קר ורטוב: תקלות רכב אופייניות לחורף

לקראת חזית חורפית נוספת, קבלו הסבר על הדברים שכדאי לשים אליהם לב לפני שיוצאים לדרך

אחרי הפוגה קלה בגשמים, החורף חוזר אלינו ובגדול. בתור חורף שהתחיל שחון כהרגלו, אבל התגלגל להיות החורף הגשום ביותר מאז 1992 ומאז בכלל – כשהוא שובר את שיא המשקעים היומי שנקבע, שימו לב, בשנת 1937! – עד כדי כך. גנרל חורף.

אז אמנם כלי הרכב השתפרו והשתכללו עם השנים והיום אנחנו נהנים מבקרות אחיזה ומניעת נעילת גלגלים או החלקה, חימום לכיסא הנהג, חימום לכיסאות הנוסעים, חימום להגה ועוד ועוד, פיצ'רים, גאדג'טים ופינוקים של שנות האלפיים המתקדמות. ובכל זאת, נהיגה בחורף, ובכללה בתנאים קרים ורטובים, בהם גם כאשר הרכב מחכה לנו בחניה – חצי קפוא בבוקר  – האוטו הוא המבצר הנייד שלנו, עם חימום ומוזיקה ומגבים – מול כל הכחול הגדול הזה שניתך עלינו ממעל, מצריכה תשומת לב יתרה.

גם למכונה המשומנת והיעילה ביותר, כמו גם למערכות שמסביבה, יש נקודות תורפה – דברים שצריך וכדאי לשים אליהם לב. נתחיל מהמערכת שסובלת הכי הרבה בזמן החורף – מערכת החשמל: 

מצבר

נוטה "למות" בחודשים הקרים, יש לדאוג שהקטבים מחוזקים היטב, היות ובחורף יש נטיה ליותר קורוזיה. המהדרין שבאולד-סקול גם יגרזו סביב הקטבים. אבל ככלל שווה לשים לב ולהחליף מדי 3 שנים.

התנעות בוקר קשות

קר! לכולם קשה להתחיל את היום, גם לחלקי המתכת שבמנוע, עם השמן הצמיגי יותר ומבלי להיכנס להסברים פיזיקלים או פילוסופים מיותרים, נסתפק בידיעה שסטרטר ממושך בבוקר קר צורך יותר זרם מהמצבר מאשר כרגיל, לכן שווה לבדוק שהטעינה תקינה והמצבר טרי ובריא. לבעלי רכבי הדיזל שבינינו, חשוב לתת לסליל החימום את הזמן לעבוד – הקפידו להניע רק לאחר שהנורית כבתה.

לקריאה נוספת

אורות! 

חדירת מים לפנסים – או אדים בפנסים:

גשם חזק שלא מפסיק מספר שעות מגיע לכל מיני גומיות יבשות, כולל באזור בתי הפנסים.

קור/אדים/נזילות, כל אלה מוסיפים לתהליך המצטבר של שחיקה ובליה סביב הפנסים ובפנים העדשות. אין פה הרבה מה להקדים תרופה ולהחליף יחידת תאורה זה עסק יקר ולא יקרה בדרך כלל אלא אם נשבר… מה שכן, גם בטסט השנתי בודקים את פיזור וליטוש העדשה (שמתייבשת ונפגעת בעיקר בשמש הקייצית הקופחת שיש לנו פה בשאר השנה) וגם בחורף נוהגים עם אורות דלוקים יום ולילה, כדאי להבריק אותן – במידת הצורך.

ובנוגע לשאר מערכת החשמל

לעיתים מערכת החשמל נוטה להתקלקל, לקפוא, פיוזים נשרפים כתוצאה מעומס יתר עקב הפעלת כל מערכות החשמל באוטו וכו', נורות נוטות להישרף יותר – גם בגלל הפרשי טמפרטורה וגם בגלל שהן עובדות יותר. כדאי לבדוק את פעולת האיתותים, בלמים, אור ערפל – שלא משתמשים בו כמעט לעולם, פרט לאיזה כביש צידי ומרוחק… שלא יבגוד בנו דווקא אז.

וישרים ובעברית מגבים

הקיץ שלנו חם! דבר שהורס/גומר כמעט כל חומר, הגומי שעל המגבים נאכל ובזמן שימוש לניקוי החלון הוא גם צועק וגם לא מנקה ולעיתים אפילו שורט את שמשת הרכב. כלל האצבע הוא לדאוג לפני עונת החורף לרכישת וישרים חדשים וגם לדאוג למים במיכל קבוע, רצוי עם סבון – לפעולה חלקה.

הפשרת אדים

 פעולה חיונית ושימושית כמעט בכל בוקר מוקדם וגם במהלך היום הקר ובשעות הלילה. מדובר הן על כפתור המפעיל גוף חימום בתוך השמשה האחורית – ושוב, כזה שלא נוגעים בו רוב מוחלט של הזמן ומרפי מאיים לחולל בו תקלה, דווקא כשכן נזדקק לו, והן על תעלות ופתחי מיזוג האויר – לשמשה הקדמית. גם שם יכולה להיות תקלה, חוסר תחזוקה, תקלה במערכת החימום וכיוב' מריעין ובישין, לא עלינו. לחוששים, וגם סתם למי מאיתנו שרוצים להיות מעודכנים במצב המערכות ברכב שלנו –  יש להפעיל מידי פעם במהלך השנה את כל המערכות ולוודא שניתן לעבור את החורף בשלום.

ואגב, אמנם בזמן אדים חזקים, ניתן להדליק קרור על ידי כפתור ה- A/C ובתוך פחות מדקה, החלון יהפוך לנקי וברור, אולם דווקא פתרון האולד-סקול הזה לא תמיד מומלץ, בגלל תא הנוסעים הקפוא, וברוב המקרים גם זרם אויר חם ועקבי, ימגר את האדים מצוין וישמור על שדה הראייה שלכם פנוי.

מתי כן כדאי להפעיל מיזוג בחורף?  בנסיעה ארוכה, בעמידה בפקק, אנחנו לבושים חם, מדי פעם כיף לקרר מעט את תא הנוסעים באוויר קר מבפנים ולא מחלון גשום. 

הצמיגים

והגענו לדבר החשוב ביותר שיש לתחזק בעת החורף – זהו למעשה הקשר הכי חשוב שלנו עם הכביש. יחס ישר קיים בין מידת האחיזה לרמת השחיקה – בעיקר כשהאחיזה בחוץ משתנה לרעה (מים, בוץ, חצץ וכד') וכשטמפרטורת הצמיגים אינה מיטבית. ניתן לבדוק את עומק החריצים (בעזרת מדיד ייעודי, או בעין) ולוודא שאין סדקים או יובש על הדפנות. בכל זאת – אנחנו עושים עם הרכב אלפי ק"מ על סט הצמיגים – חשוב להיות מודע למצבם וכשצריך, לגשת ולהחליפם.

שיהיה לכולנו חורף נעים וחם,

מה שנשאר לנו ממנו, כן? – הרי כולנו יודעים שעוד רגע וחצי יחזור להיות פה אוגוסט.