חדרה בדרך לליגה של הגדולים

מאז ומעולם היו לחדרה את כל הנתונים להפוך ללהיט נדל"ני, אבל רק בשנים האחרונות השתנתה המגמה. המספרים מלמדים שהשינוי בעיצומו ומי שמשקיע – צפוי להרוויח גם בעתיד

נתוני הפתיחה של חדרה אמורים היו להפוך אותה ללהיט נדל"ני כבר מזמן. העיר שוכנת במיקום מרכזי בצפון השרון ונהנית מחוף יפה, תחנת רכבת, בית חולים, פארקים, היסטוריה עשירה ומאקלים נוח – ולמרות זאת לאורך שנים רבות נחשבה "אפורה" ולא אטרקטיבית. המגמה החלה להשתנות לפני 10-15 שנה, כאשר הנכסים הזולים בעיר משכו משקיעים חיצוניים שהבינו את הפוטנציאלל הגדול.

רכישת נכסים מיד שנייה על ידי אותם משקיעים הביאה לעליית מחירים, מה שבתורו עודד קבלנים לבנות בתי מגורים חדשים.

רכישת נכסים מיד שנייה על ידי אותם משקיעים הביאה לעליית מחירים, מה שעודד קבלנים לבנות בתי מגורים חדשים.

איכות גבוהה במחיר נמוך

מגמה זו נכנסה להילוך גבוה בשנים האחרונות, במיוחד בכל הקשור להיקף הבנייה החדשה ולגידול באוכלוסייה. וכך, אם בשנת 2008 ו-2009 ניתנו היתרי בנייה לכ-410 דירות, בשנת 2015 ו-2016 ניתנו היתרי בנייה למעל 3,000 דירות. והדירות לא נותרו ריקות: בעוד שבשנת 2008 מנתה אוכלוסיית העיר 77,000 תושבים, הרי שבקיץ 2017 נחצה קו ה-100,000.

בנוסף, העיר נמצאת בחמישייה הפותחת של רשימת הערים המובילות במאזן הגירה חיובי בין ישובים (מספר נכנסים פחות מספר יוצאים).

נכון להיום, בעיר מספר משמעותי של פרויקטים חדשים שבנייתן הסתיימה או שנמצאים בתהליך בנייה – לכל הפרויקטים החדשים בחדרה.

אז מה גרם לכל זה לקרות?

"אין ספק שמיקומה האטרקטיבי של העיר, בין תל אביב לחיפה, המחירים הנמוכים, הרכבת וכבישי האורך המרכזיים והשכונות החדשות, הם שהביאו להגירה החיובית לעיר",

אומר אבי קורש, מנכ"ל רימקס מקצוענים. לדבריו, סיבה מרכזית לתנופה ממנה נהנית העיר, היא שכונת הפארק בדרום-מזרח העיר. מדובר בשכונת ענק שאמורה להכיל 7,000 דירות עם סיום בניית שלבים ב' ו-ג' וכבר כיום מאוכלסות בה 1,000 דירות ועוד מאות נמצאות בהליכי בנייה שונים.

"בניית השכונה משכה קהל איכותי מאזור השרון, נתניה וכפר יונה", אומר קורש ומציין כי "בדומה לקריית השרון בנתניה, גם שכונת הפארק נבנתה מאפס, וכוללת בתי ספר חדשים, מוסדות ציבור, פארק אקולוגי ענק וחיבור נוח ומהיר לכביש 6 באמצעות כביש 9 שנפתח במלואו לפני כשנתיים. כיום רמות המחירים בשכונה עומדות על 1.4 מיליון ₪ לדירת ארבעה חדרים ו-1.5 מיליון ₪ לדירת חמישה חדרים.

מזרח מול מערב

"וכך, תושב נתניה או הרצליה, למשל, יכול לרכוש דירה מרווחת במחיר הנמוך במאות אלפי שקלים מהמקובל בעירו ובתמורה נכנס לשכונה שהכל בה חדש – כבישים ושאר תשתיות, בתי ספר וגני ילדים, פארקים ומוסדות ציבור ועוד".

אך לפני הפיתוח במזרח, גם איזור מערב העיר זכה לתנופה אדירה. במשך שנים ארוכות, מערב העיר זוהה עם גבעת אולגה, כלומר עם שכונה שלא נהנית  מתדמית משובחת במיוחד. עם זאת, באזור השכונה, החוף הלבן, יש מגרשים רבים המיועדים לבתים צמודי קרקע וכיום נבנים במקום פרויקטים הכוללים מאות קוטג'ים וגם רבי קומות יוקרתיים.

"מחירי המגרשים במקום הכפילו עצמם תוך זמן קצר והשכונה צפויה להפוך ללהיט אזורי", מעריך קורש ומדגיש כי הצלחת הפרויקטים הכניסה כסף רב לעירייה, שהעמיקה את השקעתה בשכונה, הקימה טיילת חדשה, שטחי מסחר ועוד.

וכך, לראשונה בתולדותיה של העיר, מחירי מערב העיר עברו את מחירי המרכז.

זינוק במחירים ב"חופים"

שכונה נוספת במערב העיר, שהיוותה למעשה את הסנונית בהתפתחות מערב העיר, היא "חופים", שאומנם מיצתה את עתודות הקרקע בה, אך עצם בנייתה במהלך העשור האחרון תרמה רבות לתנופה ממנה נהנית העיר כיום. ולראייה, דירות חמישה חדרים שנמכרו בשכונה לפני כעשור בכ-700,000 ₪, כמעט שלשו את מחירן ונמכרות כיום בכ-1,800,000 ₪.

מערב העיר יזכה לדחיפה נוספת ולהשתנות באופן משמעותי, בעקבות פרויקט התחדשות עירונית משמעותי שצפוי לצאת בקרוב. במסגרת הפרויקט, פינוי-בינוי בשכונת אללי כהן, ייבנו אף יחידות דיור חדשות במקום למעלה ממאה דירות ישנות.  

ההצלחות במזרח ומערב העיר הובילו להתעוררות ולהתחדשות גם במרכז העיר, כולל פרויקטים רבים של פינוי-בינוי. פרויקטים אלו, יחד עם המרכז המסחרי הגדול,  "מול החוף"; מתחם הסינמה סיטי (מתחם MIXX) שצפוי להיפתח השנה; והתחנה המרכזית החדשה ואזור התעשייה החדש, אנרג'י פארק, שייפתחו בצמוד לתחנת הרכבת, מצביעים על מגמת ההתעוררות ועל הכיוון החיובי אליו צועדת העיר.

"מובן כי חדרה לא פועלת בחלל ריק ואת עליית המחירים בעיר ניתן לייחס גם לעליית המחירים בשאר הארץ, ובמיוחד ב'מעגל הראשון', כלומר תל-אביב וגוש דן, וב'מעגל השני', כלומר השרון" מסביר קורש וצופה כי מגמה זו תימשך ביתר שאת בשנים הבאות. זאת, הואיל ובמערב העיר, מצפון ל"כפר הים", ישנן עתודות קרקע בהן מתוכננות לקום עוד 10,000 יחידות דיור.

תוכנית זו, במידה ואכן תצא לפועל, תשנה לחלוטין את פני העיר ותכניס אותה לליגה של הגדולות באמת.

לכל הפרויקטים החדשים בחדרה.