מה צפוי לנו בשוק הרכב בישראל 2024?

שוק הרכב בשנת 2023 מושפע מהמצב הפוליטי מדיני ומהמלחמה הנוכחית ונראה כי המגמה תימשך גם בתחילת שנת 2024. הירידה בהיצע הרכבים החדשים תורגש ואחוז המיסוי על הרכבים החשמליים ימשיך לעלות . כיצד כל זאת ישפיע על כלל השוק והאם ההנחות והמבצעים של הרכבים המשומשים כדאיים?

הדוח האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה חושף נתונים מעודכנים לסוף שנת 2022, בה סך מספר כלי הרכב בישראל, עמד על 4M בקירוב ומתוכם 3.4M רכבים פרטיים. היצרן המוביל והנמכר ביותר מבין כלל יצרני הרכב , הינו יונדאי – 16.6%, במקום השני קיה עם מעל 14% ובמקום השלישי טיוטה 13%.

סך הרכבים ההיברידיים עלה בכ- 21% ביחס לשנת 2021 (שנה בה הייתה עלייה חדה) ואילו סך הרכבים החשמליים עלה במעל ל- 178% מדובר בגידול של כמעט פי 3! מגמת הגידול נמשכה גם בשנה הנוכחית.

 

יצרני רכב מבוקשים

 

התייקרות המחיר וצמצום ההיצע

עפ"י איגוד יבואני הרכב בישראל שיטת המיסוי הירוק הנוכחית גובה בין 50% ל- 83% בהתאם לדרגת הזיהום של הרכב והמתווה החדש כולל העלאת מס קניה על רכב חשמלי בין השנים 2024 ל- 2026 עד ל- 40%. כבר בינואר הקרוב יעלה מס הקנייה על רכב חשמלי ל-35% ול- 83% על רכב פלאג אין. בנוסף לתוספת המיסוי יש עלייה בשערי הדולר והיורו לעומת הש"ח, מה שיגרום לעליית המחיר השקלי של הרכב.  השאלה היא כיצד כל זאת ישפיע על שוק המכוניות החדש ועל שוק המכוניות המשומשות.

ההערכה הקיימת מורה על ירידה של מעל 7.5% בהיצע הרכבים החדשים והתייקרות מחיר הרכבים בממוצע של כ- 5% .מחסור זה ימשיך להשפיע באופן ישיר גם על היצע המכוניות המשומשות בשוק, כיוון שאנשים ימשיכו להחזיק ברכבם וכך יצומצם גם היצע הרכבים המשומשים.

 

שוק הרכבים המשומשים

שוק הרכבים המשומשים יושפע בתקופה הקרובה מכמה נושאים עיקריים:

הריבית הגבוהה – הישראלים התרגלו בעשור האחרון לקנות רכבים במימון בריבית נמוכה יחסית, ולכן יכלו להרשות לעצמם להשתרג לרכבים חדשים יותר תמורות אחוז מימון גבוה של הרכב.  בשנה האחרונה הריבית עלתה באופן משמעותי והיא מובילה לכך שעסקאות מימון (בעיקר של גורמים חוץ בנקאיים) אינם כדאיים כלכלית. הירידה ביכולת לממן את העסקה תגביר את הביקוש לרכבים זולים יותר (שנתונים נמוכים יותר) ותעכב שדרוגים של רכבים.

עלייה בהיצע הרכבים – מלאי הרכבים אצל סוכנויות הרכב השנה הזו גדל והיא  תתרגם להתארכות זמני המכירה וליותר מבצעים והנחות

השפעה כלכלית של המלחמה – ככל שהמלחמה תתארך לישראלי הממוצע יהיה פחות כסף פנוי בכיס, כלומר פחות כסף למותרות וזהו עוד אלמנט שישפיע על ירידה בביקוש.

שורה תחתונה: הצפי הקיים הוא לירידות מחיר, הסטה של ביקושים לרכבים זולים יותר ודחייה של החלפת רכב קיים שלא לצורך.

 

האלטרנטיבה הכלכלית

העלייה במס קניית רכב חשמלי ורכב היברידי בינואר הקרוב והעלייה במחירי כלל הרכבים החדשים, מעלה  את השאלה מהי האלטרנטיבה הכלכלית הטובה ביותר בזמן זה? האפשרות לפנות לשוק המכוניות המשומשות היא אולי פחות 'ירוקה' אבל היא בהחלט מהווה פתרון בהיבט הכלכלי. מי שימהר לפנות לשוק המכוניות המשומשות יכול עדיין להספיק ליהנות ממגוון הצעות אטרקטיביות ומבחר רב של דגמים. השוק התקוע ומשמעות התקופה (סוף רבעון/שנה) מעודדת הזדמנויות שבהחלט כדאי לנצל.

 

קרדיט תמונה: shutterstock