רכב דו גלגלי: כיצד מוציאים רשיון נהיגה בקלות ובבטחה?

בשעה טובה, החלטתם להוציא רשיון נהיגה לדו-גלגלי (או לתלת – החוק בארץ אינו מבדיל בינהם). החלטה נבונה, מעשית ומשמחת לב, מה עכשיו? המדריך המלא לפניכם

עד כמה פשוט להוציא רישיון על רכב דו גלגלי?

מתכננים להוציא רישיון נהיגה על רכב דו גלגלי? יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שמתחילים בתהליך. למעשה, לימודי הנהיגה והוצאת רשיון מורכבים משלושה חלקים עיקריים – עיוני, מעשי ותשלום אגרות. אנחנו כאן כדי לעזור לכם לעמוד על ההבדלים:

דרגות רישוי

בכל הקשור לרכב דו גלגלי, נהוג לסווג את דרגות הרישוי לפי נפח המנוע וגם כאן, דרגות הרישוי נחלקות לשלוש:

A2 – עד 125 סמ"ק ועד 14.6 כ"ס

  • גיל מינימום לרשיון: 16.
  • מספר שיעורים נדרש: 15 לפחות.
  • חדות ראיה: 6/12 בעין אחת לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-120 מעלות בשתי העיניים יחד. רשאי להסתייע במשקפיים או עדשות מגע.
  • מגבלת גיל: כמו כן – מתחת לגיל 17 – יש צורך באישור מההורים או מאפוטרופוס.
  • רשיונות קודמים: ואם יש לכם כבר רשיון נהיגה לרכב, במשך 3 שנים לפחות, תהיו פטורים ממבחן עיוני ומחובת מינימום שעורי נהיגה. גם במבחן המעשי תקבלו הקלות והמערכת תסתפק במבחן שליטה במגרש בלבד.
  • אוטומט או ידני? למעשה, לומדים על אוטומט, מקבלים רשיון לאוטומט וידני כאחד.

התחלתם כבר לחפש רכב דו גלגלי? לחצו כאן ובחרו מתוך מגוון קטנועים.

A1 – ללא הגבלת נפח, עד 47.46 כ"ס

  • גיל מינימום לרשיון: 18.
  • מספר שיעורים נדרש: 15 לפחות (למי שכבר מחזיק ב-A2, רק 8 שעורי חובה).
  • חדות ראיה: 6/12 בעין אחת לפחות, שדה ראייה בקו אופקי לא גרוע מ-120 מעלות בשתי העיניים יחד. רשאי להסתייע במשקפיים או עדשות מגע.
  • אוטומט או ידני? במקרה הזה, לומדים על גיר ידני, מקבלים רשיון לאוטומט וידני כאחד, אולם קיימת האפשרות ללמוד על אוטומט ולקבל רשיון לאוטומט בלבד.

A – ללא הגבלה בנפח או הספק

  • גיל מינימום לרשיון: 21 + וותק של לפחות שנה בדרגה A1.
  • מספר שיעורים נדרש: 8 לפחות.
  • חדות ראיה: 6/12 בשתי העיניים לפחות, שדה ראייה לשתי העיניים לא פחות מ-140 מעלות בשתי העיניים יחד, רשאי להסתייע במשקפיים או עדשות מגע.
  • אוטומט או ידני? לומדים על גיר ידני, מקבלים רשיון לאוטומט וידני כאחד.

לאחר שעמדנו על ההבדלים בין סוגי המנועים השונים, מקדו את החיפוש ובחרו את האופנוע המועדף עליכם כאן!

בכל הקשור להסעת נוסעים נוספים, בחודשיים הראשונים אסור להרכיב נוסע נוסף, בכל דרגות הרישוי, ואם מדובר בקטין מתחת לגיל 18 – אסור להרכיב כלל. עוד נדגיש כי אפשר לגשת למבחן העיוני כחצי שנה לפני גיל המינימום לאותה דרגת הרישיון. יחד עם זאת, על כולם חלה החובה להגיש בקשה לרישיון נהיגה חדש (רש"ל 18) – עם תצלום המבקש, חתום ומאושר ע"י רופא משפחה ובדיקת ראייה – מה זה אומר?

מהו רש"ל 18? בשמו העממי – "טופס ירוק" הוא מסמך אשר יש להוציא באחת מתחנות הצילום המאושרות לכך (מידע מופיע באתר משרד התחבורה). התמונה נשלחת אל המדינה ואילו הטופס ממשיך אתכם לבדיקת ראיה – אצל אופטימטריסט וכן גם לבדיקה רפואית כללית אצל רופא המשפחה או רופא אחר שמכיר את התיק הרפואי בשלושת השנים האחרונות (חלק מקופות החולים גובות תשלום עבור השירות). חיילים יקבלו אישור מקצין הרפואה של יחידתם על סמך התיק הרפואי הצבאי.

