סוגרים עסקה: האם מחיר השיווק הוא מחיר הסגירה בפועל?

מהו מחיר ההתפשרות, ממה הוא מושפע, ולמה כל כך חשוב להשאיר מרחב תמרון סביב סוגיית מחיר הנכס? תנו הצצה בכתבה הבאה

חלק מרכזי בתהליך של רכישה או מכירת דירה בישראל הוא המיקוח על המחיר. במקרים רבים יש פער בין המחיר בו הדירה התפרסמה למכירה, לבין מחיר סגירת העסקה ששולם בפועל. השארת מרווח תמרון סביר לגבי המחיר הסופי, מתוך היכרות והבנה של מצב השוק, עשויה לשפר את כוח המיקוח במסגרת המשא ומתן שמתנהל עד לסגירת העסקה המיוחלת.

האם הקורונה השפיעה על מחירי הדיור?

לאחר פרוץ הקורונה במהלך שנת 2020, גילינו שמוכרים ברחבי הארץ התפשרו יותר במחירי המכירה מאשר לפני הקורונה. תופעה זו נבעה ככל הנראה מחוסר הוודאות שאפיין את אותה תקופה וההתמודדות עם מצב חדש ולא מוכר, לצד אתגרים כלכליים שזימנו הסגרים. לאחרונה, לקראת סיום שנת 2021, ביצענו בדיקה מחודשת של גובה ההתפשרות הממוצע במחירי הדירות, וגילינו שהשנה היתה בשוק מגמה הפוכה. כלומר, הנכונות של המוכרים להתפשר על המחיר היתה קטנה יותר במרבית הערים שנבדקו, ואחוז ההתפשרות הארצי הממוצע היה נמוך בכ- 0.3% מאשר בשנת 2020. אחוז ההתפשרות הארצי הממוצע עמד בשנת 2021 על כ-4.5%, כאשר יש שונות גדולה בין אזורים וערים שונות. לדוגמה, בעיר חיפה אחוז ההתפשרות הממוצע גבוה יחסית ועומד על כ-6%. לעומת זאת, בעיר רחובות אחוז ההתפשרות הממוצע במחירי הדירות נמוך יחסית ועומד על כ-3%.

באלו ערים הנכונות להתפשר במחיר פחתה בצורה המשמעותית ביותר בשנת 2021? הבדיקה שעשינו העלתה שהערים האלה היו: אור עקיבא, ראש העין, תל אביב-יפו, קרית אונו וירושלים. בגרף המצורף למטה ניתן לצפות באחוזי ההתפשרות הממוצעים בערים אלו, בשנת 2021 לעומת 2020. עניין זה עשוי להצביע על כך שבערים אלה, מצב השוק בשנה החולפת נטה לטובת המוכרים, כך שהם יכלו למכור את הדירה במחיר קרוב יותר למחיר שביקשו במודעה. מהצד השני של העסקה, הרוכשים ככל הנראה נאלצו להסתפק בהורדות מחירים צנועות יותר בתהליך המשא ומתן.