מאד לסייע בזמן אמת. דאגנו לכם וצירפנו טלפונים לבירור מיקומם של קורסי נהיגה מונעת ברחבי הארץ. על המשתתפים להביא עימם תעודת זהות, רישיון נהיגה וטופס זימון.

שיהיה לכולנו בהצלחה ונהיגה בטוחה!