בכתבות הקודמות הכרנו את סוגי הרכבים, מגוון המרכבים שיש בשוק תיבות הילוכים ועוד, ככה שקיבלנו תמונה מקיפה כדי שנדע להבחין מהו סוג הרכב שמתאים לנו. בינינו, תמיד נשארת שאלה או שתיים לא פתורות, לרוב כי פשוט אנחנו מתביישים לשאול. אז אילו דברים אסור לנו להתבייש לשאול לפני שקונים רכב? הנה הפרטים:
חלקי הרכב שתמיד התביישנו לשאול למה הם באמת משמשים…
- שאסי – שלדת הרכב – מסגרת הרכב ובסיסו. חשוב מאוד בעת קניית רכב משומש לבדוק האם הייתה פגיעה בשאסי כי פגיעה כזו עלולה להוביל לנזק משמעותי לרכב וכן להורדת ערך.
- מרווח גחון – המרחק בין הנקודה הכי נמוכה בגחון של הרכב לבין הקרקע.
- מתלים – מערכת של קפיצים ובולמי זעזועים המקשרים בין המרכב לגלגלים ומאפשרים תנועה אנכית של הגלגלים. המתלים משפיעים על המידה בה כל מהמורה בדרך תהיה מורגשת או לא. מתלים "רכים" מאפשרים נוחות נסיעה ועבירות גבוהה בשטח, ומתלים קשים עוזרים ליציבות ואחיזת כביש טובה (ולכן ברכבי ספורט המתלים קשים מאוד). ברכבי שטח מסוימים ישנם מתלים פנאומטיים אותם ניתן להגביה ולהנמיך, להקשיח ולרכך.
המתלים נחלקים לשני סוגים:
-
סרן (חי/מת) – סרן הוא ציר או מערכת צירים לרוחב הרכב שעליהם מורכבים הגלגלים (מתלה עצמאי לכל גלגל או זוג גלגלים). "סרן חי" משתמש בגלי ההינע המעבירים תנועה לגלגלים, גם כדי לחבר את הגלגלים זה לזה ליצירת יחידה אחת. "סרן מת" מהווה רק מוט המחבר שני גלגלים ואינו מעביר אליהם תנועה (כלומר, רכב שאינו 4X4).
-
מתלה עצמאי-נפרד – כל גלגל מחובר בנפרד לשלדה. תנועה של גלגל אחד לא משפיעה על תנועת הגלגל השני.
רוב רכבי השטח היום הם בעלי מתלים עצמאיים-נפרדים, ישנה תצורת ביניים שהיא פשרה לא רעה של סרן אחורי חי ומתלים קדמיים עצמאיים, ויש מיעוט של רכבי שטח אמיתיים עם שני סרנים חיים.
- דרייבשאפט – הגל המעביר מומנט וסיבוב לאורך הרכב, מתיבת ההעברה/ תיבת הילוכים לסרנים האחורי והקדמי.
- רצועת טיימינג – רצועה שעשויה מגומי עבה, שתפקידה לתזמן את פעולת שסתומי המנוע והבוכנות. הרצועה נוטה להישחק עם הזמן (ולעתים נקרעת) ולכן יש להחליפה ע"פ הוראות היצרן, בד"כ כל 3-4 שנים או כל 100,000 אלף ק"מ.
- קופלונג הגה –גומיה קשיחה המחברת בין ההגה של הרכב לבין מערכת ההגה המניעה את הגלגלים.
- ג'אנט/חישוק סגסוגת – החישוק בגלגל הרכב עליו מלבישים צמיג.
- טסה – צלחת המכסה את גלגל הרכב (על הג'אנט), פריט אסתטי בלבד.
- ספוילר – מסיט רוח. במקור, תפקידו לנצל את זרימת האוויר לשיפור אחיזת הכביש של הרכב. היום הוא בעיקר פריט אסתטי.
