קר גם בפנים: איך מחממים את הבית בחורף?

ידוע שהמזגן פחות בריא, אבל הוא חסכוני יותר מהרדיאטור, שבטיחותי יותר מהתנור, שמיושן ביחס לקמין. אז מהו פתרון החימום המושלם לאופי שלכם ושל ביתכם

נכון שהחורף הישראלי לא מצטיין בטמפרטורות נמוכות כל כך בהשוואה לעולם, אבל מה הוא שווה ללא התכרבלות משותפת מול הקמין? ללא רדיאטור מחמם בזמן הקפה בבוקר? ללא מפזר חום אחרי מקלחת? אספנו את כל אמצעי החימום הטובים והנכונים ביותר לחורף, שתוכלו להחליט מביניהם לגבי חימום הבית שלכם.

זמן למזגן

המכשיר החשמלי הנפוץ ביותר לחימום, הנוח והגמיש מכולם, אדון ויסות העוצמה, שליט הטמפרטורה, אלוף ההדלקה מרחוק עם השלט. מיזוג אוויר הוא פתרון חימום לעצלנים וצריכת האנרגיה של המזגן נחשבת לחסכונית ביותר מבחינת ההוצאה החודשית. הדבר מצטרף לשורה של בונוסים נוספים כמו חיסכון במקום, משום שהמזגן תלוי בסמוך לתקרה והיכולת להשתלט על הסקה של חדר גדול במהירות. מצד שני, המזגן אינו מומלץ לאורך זמן בפן הבריאותי בגלל נטייתו לייבש את החדר – ובכך לגרום לכאבי ראש ולעלייה במיחושי הסינוסים.

ולנו יש רדיאטור

בעולם של הפכים, רדיאטור הוא ההיפך הגמור ממזגן: מחמם איטי, צורך הרבה אנרגיה, אבל גם בריא יותר ושומר על הלחות הקיימת (לא מייבש), מפיץ חום רך שמתפשט לאורך זמן ומקנה תחושה נעימה מאוד. הרדיאטור הוא אמצעי בטיחותי יחסית (כל עוד נמנעים מהנחת בגדים באופן ישיר על הלוחות שלו) ומונע התלקחות כך שניתן להדליק אותו ללילה שלם ולהתאים אותו בעיקר לחללים קטנים.  

מפיג קור ומפזר חום

הוא קטן, קומפקטי ובעל חום עוצמתי שמורגש היטב תוך שניות מרגע ההפעלה. מצד שני, מפזר החום האהוב מפיץ חום ממוקד ונקודתי, מה שגורם לו לחמם עד כדי רתיחה אזור ספציפי בלבד ועל הדרך גם לזלול לחות ואנרגיה. בנוסף מדובר במכשיר מרעיש ולא בטיחותי במיוחד, שאסור בכל תוקף לחסום לו את פתחי האוורור בשל סכנת התלקחות.

הכי אותנטי: תנור ספירלה

הוא עוצמתי ומתחמם במהירות מפתיעה יחסית לגודלו, מפיץ חום מעולה ובלתי מייבש, מתאים מאוד לחללים קטנים ותמיד מעלה זיכרונות מבית סבתא. למרות המוניטין המוצלח של תנורי הספירלה, עלויות הצריכה שלהם די גבוהות ומבחינה בטיחותית, מדובר בפתרון הכי פחות רצוי: הספירלה הלוהטת והרשת שמעליה חשופות לחלוטין, כך שתספיק תקלה קטנה כדי לייצר תאונה מסוכנת, לצד סכנת התלקחות ופציעות ממגע.

לקריאה נוספת

אמין ומזמין. קמין.

הקלאסי והטרנדי מכולם מעניק יופי כפרי שכל בית חולם עליו ומפזר אש חמה ונעימה באופן אחיד לכל חלקי הבית. קמין נחשב לפריט עיצובי נחשק שמשתלב בהרמוניה עם יתר העיצוב בבית, כך שהוא מקפיץ את האנרגיה של החלל והתחושה הטובה ממנו.  

הקמין יכול לפעול על עץ, גז או נפט לבחירתכם. עלויות השימוש לא נמוכות והמתקן מצריך תחזוקה שוטפת, גם הזמנת בעלי מקצוע במידת הצורך.

הכי חדשני: חימום תת רצפתי

מסתבר שפעם, במקומות קרים מאוד, כבר מצאו פיתרון יצירתי להסקה ועוד הרבה לפני שהומצאו מכשירי החשמל: בניית הבית על גבי מעיין טבעי וחם. אז נכון שלא באמת תוכלו לבנות (תרתי משמע) על המעיין החם הקרוב, אבל כן תוכלו להזמין התקנת חימום תת רצפתי שמשתמשת בדיוק באותה הטכניקה: צינורות להט חשמליים או צינורות מים מתחממים המונחים מתחת לרצפות ומפיצים לאט ובהדרגה חום נעים ומורגש. מדובר במתקן רב שימושי יקר להתקנה, עם פעולת חימום איטית שמצריכה שעתיים-שלוש של הפעלה רצופה, אך בשורה התחתונה זהו פתרון נעים ובלתי מייבש, שמסוגל להשתלט בקלות על כל חדרי הבית ומאופיין במערכת סמויה שתתאים לשוחרי העיצוב וחובבי המרחב, יותר מכל אמצעי חימום אחר.