גבעתיים: האם מדובר בעיר המרכזית בישראל?

רק 5 דקות מתל אביב: כיצד הפכה גבעתיים מעיר מנומנמת לפרבר מרכזי לצעירים ואילו פרויקטים חדשים היא מציעה? כל הפרטים לפניכם

גבעתיים: מעיר מנומנמת לאחת הערים המבוקשות בישראל

גבעתיים. העיר הקטנה הסמוכה ביותר לתל אביב הוגדרה על ידי הלמ"ס בשלהי שנת 2017 כעיר המרכזית ביותר בישראל. העיר זכתה בתואר המכובד לאור "מרכזיותה" הבאה לידי ביטוי בקרבה רבה למקורות תעסוקה, מרכזי קניות, שירותי בריאות, מוסדות לימוד נחשבים, מתחמי בילוי ופנאי ועוד.

גבעתיים: פרבר מרכזי ביותר

אם בעבר נחשבה העיר למעין פרבר תל אביבי מזדקן ואולי אף עיירת שינה בסמוך לעיר הגדולה, הרי שמחירי השכירות הגבוהים בתל אביב לצד קרבתה הרבה של גבעתיים לעיר ללא הפסקה ותדמיתה האיכותית לאורך השנים גרמו להגירה חיובית של צעירים אליה. זר שלא ביקר בעיר בעשור האחרון וודאי יופתע למדי למראה הסצנה הצעירה הפורחת בעיר הכוללת בתי קפה, פאבים ומסעדות המלאים בצעירים עד שעות הלילה המאוחרות. היבט שלילי להגירה הגדולה אל העיר הינה צפיפותה שעלתה פלאים והפכה את העיר הקטנה בעלת 60 אלף התושבים (על פני שטח של 3238 דונם) לעיר הצפופה ביותר במרכז, אחרי בני ברק החרדית.

על רקע הביקושים הגואים למגורים בעיר הבנויה לגמרי וללא עתודות קרקע הוקמה בתחילת השנה מינהלת התחדשות עירונית שמטרתה לקדם פרויקטי תמ"א 38 ופינוי בינוי בעיר תוך שמירה על צביונה הייחודי של העיר הקטנה. במסגרת ההתחדשות העירונית אושרה השנה תוכנית הפינוי בינוי הגדולה בישראל לבניית 2700 דירות במתחם ההסתדרות בגבעתיים שיתפרשו על פני 18 מגדלי מגורים בני 35-25 קומות. כמו כן, אושרה השנה תוכנית נוספת לפינוי בינוי בעיר שבמסגרתה ייהרסו  42 דירות ישנות ובמקומן ייבנה מגדל בן 30 קומות המציע כ- 118 דירות. תוכנית נוספת המקודמת כעת גם בוועדות התכנון היא תוכנית פינוי בינוי ברחוב ההסתדרות בעיר במסגרתה יוקמו ארבעה מגדלים בני 25 קומות המציעים כ- 500 יחידות דיור חדשות. תוכנית אחרת מתייחסת לרחוב בראשית 3-7 בעיר ובמסגרתה ייהרסו הבניינים הישנים במתחם לטובת בניין חדש בן 10 קומות.

ומה לגבי עסקים?

גבעתיים איננה מציעה רק פרויקטים של התחדשות עירונית. בינואר 2017 נחנך בעיר מתחם הסיטי, מתחם עסקים ומגורים משוכלל שנבנה בהשקעה של כ-2 מיליארד שקלים. המתחם החדשני והבולט משנה לבלי היכר את פניה של העיר הוותיקה: המתחם כולל את מגדל השחר בן 57 הקומות (מהן 38 קומות מסחר ומשרדים ומעליהן דירות מגורים) – מה שהופך אותו למגדל השני בגובהו בישראל. לצד שני בנייני מגורים בני 12 קומות כל אחד ומנהרה באורך של 400 מטרים העוברת בשטח הפרויקט ומקשרת בין הרחובות ערבי נחל ושפע טל.

עד כה הושלם רק החלק הדרומי של המתחם ובעתיד יוקמו מגדלים נוספים, ביניהם מגדל בן 64 קומות שאמור להיות מקום משכנו החדש של בית הספר לאומנויות תלמה ילין. המגדל החדש, שייבנה במגרש ששטחו 10 דונמים, מיועד נכון להיום לתעסוקה, מלונאות ומרכז מסחר. בניין זה ממוקם בסמוך למתחם הבורסה ולתחנת הרכבת ארלוזורוב, ויכלול על פי התוכניות גם 950 מקומות חניה וכן אולם כנסים.

מתחם הסיטי כולו ממוקם בהצטלבות הרחובות-ערבי נחל, שפע טל (המשך רחוב יגאל אלון), במשולש הערים גבעתיים, תל אביב ורמת גן, מתפרש על פני שטח של כ-66 דונם. את מרבית שטחי המשרדים בפרויקט רכשה כלל ביטוח, אשר מחזיקה בבעלותה כיום כ-30.שוכרת אחרת במקום היא חברת  IBM, ששכרה 12 אלף מ"ר בשטחי המשרדים של הפרויקט וצפויה למקם בו את מרכז מעבדות פיתוח התוכנה של החברה בישראל.  על פי ההערכות עם סיום בנייתו לגמרי מתחם הסיטי צפוי להעשיר את קופתה של עירית גבעתיים בכ־40 מיליון שקל בשנה, המהווים 20% מכלל הכנסות הארנונה הנוכחיות של העיר.