אחרי שפירטנו לכם את חלקי הרכב, בואו נודה באמת – לא פעם חיפשנו בגוגל מה הפירוש של האותיות והשמות שאנחנו רואים בחלקים השונים של הרכב. אספנו לכם כמה קיצורים נוספים, שיוכלו לעזור לכם ברגע האמת:
מסחריות
בד"כ, אחד הפרמטרים החשובים לדעת בנוגע למסחריות הוא גובה הגג. ככה תוכלו להבדיל בין המידות השונות:
- R– גג גבוה (High Roof)
- R– גג נמוך (Low Roof)
- S/H– גג חצי-גבוה (Semi-High)
פרטי
והנה מספר קיצורים כד שתדעו את המונחים השונים לחלון בגג הרכב, מנועי טורבו, או מהו הקיצור לשם עבור בסיסי הגלגלים:
- SR– חלון גג (Sun Roof)
- מנועי FSI, TFSI, TSI – מנועי בנזין בקבוצת VW, ההבדל ביניהם הוא בעיקר בשיטת הזרקת הדלק
- SDI,TDI– מנוע דיזל מקבוצת VW, ההבדל גם ביניהם הוא בעיקר בשיטת הזרקת הדלק
בסיסי גלגלים (מתייחסים גם לכלי רכב מסחריים)
- LWB– בסיס גלגלים ארוך
- SWB– בסיס גלגלים קצר
לקריאה נוספת
מערכות בטיחות
בכל הקשור למערכות בטיחות, ישנם מושגים רבים ומגוונים, שאנחנו ממליצים לדעת כדי לא להיות מופתעים אם חס וחלילה קורה משהו. למעשה, ישנן המון מערכות בטיחות אבל הנפוצות והחשובות ביותר הן:
- כריות אוויר – מתנפחות באופן אוטומטי במקרה של תאונה ומטרתן להפחית חבלות ראש או חבלות חזה. כיום הן נמצאות ברכבים כסטנדרט, וככל שיש יותר כך יותר טוב (עדיף 6 לפחות).
- ABS– מערכת למניעת נעילת גלגלים. במקרה של בלימה פתאומית או החלקה, המערכת מופעלת ולחיצה חזקה וארוכה על הברקס מיתרגמת ללחיצות קצרות מרובות. המערכת הופכת למשמעותית בעיקר בבלימה בסיבוב, במצב הזה הטיית ההגה לא תשנה את כיוון הנסיעה.
- ESP– מערכת בקרת יציבות. המערכת אוספת נתונים באמצעות חיישני מערכת ה-ABS, מזהה מצבים של אובדן שליטה ומתקנת את היציבות בהתאם לכיוון הנסיעה הרצוי.
- BAS– מערכת סיוע בבלימה. נהגים בד"כ לא בולמים במלוא העוצמה האפשרית. מערכת המופעלת במצב של בלימת חירום, מפעילה את מלוא כוח הבלמים של הרכב ובכך מאפשרת את קיצור מרחק הבלימה.
- ACC– בקרת שיוט אקטיבית – מערכת המודדת את המרחק בין הרכב לרכבים אחרים ומווסתת את המהירות בהתאם.
- BLIS/BSM– מערכת לפיצוי על Blindspots– מתריעה על עצמים בשטח המת של המראות.
- FCW– מערכת להתרעה מפני התנגשות – מזהה התקרבות יתרה לרכב שמלפנים ובמקרה הצורך אף עוצרת את הרכב.
- ASR/TCS– מערכת בקרת משיכה/אחיזה/סחרור גלגלים. מערכת משנית לבקרת יציבות.
אם אתם חושבים לקנות רכב מליסינג, חשוב לקחת בחשבון שהחברות השונות בדרך כלל מצמצמות את מערכות הבטיחות למינימום כדי להוריד את מחיר הרכישה (למשל מספקים לעתים רק 2 כריות אוויר).
בכל מקרה, לפני כל קניית רכב כדאי לבדוק את רמת הבטיחות שלו בדירוג של Euro NCAP, וכמובן את המחיר באמצעות מחירון הרכב של יד2. קנייה נעימה ובטוחה!