אם העלתה הבדיקה הרפואית הערה כלשהי; תרופות, ניתוחי עבר ועוד, יש לגשת עם הטופס הירוק למשרד הרישוי – הם מעבירים את העניין למשרד הבריאות שבודק ומחזיר תשובה תוך כחודשיים או מזמן לועדה.

השלב הבא – בחינה עיונית, או בשמה העממי: תיאוריה.

תיאוריה: נעים להכיר

כל מי שמחזיק ברישיון נהיגה ועבר את מבחן התיאוריה (לא משנה לאיזה כלי רכב) – פטור מבחינה עיונית. מי שלא – צריך לעבור את המבחן העיוני. מרכזי הבחינה שייכים למכון הרישוי ומתבצעים בסניפיו השונים בארץ, עלות מבחן עיוני 63 ₪ ויש לענות נכון על לפחות 25 שאלות מתוך 30. במידה ונכשלתם, תוכלו לגשת לבחינה נוספת, כעבור 24 שעות מינימום, אך כמובן שתתבקשו לשלם שוב 63 ₪.

אפשר לקנות חוברת לימוד בחנויות הספרים או ללמוד מאתרים ייעודיים ברשת, בנוסף, ישנם מורי נהיגה שמציעים שיעורים מרוכזים לקבוצת תלמידיהם.

אחרי שעברתם את המבחן העיוני או במידה ואתם צריכים להוציא פטור מתיאוריה יש לגשם עם הטופס החתום למורה הנהיגה, הוא חותם עליו ומשם ניגשים למשרד הרישוי להוציא פטור מתיאוריה ואישור ללמוד נהיגה על כלי רכב דו-גלגלי. עכשיו אפשר להתחיל בשיעורים המעשיים, סוף כל סוף.

איפה לומדים לתיאוריה?

בכל תקופת לימודי הנהיגה נשאר הטופס הירוק אצל מורה הנהיגה. לקראת המבחן המעשי – ובשמו העממי – הטסט, יש לשלם בדואר אגרת מבחן מעשי (138 ש"ח לטסט מלא, 67 ש"ח למבחן שליטה בלבד). ביום המבחן יש להגיע עם תעודת זהות או דרכון בתוקף ורישיון נהיגה (במידה ויש). לאחר המבחן יש לברר את תוצאות הבחינה אצל מורה הנהיגה או במוקד הטלפוני של משרד הרישוי 5678*.

המבחן המעשי

המבחן המעשי כולל שני חלקים שאותם צריך לעבור בכדי לקבל את הרישיון אותו אנחנו כל כך רוצים.

החלק הראשון

מדובר במבחן שליטה במגרש, אותו מבצעים כולם:

  • שמיניות: יש לרכוב את צורת הספרה 8, בתוך ריבוע ואין לצאת מגבולותיו. בדרגות A1+A אין לבצע עם מצמד (קלאץ') פתוח, אין לזגזג ולהוריד רגל.
  • מסלול האצה: כשמו כן הוא – מאיצים עם האופנוע למהירות של כ-30 קמ"ש, מאטים, מבצעים פניית פרסה ומאיצים שוב את הדרך חזרה. צריך גם להעלות הילוך תוך כדי ההאצה ולהורידו לפני הפרסה, הלוך חזור.
  • מבחן יציבות: נסיעה מאוד איטית (מאוד!) בקו ישר (מבט למטה אל הגלגל הקדמי יפחיד אתכם ויערער את שיווי המשקל, ולכן הדרך הטובה לעשות זאת היא להביט רחוק קדימה).

החלק השני

מדובר במבחן בכביש ציבורי בו בודקים את שליטתכם בכלי הרכב גם בתנאים "אמיתיים". מבצעים אותו כולם, פרט לאלו מכם שמוציאים רישיון A2 ומחזיקים ברישיון נהיגה מעל 3 שנים. במבחן זה נבדקים כישורי ההשתלבות בכביש הציבורי וההתמצאות הכללית, כמו גם ציות לחוקי התנועה השונים.

מי שנכשל יאלץ להמתין שבועיים עד למבחן המעשי הבא, מי שעבר – מקבל טופס רשיון זמני מהמורה לנהיגה, יש פה אגרה אחרונה לתשלום (18 ש"ח), את כרטיס הרשיון הפלסטי – תקבלו כבר בדואר.

לאחר שעמדתם בהצלחה בכל הפרמטרים ואתם כשירים להתחיל בנסיעה – לא לשכוח להרכיב קסדה ולהתמגן לפני הנסיעה הראשונה. מחפשים אביזרים לנסיעה בטוחה? לחצו כאן!

אם קראתם עד כאן – סימן שיש לכם סבלנות והתמדה: שתי תכונות חשובות בבואכם ללמוד נהיגה וגם כשאתם מתכננים לגשת למבחן התיאורה. בהצלחה!