אלו הדברים שחשוב לדעת לפני שקונים רכב

גיר רובוטי, ידני או בכלל אוטומט? מה זה אומר ומהי בכלל הנעה 4X4? הכנו בשבילכם את הכתבה המלאה שתעשה לכם סדר

בכתבה הקודמת הכרנו את סוגי המכוניות והמרכבים שקיימים בשוק המכוניות. אז אחרי שבחרתם את הרכב שמתאים לכם וכמובן שגם בהתאמה את סוג המרכב, עכשיו צריכים להחליט מהי תיבת ההילוכים המתאימה לכם ביותר – גיר ידני או אוטומט? כל הפרטים כאן:

סוגי הילוכים

  • ידני – בסוג הילוכים כזה, הנהג בלבד שולט על ההילוכים, אין מעבר הילוכים אוטומטי. בד"כ יש 5 הילוכים + רוורס.

סוגי גיר נוספים שניתן להכליל תחת ידני:

  1. רובוטי – שם גנרי לגיר שבו החלפת ההילוך נעשית ע"י הרכב, אך היא בנויה כמו תיבה ידנית לכל דבר. חלקם כוללים מצמד אחד (כמו טויוטה קורולה, טויוטה יאריס, פיאט 500 וכו') וחלקם כוללים שני מצמדים (ה-DSG של קונצרן VW, יונדאי ולוסטר וכו'). בעל צריכת דלק דומה יותר לזו של רכב ידני.

  • רובוטי חד מצמדי – המחשב מנסה לחשב מה ההילוך המתאים ולפעמים הוא צריך התערבות ידנית. ידוע בנסיעה לא חלקה בגלל השינויים החדים בתאוצה שנגרמים מניתוק וחיבור המצמד. קיים למשל בטויוטה קורולה ויאריס.

  1. דואולוג'יק – הגיר הרובוטי החד מצמדי הקיים בפיאט.

  2. סלספיד – הגיר הרובוטי החד מצמדי הקיים באלפא-רומיאו.

  • רובוטי דו מצמדי – מבוסס על שתי תיבות ידניות נפרדות (להילוכים זוגיים ואי זוגיים) שלכל אחת מצמד משלה, לכל אחת 3-4 הילוכים (סה"כ 6-7 הילוכים). נוסע חלק יותר מגיר רובוטי חד מצמדי כי תוך כדי שהוא בהילוך הוא מכין את ההילוך הבא. למעשה מבחינת הנהג הגיר פועל כמו אוטומטי ואפשר להפעיל מצב טיפטרוניק ואז להפעיל אותו באופן ידני.

  1. DSG– Direct Shift Gearbox– גיר רובוטי דו מצמדי – נפוץ בכל הרכבים מקונצרן VW. קיים גם בפורד.

  • גיר חצי אוטומטי – החלפת ההילוך נעשית ע"י הנהג אבל הפעלת המצמד נעשית ע"י הרכב. למעשה גיר ידני ללא מצמד.

  • אוטומטי – גיר שבו הנהג לא מעורב כלל בתהליכי העברת ההילוכים, הם מתבצעים באופן אוטומטי ע"י מערכת. הגיר יכול לכלול מצב טיפטרוניק או לא. סוגי גיר אוטומטי:

  1. גיר פלנטרי – שבו יש גלגלי שיניים המסודרים במבנה קבוע ומסתובבים בהתאם למהירות המתבקשת. יכולים להיות 3-7 יחסי העברה (הילוכים). גיר זה מבזבז הרבה דלק ביחס לגיר הידני, במיוחד אם יש לו רק 3-4 הילוכים.

  2. רציף (CVT) – גיר חסר הילוכים מובנים, מאפשר שינוי רציף בין אינספור יחסי העברה.

  • טיפטרוניק – תכונה של גיר אוטומטי – גיר חכם המאפשר לנהג ליהנות משני העולמות, גם מנהיגה בצורה ידנית וגם מנהיגה בצורה אוטומטית, כאשר ניתן לעבור ממצב אחד לשני בלחיצת כפתור. המחשב יכול להחליט לשנות הילוך בהתאם למצב הנהיגה כדי להגן על הגיר והמנוע מטעויות קיצוניות של הנהג. גיר יחסית חסכוני בדלק. קיים למשל בפורשה ובמאזדה.

  • עוד נדגיש כי ישנם יצרנים שמייצרים רכבים עם סוגי ההנעה שציינו כאן, אך נותנים להם שמות אחרים. כדאי לשאול בסוכנות הרכב ולוודא מהו סוג ההילוכים שתקבלו בפועל כדי להימנע מהפתעות.

לקריאה נוספת

אחרי שעמדנו על ההבדלים בין סוגי ההילוכים שיש, כדאי לדעת מה אומרים המספרים שאנחנו רואים על מכוניות. ולא, לא מדובר בתרגילי חשבון, אלא על סוג ההנעה של כל רכב:

הנעה

  • 4X2– הרכב מונע ע"י שני גלגלים בלבד. זה יכול להיות FWD (הנעה קדמית – יותר נפוץ) או RWD (הנעה אחורית, שנפוץ ברכבי ספורט ויוקרה). ב-BMW נקראת SDrive
  • 4X4– הרכב מונע ע"י 4 הגלגלים, כל סרן מקבל כוח מהמנוע בנפרד. נקרא גם AWD או 4WD. נפוץ בעיקר ברכבי שטח אך גם ברכבי כביש. חברת סובארו, למשל, מתמחה בפיתוח 4X4 לכביש. הנעה זו מאפשרת עבירות טובה בשטח ויש לה יתרונות בטיחותיים גם בכביש אך היא גורמת לבזבוז דלק. במרצדס נקראת 4Matic, ב-BMW נקראת XDrive, באאודי נקראת Quattro ובאלפא רומיאו נקראת 4Q.

עכשיו כשברורים ההבדלים בין סוגי ההנעה וההילוכים, אנחנו כמעט בטוחים מהו רכב החלומות שלנו. אם כבר התחלתם לעשות מחקר, אנחנו ממליצים לכם להיכנס למחירון הרכב כדי לקבל את טווח המחירים המדויק. יש דברים נוספים שלא ברורים ואין את מי לשאול? בכתבה הבאה תוכלו לקבל תשובות לשאלות נוספות.