מי פנוי באיילון: הכל על הוצאות רישיון נהיגה על מונית

כל מה שצריך לדעת בכדי לעבוד כנהג מונית.

מעוניינים להתחיל לעבוד כנהגי מוניות? עלינו. בכתבה הבאה תקבלו את כל הפרטים על על תהליך הוצאת הרשיון, קניית הרכב ומה שביניהם.

כיצד מוציאים רישיון נהיגה על מונית?

רישיון זה נקרא D1, והוא מאפשר נהיגה ברכב שמשקלו עד 5 טון והסעת עד 16 נוסעים מלבד הנהג. על מנת להוציא רישיון נהיגה על מונית, צריכים להיות בגיל מינימום 21 שנים. ברשותו של המועמד להיות בעל וותק של שנתיים לפחות עם רישיון (B פרטי מסחרי עד 3.5 טון) או (C1 מסחרי עד 12 טון).

בנוסף לקריטריונים אלו, ישנה חובה לעבור קורס נהיגה ברכב ציבורי, קורס שניתן ללמוד במגוון מכללות ברחבי הארץ, שמכשיר גם נהגי אוטובוס ונהגי אוטובוס ציבורי זעיר.

בקורס שנמשך על פני למעלה מ-150 שעות אקדמיות, נלמדים נושאים תאורטיים כמו דיני תעבורה, ידיעת הארץ, הכרת הרכב, לימודי חברה ועבודה, הסעת ילדים, עזרה ראשונה, כיבוי אש, נהיגה מונעת וכו'. בסיום הקורס ישנן בחינות מטעם משרד התעסוקה והמסחר.

רישיון להפעלת מונית (מספר ירוק)

בכדי לעבוד על מונית, לא מספיק להצטייד ברישיון נהיגה מתאים. יש צורך להצטייד בזכות ציבורית להפעלת מונית, שנקראת גם 'מספר ירוק'. זכאות לזכות ציבורית כזו ניתנת לכל אדם מעל גיל 18 שאין לו עבירות תנועה. עד 1997 לא כל אדם היה זכאי לקבל זכות ציבורית.

נהגי מוניות בעלי וותק של 8 שנות נהיגה ומעלה היו זכאים לרכוש מספר ירוק, נערכו הגרלות בהם זכו אנשים בזכות זו, ובנוסף, אלמנות ונכי צה"ל קיבלו מספר ירוק כחלק מהטבה שנתנה להם המדינה. החל מ-1997 יכול למעשה כל אדם לרכוש מספר ירוק, כשאין צורך אפילו ברישיון נהיגה.

חשוב לדעת שתהליך הבקשה מראשיתו ועד לאישור הסופי, עשוי להימשך כחודשיים.

קניית, מכירת והשכרת מספר ירוק

רכישת אגרת זכות ציבורית למונית עולה לא מעט כסף. כעת עומד הסכום על למעלה מ-230 אלף שקל, כשהסכום מתעדכן בכל רבעון. נהג מונית בעל וותק רלוונטי של 5 שנים ומעלה, זכאי להנחה שעומדת על יותר מ-20%. ניתן בהחלט לרכוש מספר ירוק מאנשים שכבר יש להם כזה, ולא מעוניינים בו יותר. מספר ירוק מהווה מעין רכוש, שניתן למכרו, להעבירו, או להשכירו לאדם אחר.

באינטרנט תמצאו מספרים ירוקים למכירה, במחירים של 140 ועד 180 אלף שקל. אגב, על מנת לנהוג ולעבוד במונית, אין חובה שהנהג יהיה בעל המספר הירוק – ישנה אפשרות לשכור מספר ירוק במחירים של 1000 ועד 1800 שקל לחודש. למעשה, מספר ירוק הוא כמו שוק הנדל"ן או מכוניות – ככל שיש היצע גדול של מספרים ירוקים, הרי שמחיריהם בשוק יורדים.

לקריאה נוספת:

רכישת מונית חדשה

נהג שברשותו רישיון מונית וזכאות למספר ירוק, יכול לעבוד על מונית. רכישת מונית חדשה מזכה את הרוכש לגמרי ממיסים (מכס, מס רכישה, מע”מ) וכמו כן כל ההוצאות הכרוכות באחזקתה מוכרות לצורכי החזרי מס. כדאי לדעת, שפוליסת הביטוח של מונית היא יקרה מאד באופן יחסי – ויכולה להיות יקרה עד פי 3 מזו של רכב פרטי רגיל.

הסיבה נעוצה בעובדת היותה של המונית רכב עבודה שנמצא זמן רב ביממה על הכביש, ולכן הוא ונהגו חשופים יותר לפגיעות ולתאונות. מספר מותגים מוצעים בארץ למוניות, בין היתר סקודה, קיה, מרצדס, פולקסווגן ופיג'ו. יבואני הרכב מציעים לציבור נהגי המוניות הרוכשים את מכוניותיהם תנאי תשלום נוחים, ואחריות מורחבת ומשודרגת, שלא מוצעת לרוכש רכב פרטי. מוניות בארץ יכולות להיות בתצורת סדאן, האצ'בק, סטיישן או מיניוואן, ומונעות על פי רוב במנועי דיזל.

רכישת מונית משומשת

רכישת מונית משומשת היא משימה פחות קלה, מכיוון שלא קל למצוא מונית במצב טוב – הנסועה השנתית של המוניות גבוהה מאד, הבלאי המכני, הפנימי ולעיתים גם החיצוני הינו גבוה. לא נדיר למצוא מוניות שעברו אפילו 600 או 700 אלף ק"מ, בתקופה של מספר שנים בודדות. אדם פרטי שרוכש מונית לשעבר, נדרש לשלם אחוז יחסי של תשלום מיסוי למדינה.

עם זאת, ככל שחולפות השנים ממועד רכישת הרכב כחדש, יורד הסכום הזה עד שנעלם לגמרי. מחירי מוניות נמוכים ב-30% באופן יחסי ביחס למכוניות פרטיות מאותו סוג.

בארץ ישנן סוכנויות תיווך ומכירה, שמתמחות במוניות, וישמחו למכור לכם מונית חדשה או משומשת. מעבר לכך, רשת האינטרנט מלאה באפשרויות קנייה.

היכן עובדים?

נהג המונית יכול לעבוד כעצמאי או כשכיר. בשני המקרים, הוא צריך להצטרף לתחנת מוניות מסודרת שאחראית לשלוח אותו לנסיעות השונות, בהתאם לצורך. ניתן לעבוד במשמרות יום או לילה, בקווים סדירים, משתנים, או בנסיעות ספיישל.