שנה חדשה על הכביש: אלה הדברים שחייבים לבדוק לפני קניית רכב

שנה חדשה בפתח ואתם מעוניינים להתחדש ברכב חדש. אז איך קונים נכון את הרכב הבא שלכם מיד שנייה? ממה להיזהר? ומה אסור לפספס בבדיקה העצמית? 

אם פעם אנשים חיכו בקוצר רוח למוספי אמצע השבוע כדי למצוא רכבים רלוונטיים לקנייה, כיום חיפוש מהיר באתר יד 2 פותח בפני קונים ומוכרים עולם שלם של תחבורה: מפרייבטים דרך רכבים מסחריים, אופנועים, קטנועים, משאיות ומאות דגמים מובילים של רכבים מיד שנייה שניתן לחפש על פי שנתון רכב, מחיר ואזור. למרות שההיצע גדול וטווח המחירים מזמין, חשוב לדעת איך לגשת נכון לדברים כדי למצוא רכב יד שנייה אמין ואיכותי שיתאים לכם מבחינת הסגנון, המראה, הביצועים והצרכים.

מגדירים תקציב ותנאים

אז מה בדיוק אתם מחפשים? אם אתם משפחה, יהיה חשוב לכם לקנות משפחתית בטיחותית ומרווחת מיצרניות מובילות כמו רנו או טויוטה. אם אתם גומאים מרחקים ארוכים, בטח תעדיפו צריכת דלק כמה שיותר נמוכה. ואם אתם מחפשים רכב שני לנסיעות קצרות בתוך העיר, יכול להיות שיונדאי i10 או קיה פיקנטו הם בול בשבילכם. הבנתם אילו מטרות הרכב אמור למלא בשבילכם וכמה תקציב קיים בכיס? אפשר לגשת לשלב הבא.

שלב הבדיקה הראשוני: השיחה הטלפונית עם המוכר

רצוי שתתמקדו בשאלות שמרמזות על תקינות ואיכות הרכב כמו הקילומטראז' הנוכחי, כמות הנהגים על ההגה, כמה ידיים הרכב עבר וכמה זמן הוא נמצא בבעלות המוכר. אם אתם מגלים שפרק זמן ההחזקה היה קצר, בדקו שזה לא ניסיון להיפטר מהרכב לאחר שהמוכר גילה בו בעיה. מבחינתכם, ככל שקיימים יותר תנאים שיאפשרו לכם להתמקח, כך תוכלו להפחית במחיר.

השיחה הטלפונית היא זמן טוב לברר את מצבו המכני של הרכב, היכן הוא מטופל ומתי. רכב שלא טופל בזמן ועבר בין מוסכים עשוי לאבד נקודות, אלא אם מוכנים להתגמש איתכם במחיר. אגב גמישות, ככל שהמוכר לא גמיש ולא מוכן להפחית אגורה, עדיף להמשיך הלאה. אם הוא מוכן מבחינה עקרונית להפחית במחיר תמורת בעיות שיתגלו בבדיקה, כדאי להגיע ולראות את הרכב.

בודקים מכל הכיוונים

הגיעו למפגש עם הקונה ורכבו באור יום ורצוי כמה שיותר בשמש כדי לראות את השלדה, לזהות מכות ולגלות הבדלי צבע בפח (הסתכלו על הרכב מהפרופיל). אל תתביישו לפתוח את מכסה המנוע, להרים את מדיד השמן, לבדוק את נוזל הקירור ברדיאטור ולהציץ על תאריך המצבר. נדנדו את הרכב מכל צדדיו כדי לבדוק את בולמי הזעזועים וודאו שקיימים גלגל רזרבי, מגבה (ג'ק) ומפתח לפתיחת אומים.

אחד הדברים שקוני רכבים פרטיים נוטים לפספס הוא לבקש את רישיון הרכב וספר הטיפולים. אמתו את פרטי הקונה (לפעמים המוכר הוא קרוב משפחה או חבר של בעל הרכב) והסתכלו על תאריכי הביצוע של החלפת הבלמים ורצועת הטיימינג, או התיבה האוטומטית. אם לפי הקילומטרז' טיפולים אלה יתבצעו בקרוב, כדאי לנהל משא ומתן לגבי מי מבינכם מבצע אותם. אם אין לרכב ספר טיפולים, פשוט דרשו לקבל מהמוסך המטפל תדפיס של כל הטיפולים שבוצעו. שימו לב שהקילומטרז' "מסתדר לכם בעין": אם אתם רואים מספר נמוך על הצג אבל יש היסטוריית טיפולים ארוכה, משהו פה לא בסדר. 

זמן לנסיעת מבחן

בקשו לצאת לסיבוב, "תרגישו" את הרכב ונטרלו רעשי רקע כדי לשמוע את רעשי הרכב בלבד. בדקו שנורות החיווי פועלות, שאין פליטת עשן שחור שמבטאת בעיה במערכת הדלק, שההגה לא חופשי מידי ושמערכות החשמל כמו מיזוג, חלונות, נעילה וכד' פועלים כמו שצריך. כדאי לנסוע גם לחניה או מגרש שיש בהם שטח נהיגה גדול ולבחון את תמרוני הפניות כדי לוודא שההגה וההילוכים תקינים ושבבלימה הדרגתית אין רעידה בהגה. אם הרכב נראה טוב על פניו, קחו אותו לבדיקה במכון מוסמך שאתם בוחרים כדי לעלות על תקלות או בעיות שלא חשפתם לבד ולקבל תמונת מצב שתעזור לכם להחליט.