פינוי בינוי: הרווח הוא של כולם

כשהמדינה מעודדת וכולם נמצאים בצד המרוויח, עוד ועוד פרויקטים של פינוי בינוי קורמים עוד וגידים ברחבי הארץ. מדריך יד2

 

הביטוי "פינוי-בינוי" הפך לשגור בפי אנשים רבים בשנים האחרונות. לא כולנו מודעים לכך, אבל למעשה כל מי שגר בעיר ומושפע מתהליכי התחדשות עירונית מושפע מפרויקטים אלו. כך או כך, אם הנכם מתעניינים או כבר נמצאים על ספו של פרויקט פינוי בינוי, עליכם לקחת בחשבון שמדובר בתהליך ארוך, אבל הוא לא חייב להיות כזה מורכב בעזרת יד38 שמלווה אתכם לאורך כל הפרויקט, מתחילתו ועד סופו, כשהשירות הזה ניתן לכם בחינם- על חשבון היזם.

מטרתו המרכזית פרויקט "פינוי-בינוי" היא להפוך אזורים עירוניים ישנים ומוזנחים למתחמים מודרניים, מטופחים ומשודרגים – זאת, באמצעות הריסת הבניינים הישנים ובניית מבנים חדשים במקומם.

הפועל היוצא של כך הוא שהדיירים המקוריים זוכים לדירות חדשות בעלות מפרט עשיר, השכונה זוכה בתשתיות משודרגות והאזור כולו נהנה מריאה ירוקה ומשטחים פתוחים ומטופחים.   

למרות שאין מדובר בתהליך קצר או פשוט, בשנים האחרונות ניתן לראות עוד ועוד פרויקטים של פינוי-בינוי קורמים עור וגידים בכל רחבי הארץ.
ההסבר לכך פשוט- אלו פרויקטים שזוכים לעידוד של המדינה ובמקרה הזו באמת כל הצדדים מרוויחים:

  • הדיירים הוותיקים מקבלים דירה חדשה, גדולה, איכותית ובעלת שווי גבוה בהרבה מקודמתה, ללא כל עלות מצדם.
  • המדינה נהנית מהשבחת שטחים מוזנחים ומשדרוג תשתיות ישנות.
  • היזם אינו משלם על הקרקע היקרה ומקבל לרשותו מספר דירות על כל דירה שהוא בונה עבור הדיירים הוותיקים.

השלבים: מייעוד השטח ועד לאכלוס

1. ייעוד השטח לפינוי בינוי

קיימות שתי אפשרויות להכרזה על מתחם כמיועד לפינוי בינוי. אפשרות אחת היא בקשת הכרזה, כלומר פנייה יזומה מצד חברה אל רשויות המדינה בבקשה להגדיר אזור מסוים כמיועד לפרויקט פינוי בינוי. אפשרות שנייה היא הכרזת רשויות, שבמסגרתה רשויות המדינה (גוף מקומי או ארצי) מכריזות על המתחם כמיועד לפינוי בינוי.

2. התקשרות הדיירים עם היזם

לאחר ההכרזה על המתחם כמיועד לפינוי בינוי, על דיירי המתחם להתקשר עם חברה או יזם שיבצעו את העבודה. שלב זה הוא קריטי לתהליך ועשוי לקבוע האם יהיה מדובר בהליך נוח, פרקטי ומשתלם, או ארוך, מייגע ומתסכל.
על מנת למנוע עיכובים וסיבוכים, מומלץ לדיירים להתנהל באחדות מרבית, לפנות לגורם מקצועי שילווה את התהליך ולפנות לחברה מנוסה ורצינית.

3. חתימה על הסכמים

ראשית, יש לזכור כי אין חובה שכל דיירי המתחם יחתמו על ההסכם. המחוקק הבין את אי הסבירות של מצב זה ולכן קבע כי הסכמה של 80% מהדיירים מספיקה על מנת להניע את התהליך.

החתימה מול החברה המבצעת חייבת להתבצע רק לאחר עבודת הכנה מדוקדקת, מילוי קפדני אחר צרכי הדיירים, הבניינים והשטחים הציבוריים, וידוא שזכויות התושבים אינן נפגעות והעמדת בטחונות וערבויות הולמות. מי שיעמוד בכל אלו, ירוויח ובגדול. מי שלא, עלול למצוא עצמו ניצב בפני שוקת שבורה וחבל.

4. השגת אישורים

לאחר השלמת שלב החתימה על ההסכמים, מוטלת על החברה שנבחרה לבצע את הפרויקט האחריות להשיג את כל ההיתרים והאישורים הנדרשים ממוסדות המדינה, כגון הרשות המקומית ומשרד השיכון. מעבר לכך שהתכניות צריכות להיות מאושרות, על החברה לוודא כי היא משיגה את זכויות הבנייה המרביות, כך שהפרויקט יהיה משתלם כמה שיותר עבור כל הצדדים.

5. פינוי הדיירים והריסת המתחם

זהו שלב ה"פינוי" מתוך הפינוי בינוי. בשלב זה כל דיירי המתחם עוברים לדיור חילופי, בו יישארו עד להשלמת הפרויקט. מובן כי מיקום הדירה החלופית וגודלה הוסכמו מראש וכי היזם הוא זה שנושא בעלות חוזה השכירות. לאחר שכולם התפנו (ולא, הדיירים שלא חתמו אינם יכולים להישאר), יכולה החברה להתחיל בעבודה הפיזית ולמעשה להרוס את המבנים הקיימים.

6. בנייה חדשה וכניסה לדירה החדשה

לאחר הריסת המבנים מגיע שלב ה"בינוי" של הפרויקט. הדיירים כבר כוססים ציפורניים ולהוטים לראות את התוצאה הסופית, אך מובן כי החברה היזמית לא תאפשר את אכלוס המבנים עד לאחר סיום הבנייה. עם סיום הבנייה, הדיירים הוותיקים נכנסים כל אחד לדירה שהובטחה לו, ואילו דיירים חדשים רבים עוברים להתגורר בבניין החדש.

וכך, בסיומו של הפרויקט, כולם באמת מרוויחים. עבור הוותיקים הדירות החדשות מהוות מהפכה של ממש שקשה לתארה. במקום דירות ישנות, קטנות ונטולות זוהר, אשר שוכנות בסביבה מוזנחת ובעלת תשתיות מתפרקות, הם נכנסים לדירות מבהיקות, מרווחות, בעלות חנייה ומעלית, שממקומות בסביבה מטופחת ופורחת. רוצים להתחיל את התהליך בראש שקט? לכו על יד38