2025: יותר רכבים חשמליים, יותר רכבי יד שנייה ויותר אתגרים ליצרנים האירופאים

שוק הרכב 2025 ממשיך את המגמות שהחלו ב-2024, עם ביקוש עולה לרכבי יד שנייה, עם גידול בנתח השוק של רכבים חשמליים ועם עליות מחירים בשוק הרכבים החדשים

 

בשנת 2024, שוק הרכב הישראלי חווה מספר מגמות מרכזיות, בינהם העלייה במחירי הרכב החדש, בניגוד למגמת הירידה במחירים בשוק הגלובלי. העלייה הייתה בעקבות העלאת מס הקנייה על רכבים חשמליים, עדכון רפורמת המיסוי הירוק, עלייה בעלויות השילוח והביטוח ושינויים בשערי המטבע. 

 

גורמים אלו, יחד עם מגמות נוספות בשוק, תרמו לעלייה כללית במחירי הרכב בישראל בשנת 2024. אחת הדוגמות הבולטות לכך היא התייקרות מחירו של יונדאי איוניק 5 בכ-5,000 ש"ח, עם מחיר התחלתי של כ-210,000 ש"ח. בשנת 2024 גם הרכב סקודה אוקטביה רשם התייקרות של כ-4,500 ש"ח, עם מחיר התחלתי של כ-155,000 ש"ח וגם מחירו של קיה נירו התייקר בכ-4,000 ש"ח, עם מחיר התחלתי של כ-160,000 ש"ח.

 

לעומת זאת בשוק הרכבים המשומשים חלה ירידה במחירים, מה שעשוי להיות תוצאה של שינוי בהעדפות הצרכנים או היצע מוגבר במלאי הרכבים אשר הוריד את מחירם, מגמה זו גברה בעיקר בחודשים האחרונים. עפ"י נתוני יד2 ממוצע ירידת המחיר לרכב היה כ- 4,500 ש"ח, למשל יונדאי טוסון 2022 מוצעת ב- 138,000 ש"ח, ירידה של 5,000 ש"ח, סובארו XV 2012 מוצעת למכירה ב- 37,000 ש"ח, ירידה של 6,000 ש"ח, יונדאי i30 שנת 2015 מוצעת במחיר של 27,000 ש"ח, ירידה של 3,000 ש"ח.

 

מחירי הרכבים החדשים, במיוחד החשמליים, צפויים להמשיך להתייקר בהמשך 2025 בשל שינויים במיסוי, עליית המע"מ, עלויות שילוח ועליית מחירי הביטוחים. בעקבות עליית המחירים של רכבים חדשים, יותר צרכנים יפנו לשוק הרכב המשומש. לדוגמה, רכבים כמו קיה פיקנטו, שמחירם החדש עומד על כ-109,900 ש"ח (עלייה של 12,000 ש"ח משנת 2024), נמכרים בשוק המשומש בשנתונים 2021/2 בכ-75,000 ש"ח, מה שהופך אותם לאטרקטיביים יותר.

 

ביקוש 

הצפי הוא להמשך העלייה בביקוש לרכבי יד שנייה השנה, עפ"י נתוני יד2, כבר בשנה החולפת 2024 חלה עלייה של כ-16% בביקוש לרכבי יד שנייה, כאשר המותגים המובילים היו טויוטה, יונדאי, מאזדה, וקיה. 

בשוק הרכבים החדשים, בשנת 2024,  חלה עליה של 0.6% במסירות רכבים חדשים. הביקוש לרכבי יד שנייה בולט, במיוחד בדגמים משנת ייצור 2016 עד 2021 (45% מהביקושים) ורכבים חדשים יותר משנת ייצור 2022 עד 2024 מהווים 12% מהביקושים.

 

רכבים חשמליים 

שוק הרכב החשמלי בישראל צמח משמעותית בשנים האחרונות ועפ"י נתוני איגוד יבואני הרכב בישראל, בשנת 2024 פלח השוק של הרכבים החשמליים עמד על 25% מכלל המכירות של הרכב החדש, עם דומיננטיות של יצרניות סיניות שהחזיקו בכ-70% משוק זה. לצד זה, צפויה ירידת ערך ברכבים חשמליים יד שנייה, במיוחד לאור התרחבות היצע המותגים הסיניים המציעים רכבים חשמליים במחירים תחרותיים.

