קסדה בראש טוב: איך בוחרים קסדה מתאימה לאופנוע?

החלטתם לקנות אופנוע או קטנוע. רגע לפני שעולים על הכביש, כדאי שתצטיידו גם בקסדה – אז איך תבחרו את האחת המתאימה לכם?

ראש טוב: איך בוחרים קסדה מתאימה לאופנוע?

על בטיחות לא מתפשרים: איך בוחרים קסדה?

אז אחרי שגילינו על מה כדאי לשים דגש כשאנחנו ניגשים לקנות אופנוע, עכשיו הגיע הזמן לבחור את הקסדה המתאימה לנו ביותר. האופנועים זולים משמעותית לעומת מכוניות, הרבה יותר חסכוניים בצריכת דלק, חוסכים את הצורך המתיש לחפש חנייה ובעיקר מאפשרים ניידות עירונית ובין-עירונית קלה. אבל בין אם רוכבים על אופנוע כבד ומהיר או על קטנוע קטן וזריז – על דבר אחד אסור לוותר בשום אופן: אביזרי הבטיחות וההגנה, ובראש ובראשונה – תרתי משמע – על קסדה.

קסדה, שחבישתה היא חובה על פי חוק, היא אביזר הבטיחות הראשי של הרוכבים ומיועדת להגנה על הראש והפנים במקרה של החלקה או תאונה, וזאת מאחר שתאונה של מכונית יכולה להסתיים כמעט בלא כלום או בפגיעה קלה יחסית. לעומת זאת, התאונה הקלה ביותר של אופנוע או קטנוע עלולה להסתיים בפגיעה קשה ביותר ואף במוות.

שוק הקסדות של היום גדול ומגוון וכולל מבחר עשיר ורחב של יצרנים המציעים קסדות מסוגים שונים. אז איך בוחרים קסדה מתאימה לאופנוע או לקטנוע? הנה כמה קווים מנחים וטיפים לרכישת קסדה.

לא חוסכים על קסדה איכותית

מחירי הקסדות נעים בין מאות שקלים לאלפי שקלים. כמו בכל רכישה של פריט חדש או משומש, התקציב העומד לרשותנו תמיד מהווה את המגבלה הראשונה – אבל כאן מדובר ברכישה שממש לא כדאי לחפש לה "מציאות" או לחפש דרכים לחסוך, כי ראש יש רק אחד, נכון? זה לא אומר שצריך לרכוש את הקסדה היקרה ביותר, אבל בהחלט אומר שכאן לא מתפשרים ובשום אופן ולא רוכשים קסדה של יצרן אלמוני רק כי היא מוצעת עכשיו ב"מחיר מבצע".

קסדה של יצרן מוכר עם תו תקן

מומלץ לרכוש קסדה המגיעה ממפעל של יצרן מוכר ובעל ניסיון בתחום, וכאלה ממש לא חסרים בשוק הקסדות. בנוסף, על הקסדה להיות בעלת תו תקן, כך שניתן לדעת שמדובר באמצעי בטיחות שמסוגל לבצע את עבודתו בזמן אמת.

כמו כן, חשוב מאוד לוודא את סוג החומרים מהם בנויה הקסדה, למשל האם מדובר בתערובת של פלסטיק קשיח או בקרבון (סיבי פחם). החומרים קובעים את החוזק של הקסדה ואת רמת ההגנה על הראש, את משקלה וגם את העלות שלה.

הגנה מלאה לראש ולפנים

קסדות "חצי", המכסות רק את החלק העליון של הראש, היו פופולאריות מאוד בשוק האופנועים והקטנועים. זאת מאחר שהן קלות, זולות יחסית ופחות "חונקות" לעומת קסדות מלאות. אבל קסדות "חצי" הן גם הרבה הרבה פחות בטוחות, וזו הסיבה שהחל מ-17 בינואר 2019 אסר משרד התחבורה על השימוש בקסדות מסוג זה. על פי התקנה החדשה, רוכבי אופנועים, קטנועים וטרקטורונים נדרשים לחבוש קסדה המכסה את הראש לפחות עד לאוזניים. בקיצור, הקסדה הבטיחותית ביותר לרוכב היא קסדה מלאה הבנויה מחומרים איכותיים.

לקריאה נוספת

התאמה אישית לראש

בדיוק כמו בגדים, גם הקסדות מגיעות במספר גדלים כדי להתאים לממוצע הממדים של הראשים השונים. ובדיוק כמו בגדים, לא ניתן להסתפק ברכישת קסדה אך ורק על פי הגודל המצוין עליה אלא למדוד אותה ולוודא את התאמתה המדויקת לראש. איך עושים זאת? יש לחבוש את הקסדה, לסגור את רצועותיה ולנענע את הראש מספר פעמים כדי לוודא שהקסדה "יושבת" היטב ואינה זזה. המבחן הקטן הזה נועד לוודא שהקסדה מתאימה לצורת הראש, שמנגנון הסגירה שלה יעיל – ושחלילה היא לא "תעוף" מהראש במקרה של תאונה.

נוחות הקסדה ואביזרים נלווים 

אחרי שווידאנו שגודל הקסדה מתאים, יש להתייחס גם לנוחות האישית ולשימושיות: למשל האם היא לוחצת על הפנים, האם היא מתאימה גם למרכיבי משקפיים והאם היא מאווררת מספיק.

כדאי לזכור שריפוד של קסדה חדשה אמור ללחוץ מעט על הפנים מאחר שהוא מתרכך עם הזמן, וכדאי לדעת שחלק מהקסדות כוללות אפשרות להחלפת ריפוד בלוי או להוצאתו לצורך ניקוי. יש לבדוק גם את איכות המשקף ואת מידת העמידות שלו לשריטות והאם הוא ניתן לפירוק והחלפה בעת הצורך.

חלק מהקסדות כוללות אביזרים שונים, או הכנה להתקנתם, ולכן מומלץ לוודא מה מציעה הקסדה שעליה שמתם עין, למשל האם יש חיבור לדיבורית, מנגנון המונע אדים במשקף, האם הקסדה כוללת ספוילרים להפחתת רעידות בזמן הנסיעה ועוד.

מתי מחליפים קסדה?

אורך חיי הקסדה כפוף להוראות היצרן, לאיכות החומרים מהם היא בנויה וכמובן לתנאי השימוש. ישנם יצרנים הממליצים על החלפת קסדה כל שנתיים וגם כאלה המדברים על חמש שנים. כמובן שאם הקסדה ניזוקה בתאונה, אין מקום להמתין אלא פשוט להחליף אותה מיד בקסדה חדשה. שתהיה לכם רכיבה מהנה ובטוחה!