השקעה בדירה שכורה: למה לא בעצם?

להשקיע או לא להשקיע בדירה שכורה, ואם כן – במה כדאי להשקיע ובאיזו עלות? מדריך יד2 עם טיפים חשובים שכדאי שתדעו

השקעה בדירה שכורה: למה לא בעצם?

דירה שכורה: האם שווה להשקיע בעיצוב?

ישראלים אוהבים להיות בעלי דירה. אנחנו אוהבים את הביטחון, את תחושת השייכות ואת היכולת שלנו להוריש משהו ממשי ובעל ערך לילדנו. וזו לא רק תחושת בטן של הלכי רוח, אלא עובדה סטטיסטית. לפי הלמ"ס, בכל הקשור לשיעור הבעלות על דירות, ישראל נמצאת בשליש העליון בקרב מדינות ה-OECD. עם זאת, יוקר המחייה בכלל ומחירי הדיור בפרט, עשו את שלהם ובשנים האחרונות ניכרת ירידה באחוז האנשים הגרים בדירה בבעלותם, במקביל לעלייה באחוז האנשים הגרים בשכירות.

אחרי שהבנו את המגמה הכללית בארץ, כדאי שנפנים שרבים מאתנו ימשיכו לגור בשכירות גם מעבר לשנותינו כסטודנטים או כבעלי משפחה צעירים. ואולי אנחנו בכלל גרים בשכירות מתוך בחירה ולא מתוך אילוץ. ישנן כל כך הרבה סיבות ושיקולים בסוגיה זו שראויה לדיון נפרד. בכל מקרה, בהנחה שאנו גרים בשכירות, השאלה המרכזית המרחפת תמידית בחלל היא האם כדאי לנו להשקיע בדירה שאיננה שלנו. מה חשוב יותר, ה"כאן ועכשיו" או הראייה לטווח ארוך?

שאלה של מידתיות

אלו המאמינים כי בסופו של תהליך הם ירכשו בית משלהם, לא יתלהבו להשקיע זמן, כסף ומאמץ בדירה שאיננה שלהם. אך מה יהיה אורכו של התהליך? בדרך כלל אין לכך תשובה. ומה אם אתם אנשי "קארפה דיאם", כלומר כאלו שרוצים לחיות את הרגע (בשיר הידוע של הורטיוס, הביטוי הלטיני המלא הוא Carpe diem quam minimum credula postero  – "נצלו את היום וסמכי כמה שפחות על העתיד". כלומר, יש לנצל את ההזדמנויות לאלתר ולא לדחות למועד מאוחר יותר)? האם תיהנו מההווה, אך תשרפו את חסכונותיכם לעתיד?

בסופו של יום, כמו הרבה דברים בחיים, הכל שאלה של מידתיות. להסתגף כיום מתוך שאיפה שיהיה טוב מחר? לא. לא לוותר על כלום כיום ולקוות שבעתיד נסתדר כבר? גם לא.

אז אם אתם גרים בשכירות ולא יודעים אם ומתי תהיו בעלי דירה, וכמובן רוצים לחיות בכיף בהווה, אך לא על חשבון עתיד מעורפל מדי, הנה חמישה טיפים להשקעה בדירה שכורה, שמצד אחד ישדרגו את חייכם ומצד שני לא יביאו אתכם לפשיטת רגל:

  • התקינו ידיות חדשות ואלמנטים קטנים אחרים: לעתים, גם שינויים קטנים יכולים לעשות את ההבדל. החלפת ידיות לדלתות, לארונות ולשידות, למשל, יכולה לעשות שינוי גדול במחיר קטן; החלפת אסלה לא תצריך הלוואה מהבנק, אך תועיל לכם ברמה הפרקטית והאסתטית בכל יום; מתגי אור יהיו זולים לקנייה, אך יוסיפו לכם אפיל יוקרתי (רק זכרו להיעזר בחשמלאי). ייתכן ואלו פרטים קטנים, אך קל לשדרגם – הם כבר יגרמו לדירה להרגיש יותר שלכם. אה, והם זולים.
  • שפרו את התאורה: לא תאמינו עד כמה תאורה משפיעה על הנראות הכללית של הבית, במיוחד לאחר שקיעת השמש. על המתגים כבר דיברנו, אך גם בגזרת הנורות והמנורות ניתן וכדאי לעשות הרבה. עוד יש לכם נורות בלבן בוהק? למה? הלבן החם הרבה יותר נעים ומשרה אווירה נינוחה, אלא אם אווירת מרפאת שיניים עושה לכם את זה. המשקיענים שביניכם יכולים לרכוש נורות "חכמות", שיכולות להחליף צבעים ולהשרות אווירה שונה בלחיצת כפתור באפליקציה.

