עולם התיווך: מתי כדאי לנו להיעזר בשירות של מתווך?

מחפשים דירה למגורים או להשקעה? כנראה שעלתה במוחכם השאלה האם כדאי להיעזר בשירותי תיווך – כל הפרטים במדריך יד2

עולם התיווך: מתי כדאי לנו להיעזר בשירות של מתווך?

האם חשבתם להיעזר במתווך בחיפוש אחר הדירה הבאה שלכם?

שאלות רבות עולות בראשנו כשאנו נכנסים לתהליך חיפוש דירה למגורים: היכן נגור, מה יהיה אופי השכונה, האם היא ירוקה מספיק ויש בה גני שעשועים לילדים, האם יש מוסדות חינוך בקרבת מקום ומהו המצב הסוציואקונומי של תושבי האזור. למעשה, אנחנו מנסים לדייק ולהתמצא בפרטים הללו על מנת לבחור בצורה המושכלת ביותר את הדירה הבאה שלנו. לפעמים הידע שלנו מוגבל ואנחנו שוקלים בחיוב להיעזר בשירותי תיווך. האם זה הכרחי? הכל בכתבה הבאה.

נעים להכיר: עולם התיווך

כשאנו כבר ניגשים לאיתור הדירה המבוקשת ושתמיד חלמנו עליה, אנו מתבלבלים לא אחת מהמראה והמגוון העצום של הדירות והמחירים בלוחות הנדל"ן והופכים לאובדי עצות. מי שנכנסים לנקודת הכשל הזו ומציעים לה פיתרון הם מתווכי הדירות המקשרים בין הקונים והמוכרים והופכים את התהליך לקל ופשוט הרבה יותר. נכון להיום פועלים בישראל כ-20 אלף מתווכים ולא ייפלא אפוא שעל פי ההערכות למעלה משליש מעסקאות המכר בענף הנדל"ן מתבצעות באמצעותם.

יחד עם זאת, על אף העובדה שלכל אחד מאיתנו יצא וודאי להיתקל במתווכים במהלך חייו, בין אם היה מדובר בדירה להשכרה או בדירה לקנייה. רבים מאיתנו אינם יודעים עדיין מהו התעריף המקובל למתווכים, מי משלם להם- המוכר או הקונה, מתי חייבים לשלם ומתי אפשר להימנע מהתשלום הדי יקר.

תעריף

כאשר אנו פונים לקבל את שירותיו של מתווך כדאי שנבדוק מהו התעריף הריאלי. דמי התיווך המקובלים בעסקת רכישת דירה עומדים על 2% הן מהמוכר והן מהקונה ובעסקת השכרת דירה דמי התיווך הינם שווי חודש שכירות והם נגבים מהשוכר. אגב, אל תדאגו למתווכים, הם דואגים להחתים אתכם על העמלות האלו בכניסה לכל דירה בה אתם מתעניינים. על רקע העובדה כי עמלת המתווכים נגזרת ממחירי הדירות, הרי שעם הזינוק במחירים זינקה גם עמלת המתווכים ואם ניקח דירת 4 חדרים ממוצעת לדוגמא, בגובה 1.5 מיליון ₪, הרי שעבור שירות התיווך ניאלץ להיפרד מסכום של כ- 30 אלף ₪ – כלומר, סכום לא מבוטל כלל וכלל.

עובדה זו גורמת לאנשים רבים לנסות למצוא דירות בעצמם ללא עזרת המתווכים, אך כאמור הדבר לא פשוט לביצוע ללא ידע מוקדם על סביבת המגורים ומחירי הדירות באזור. יתרה מזאת, בעלי דירות לא מעטים מעדיפים לא להתעסק עם המכירה ומעניקים את השליטה על כך למתווך. דוגמא טובה לכך היא דירות מירושה או דירות שנקנו להשקעה ולבעלים אין זמן או חיבור רגשי להתעסק במכירתן.

כיצד בוחרים מתווך

איך לבחור מתווך? תוכלו לבחור בין מתווך המשתייך לרשת גדולה לבין מתווך ממשרד קטן כאשר לרשות המתווך מהרשת עומדים מאגרי נתונים רחבים יותר. מנגד, מתווך הבוטיק יכול להיות בעל מומחיות גבוהה יותר בשכונות ספציפיות. בכל מקרה, מומלץ ללכת למתווך שהתקבלו עליו המלצות טובות מחברים וממכרים ונדגיש שכדאי לא פחות ללכת לפגישה מקדימה עם המתווך ולהכירו בצורה ראשונית, לפני שתחליטו אם הוא האיש שלכם בתהליך החשוב.

זמן התשלום

מתי משלמים למתווך ומתי אפשר להימנע מכך? אם רכשתם דירה על סמך חיפוש פרטי או קשרים אישיים ואתם חשים שהמתווך לא היה חלק משמעותי במציאת הדירה אתם יכולים לסרב לשלם לו. התשלום עבור התיווך ייבחן על פי הכלל: האם העסקה לא הייתה יוצאת אל הפועל לולא עבודת המתווך. אם התשובה לכך חיובית הרי שתחויבו על פי חוק לשלם למתווך את שכרו, אך אם הדברים אינם כך ותוכלו להוכיח זאת, הרי שתוכלו לסרב לשלם לו ובית המשפט יעמוד לצדכם. מקרה נוסף בו קיים פטור לתשלום למתווך הוא במידה והתערב בהכנת המסמכים המשפטיים של עסקת המכר. הדבר אסור על פי חוק המתווכים ובהתערבותו המשפטית בעסקה הוא בעצם פגע בזכותו לעמלה.

מחפשים את הדירה הבאה שלכם? מצאו מתווך באמצעות הלוח שלנו שיסייע בתהליך החיפוש!

לסיכום

אם יש בידכם מספיק זמן וידע הרי שבהחלט תוכלו למצוא את דירת החלומות שלכם לבד וללא עזרה באמצעות לוחות הנדל"ן הגדולים דוגמת לוח יד 2. לעומת זאת, אם כמו רבים וטובים מאיתנו אתם עסוקים מדי או פשוט מרגישים פחות בטוחים ביכולת שלכם למצוא את הדירה הנכונה ובמחיר הנכון, תוכלו להיעזר במתווך מורשה ובעל המלצות שיוביל אתכם בבטחה אל היעד.