 

בינואר השנה, מס הקנייה על רכבים חשמליים עלה ל- 45%, שר האוצר אמנם המתיק את הגזרה והחליט שלא להישאר עם התכנית המקורית של מס בגובה 83%, אבל זאת עדיין עלייה משמעותית של 10%. בנוסף לכך, עם פתיחת שנת 2025 מס ערך מוסף התייקר ב-1% נוסף. 

 

כאמור, פתחנו את שנת  2025, עם מגמה בולטת שנמשכת והיא הביקוש העולה לרכבים חשמליים גם בשוק המשומשות. יצרניות הרכב מתכננות להשיק דגמים חשמליים חדשים בישראל, השאלה היא האם מגמה זו תורגש רק אצל היצרניות הסיניות או גם אצל האירופאיות, כיון שמספר יבואניות רכב אירופאיות כבר הצהירו על כוונתן להתמקד השנה ברכבים היברידיים ולא חשמליים. למעשה, יש הצפה של מותגים סיניים חשמליים בשוק, שלא בטוח כלל שניתן יהיה להכילם במדינה קטנה כמו שלנו. סביר שרבים מהמותגים שמכרו בשנים האחרונות מאות של רכבים חשמליים יעלמו מהשוק, מה שיותר את הרוכשים בבעיה.

 

הכוכבות על הכביש

ברמה העולמית, היצרניות BYD ו-CHERY הסיניות רשמו עליות משמעותיות במכירות בשנה החולפת. CHERY דיווחה על עלייה של 38.4% במכירות העולמיות בשנת 2024, עם 2.6 מיליון רכבים שנמכרו.  היצרנית הבולטת והמובילה בישראל הייתה טויוטה עם 34,500 מסירות, מה שהציב אותה כמותג הרכב הנמכר ביותר בישראל בשנת 2024. 

 

בשוק הרכב החדש בישראל, הדגמים הנמכרים ביותר היו:

  • מקום ראשון: BYD אטו 3, עם 10,607 מסירות
  • מקום שני: יונדאי אלנטרה, עם 8,374 מסירות   
  • מקום שלישי: סקודה אוקטביה, עם 7,061 מסירות
  • מקום רביעי: טויוטה קורולה קרוס, עם 6,653 מסירות
  • מקום חמישי: טויוטה ראב4, עם 6,634 מסירות

 

בשוק רכבי היד השנייה בישראל, הדגמים הכי מחופשים ביד2 בשנת 2024 ביחס ל- 2023 היו:

  • יונדאי איוניק עם גידול של 48%+ בחיפושים
  • טויוטה CHR ויונדאי טוסון עם גידול זהה של 40%+ בחיפושים
  • קיה ספורטאז' עם גידול של 22%+ בחיפושים
  • טויוטה RAV4 עם גידול של 20%+ בחיפושים
  • טויוטה קורולה עם גידול של 9%+ בחיפושים

 

מגמות בשוק הרכב העולמי 2025

  • המשך המעבר לרכבים חשמליים: תעשיית הרכב העולמית ממשיכה במעבר לרכבים חשמליים, עם צפי לגידול של 17% במסירות של רכבים חשמליים בשנת 2025.

  • אתגרים ליצרניות הרכב האירופאיות: יצרניות הרכב באירופה מתמודדות עם תחרות גוברת מצד יצרניות סיניות, רגולציות מחמירות על פליטות וזמינות נמוכה של חומרי גלם. עם זאת, התחזיות מצביעות על התאוששות אפשרית בשנת 2025, עם עלייה ביכולת הרכישה ותמיכה ממשלתית.

  • סגירת מפעלים באירופה ובצפון אמריקה: דוח של חברת Gartner מזהיר כי מפעלי רכב באירופה ובצפון אמריקה עלולים להיסגר או להימכר בשנת 2025 בשל עודף כושר ייצור ותחרות מחירים, במיוחד מצד יצרניות סיניות.

 

שורה תחתונה: מגמות אלו משקפות את השינויים המשמעותיים הצפויים בשוק הרכב בישראל ובעולם בשנת 2025, עם דגש על מעבר לרכבים חשמליים, אתגרים כלכליים ורגולטוריים ושינויים בהעדפות הצרכנים.

 

קרדיט תמונה: shutterstock בשילוב AI

לוחות יד 2: דירות להשכרה