פריטי תאורה במחירים אטרקטיביים אשר למצוא בלוח יד2.

  • החליפו את הברזים ואת ראש המקלחת: ישנם לא מעט מכשירים ורהיטים בדירתכם שהחלפתם בעייתית עד בלתי אפשרית. אולם, חלק אחר, למשל ברזים וראשי מקלחת, ניתנים להחלפה באופן פשוט למדי וביכולתם לשדרג את הדירה באופן ניכר. וכך, החלפת הכיור באמבטיה או במטבח תהיה בעייתית או יקרה, אך החלפת הברז בלבד יכולה להעניק מראה אלגנטי ואפילו יוקרתי לחדרים אלו. גם המקלחת – מקום שאנו נוטים לפסוח עליו בתחום העיצוב, ודאי בדירה שכורה, למרות שאנו עושים בו שימוש יומיומי – יכולה להשתבח פלאים אם רק נחליף את ראש המקלחת למשהו גדול ומפנק.
  • הוסיפו שכבת צבע חדשה: זהו כנראה השדרוג המובן ביותר מאליו, אך הוא כה אפקטיבי, שיש לציינו במפורש. לצביעת הדירה תהיה את ההשפעה הגדולה ביותר על הפיכת הדירה לבית. הבית שלכם. אך לא מדובר בדבר פשוט, הואיל שהוא מצריך מעט וגם ידע עבודת הכנה, אך התוצאה הסופית מצדיקה את המאמץ.

    מובן כי ראשית יש לבדוק את החוזה ומה הוא מאפשר בכל הקשור לצביעה. עם זאת, מרבית בעלי הדירות יסכימו שתצבעו את דירתם, כל עוד בסיום החוזה תחזירו אותה כפי שקיבלתם אותה. חלקם אף לא יבקשו זאת, משום שיראו כי הצבע שלכם אכן שדרג את הדירה ואין סיבה להשיבה למצב הישן.

    עבודת כפיים היא לא בדיוק התחום שלכם? חפשו צבעי מקצועי באינדקס בעלי המקצוע של יד2.

  • החביאו את החלקים המכוערים: רובנו גרנו בדירה שכורה במהלך חיינו, חלקן כאלו שהגיעו מרוהטות באופן מלא וכאלה באופן חלקי. ומי לא מכיר את הרהיטים המכוערים האלה שצרבו את עינינו והיה ביכולתם לשגע אותנו בכל פעם מחדש? בין אם מדובר בשטיח מזעזע, במזגן חלון ענתיקה או בארון מפלצתי, תמיד יהיו לבעל הבית הסברים מדוע הוא חייב להשאירם בדירה כפי שהם. אז גלו יוזמה ויצירתיות ומצאו דרכים להסתיר את הזוועה. עציצים, וילונות ואפילו אריחים זולים יכולים לפתור לכם בעיות רבות ולהזכיר לכם שאתם אלו שגרים בבית ואתם תקבעו כיצד הוא ייראה. גם אותם אפשר ומומלץ למצוא בלוח יד2, בלי לקרוע את הכיס.
השקעה בדירה שכורה: למה לא בעצם?

עיצוב בתקציב דל: קצת צבע יעשה את ההבדל

לסיכום

מובן מאליו כי רמת ההשקעה בדירה שכורה היא תולדה של אופיו של השוכר והעדפותיו – אך בכל מקרה, בכמה פעולות פשוטות גם לכם יהיה בית יפה משלכם, גם אם באופן זמני. בהצלחה!