הטכנולוגיה כבר כאן: הכירו את הבית החכם

העולם צועד קדימה וכך גם חללי המגורים שלנו. גאדג'טים, טלוויזיות חכמות ומחוות קוליות, או בקיצור – בית חכם. אז מהם היתרונות והחסרונות? יצאנו לבדוק

בית חכם הוא מקום בו קיימים רכיבים המחוברים ביניהם, הניתנים לשליטה וניהול מרחוק וללא תלות של מי נמצא בבית,  כמו שליטה בתאורה או מיזוג אוויר. טכנולוגיות הבית החכם השונות, מאפשרות למתגוררים בבית בטחון, נוחות ואף חסכון כלכלי. אוטומציה היא למעשה חלק בלתי נפרד מהבית החכם אשר יוצרת פעילות ללא התערבות ידנית, המתאפשרת על ידי שיתוף מידע ומצבים שונים בין הרכיבים החכמים המותקנים בבית.

מאז ועד היום

פרוטוקולים שונים לבית חכם קיימים למעשה כבר מאמצע שנות ה 70, ואפילו פעלו באופן אלחוטי על גלי רדיו כבר אז. בעשור האחרון הטכנולוגיה התקדמה מאד ומאז הצטרפו מגוון פרוטוקולים חדשים שמאפשרים הקמה של בית חכם ועבודה בין רכיבים בצורה קלה, יעילה ופשוטה.

בשנים האחרונות ענקיות הטכנולוגיה בדמות גוגל, אפל ואמזון נכנסו גם לתחום בכל הכח ושחררו את המוצרים והפלטפורמות שלהן לבית החכם, כמו Amazon EchoApple HomeKit ו-Google Home.

שימושים

כמעט בכל מקום עירוני בו כבר קיימת טכנולוגיה כלשהי יש כבר אפשרויות של בית חכם.

  • טלויזיות מכילות מערכות הפעלה שיודעות להריץ יישומים נרחבים ולהפעיל בעצמן סרטים, מוזיקה ועוד, חלקן אפילו מאפשר הפעלה באמצעות קול או מחוות (Gestures).
  • תאורה חכמה היא אחד הדברים הבסיסיים היום בבית חכם, עם מבחר עצום של חברות המציעות פתרונות תאורה חכמה, הניתנת לשליטה מרחוק או אפילו על ידי זיהוי נפח ותזוזה.
  • מנעולים ודלתות חכמות הן כבר מחזה נפוץ בארצות שונות, בארץ כיוון שהמנעולים יותר מיוחדים יש פחות מגוון אך ללא ספק זהו תחום שילך ויתפתח גם בישראל.
  • חיות מחמד יכולות גם הן להנות מהבית החכם, עם מאכילים אוטומטים או אפילו משחקים שנשלטים מרחוק מבלי שתצטרכו לקום מהכיסא.
  • המטבח הוא אחד המקומות האהובים על החברות השונות, יש כאן אין סוף אפשרויות למכשירים חכמים שיקלו עליכם את מלאכת הבישול ואפילו סתם את חיי היום היום והקניות.
  • תחזוקת הבית יכולה להיות מאוד מתסכלת, בייחוד אם יש פיצוץ בצינור או חס וחלילה שריפה שלפעמים יכול לקחת זמן עד שמגלים, ישנם חיישנים רבים שיודעים לדווח את מצב הצינורות והאוויר בבית בכל עת.
  • אבטחה, שכן היא כבר קיימת הרבה זמן בעיקר בעסקים השונים, מגיעה באופן פשוט וזול לבתים ומאפשרת לכל אחד לדעת מה קורה אצלו בבית בכל זמן.

יתרונות

אחד היתרונות הוא מניעת מקרים כמו למשל דלת שנשארה לא נעולה או דירה שמגיעה לטמפרטורות גבוהות מאוד כאשר יש בתוכה בעלי חיים וכל החלונות סגורים.

יש לא מעט יתרונות נוספים, כמו השגחה על אנשים מבוגרים מרחוק בצורה קלה כך שתתאפשר להם שהייה בטוחה בביתם במקום לעבור למגורים יעודיים. יתרון גדול נוסף הוא יעילות וחסכון בחשמל, למשל הבית החכם יוכל ללמוד את הרגלי הצרכים שלכם ולצנן את הבית עד שתגיעו הביתה ולדאוג לשמור על טמפרטורה קבועה ולקרר רק כשצריך, גם דוד חכם זו דוגמא טובה לכך.

לקריאה נוספת

חסרונות

אמנם מנינו יתרונות לא מעטים, אך יש גם חסרונות, כיוון שכל ההגדרות דורשות לפעמים ידע טכני, שלא לכולם יש. הבית החכם לא הופך להיות חלק מה ״מיינסטרים״, חלק מהמערכות קיבלו סטיגמה של מערכות מורכבות שקשה לגרום להן לעבוד וחלקן יקרות מדי למשתמש שרק רוצה להתנסות. דבר עשוי לגרום לכך שמשתמש חדש יוותר מיד כאשר יתקל בתקלה הקטנה ביותר. החברות מנסות כל הזמן לגרום לרכיבים להיות פשוטים יותר ובעלי ממשקים קלים יותר למשתמש הפשוט אך עדיין מנסות לשמור על מענה למשתמשים בכל הרמות.

על מנת שהמערכות יהיו באמת אפקטיביות, עליהן לדבר אחת עם השנייה ללא תלות במי ייצר אותן. כיום אין תקן אחד או תקן בסיסי שעל החברות לעמוד בו ולכן הדבר מקשה על האינטגרציה בין הרכיבים. לעומת זאת, קיימים ארגונים אשר חלק מהפרוטוקולים הנפוצים יותר שייכים להם והם מכתיבים את הדרישות עבור התקנים כדי להגיע להרמוניה בין הרכיבים של חברות שונות בנסיון לפשט את חווית המשתמש.

החסרון הגדול ואולי המוצדק ביותר הוא כמובן נושא האבטחה; כל אחד מודאג כיום מהמידע שלו ואם זה לא מספיק אז בבית חכם עליו לדאוג גם שלא ינעל בתוך הבית או שהדוד ידלוק במשך שבוע רצוף. כל אלו דאגות מוצדקות, היצרניות וגם אותם ארגונים שמחזיקים בתעודות התקנים לרשתות השונות עושים כל שביכולתם כדי לדאוג שהבית החכם שלכם ישאר שלכם וללא הפרעות, אך האיום קיים ויש להיות מודעים לו.

אותן היצרניות אשר מייצרות את הרכיבים החכמים גם אוספות עלינו מידע, ומטרתן היא להתאים את השירותים שלהן לפעולות שלנו באופן טוב יותר. למעשה, לא כולם שמחים עם המצב ויש חברות שמוותרות גם על כך.

בשורה התחתונה

לסיכום, היצרניות חייבות לספק מספיק אמון ושקיפות אל מול הצרכנים, שכן אם הם לא יחשבו שהיצרנית דואגת לאינטרסים שלהם לפני שהיא דואגת לאינטרסים שלה, לא בטוח שמוצריה ימכרו לאורך זמן.

אתר ג’ירפה מתמחה בעריכת השוואות, סקירות ומידע חדשותי בתחום הטכנולוגיה והגאדג’טים. היכנסו כאן למגוון כתבות בתחום.