רגע לפני: כמה דגשים לפני שאתם עושים ביטוח רכב

מזל טוב! רכשתם רכב ואתם להוטים לבטח אותו. יש כמה דברים שאתם צריכים לדעת.

רגע לפני: כמה דגשים לפני שאתם עושים ביטוח רכב

למה צריך לשים לב כשמבטחים את הרכב?

לפני שאתם ממהרים לבטח את הרכב שרכשתם, קבלו מאתנו כמה תובנות שיחסכו לכם כסף והרבה עוגמת נפש.

שלושה סוגי ביטוחים

ישנם למעשה שלושה סוגי ביטוח רכב. הראשון, נקרא ביטוח חובה, ושמו מעיד על כוונתו: זהו ביטוח שמחייב כל רכב באשר הוא. ביטוח חובה מפצה את הנוהג בו אם קרתה תאונה. סוג הביטוח השני נקרא ביטוח צד ג'. אין חובה לבטח צד ג', ומשמעותו פיצוי באם רכבו של המבוטח גרם נזק לרכב אחר.

אגב, אם רכבו של המבוטח עצמו ניזוק, אין הביטוח מכסה הנזק. הביטוח השלישי נקרא ביטוח מקיף, והוא כולל בתוכו גם ביטוח צד ג'. אם לרכב קרתה תאונה, ו/או נגנב, ניזוק או נשרף, מקבל המבוטח פיצוי לפי ערכים ופרמטרים שונים, בין השאר ערכו במחירון של כלי הרכב. כדאי לציין, שגם ביטוח זה אינו מחייב את המבוטח. למעשה, אם הרכב זול באופן יחסי, לא תמיד תהייה כדאיות לשלם עבורו ביטוח מקיף.

סוג הרכב המבוטח

לכל כלי רכב באשר הוא, ישנו תעריף ביטוחי שונה. באופן יחסי, ביטוח של כלי רכב דו-גלגליים, הוא היקר ביותר בארץ.
עלות הביטוח עבור כל רכב נקבעת בין השאר בהתאם לסוג הרכב, מחירו, השנתון שלו, האבזור והגימור שלו ומידת היותו נפוץ או נדיר. וישנם רכבים ששום חברת ביטוח לא מעוניינת לבטח – מסיבות שונות. במקרה הנ"ל, כדאי לפנות לחברת הפול, שמבטחת כל כלי רכב באשר הוא ( אופנועים, רכבי אספנות, רכבים נדירים וכו'). רק קחו בחשבון, שהמחיר יקר בהרבה מכל חברה אחרת.

גיל הנהג

אומרים שהעולם שייך לצעירים. אבל, בכל מקום בעולם, וגם אצלנו, ביטוח לנהג צעיר (עד גיל 24, במרבית המקרים) מייקר בהרבה את עלות הביטוח – לפעמים אף מכפיל או משלש אותה. אין מה לעשות בנידון: גם צעירים מעוניינים לנהוג, ולכן לא ניתן להימלט מלשלם. לעומתם, נהגים מעל גיל 24 ובמקרים רבים בגילאים מבוגרים, ישלמו הרבה פחות.
אגב, היעדר תביעות בשלוש האחרונות יוזיל בהרבה את עלות הביטוח.

השתתפות עצמית

המבוטח נושא בעלות יחסית של נזק, בהפעלת הביטוח (ביטוח מקיף, במקרה זה). בדרך כלל מדובר בסכומי כסף של 900 ועד 3,000 שקל, אך כדאי לבדוק זאת מראש, לכל חברה תנאים שונים ועלויות שונות.
במקרים מסוימים של נזק פעוט – למשל, שפשוף בפגוש – אם עלות התיקון זהה או נמוכה מסכום ההשתתפות העצמית שבפוליסה, אין טעם בכלל לתבוע את הביטוח.

דברים נוספים

ישנם מספר דברים נוספים שחשוב לבדוק בטרם סוגרים על פוליסה מסוימת. בדקו האם היא כוללת תוספות חיוניות כגון ביטוח שמשות, ביטוח גרר, אספקת רכב חלופי במקרה שהרכב של המבוטח מושבת, והאם מערכת השמע, וכן חפצים אישיים שנמצאים ברכב ( כולל כיסאות בטיחות, למשל) אף הם מבוטחים.

לקריאה נוספת

סוכן או לא?

באופן טבעי, רובנו רוצים לחסוך כסף. ובוודאי, כשמדובר בהוצאות ביטוח רכב שהן יקרות, ולא ממש חד-פעמיות, אלא נמשכות על פני שנים רבות, כל זמן שברשותנו כלי רכב.
הנטייה הטבעית היא כאמור, לחפש את הפתרונות הזולים. כיום, ניתן לבטח את הרכב במחירים מוזלים מאד באמצעות האינטרנט, או באמצעות חברות ביטוח גדולות שלא מפעילות סוכנים אישיים.

במקרים רבים, דווקא כן מומלץ להצטייד בסוכן ביטוח אישי. הוא זה שייתן לנו יחס אישי, ידאג לנו לתנאים כמה שיותר טובים, ייעץ בשעת הצורך – חלילה, במקרה תאונה או גניבה. סוכן טוב יהיה זמין עבורנו בכל שעה שנזדקק לו.

להשוות מחירים

כמה זה עולה לנו? בסופו של דבר, גם בענף הביטוח, ישנם הבדלים קיצוניים במחירי הביטוח שמציעות החברות. לכן, אל תמהרו לבטח את הרכב במקום הראשון שנראה לכם סביר, המשיכו לבדוק ולברר, ולקבל כמה שיותר הצעות מחיר. כדאי לציין, שהמדובר בביטוחי צד ג' ומקיף בלבד – לעומת אלו, ביטוח חובה נקבע ע"י המדינה, והוא אחיד וקבוע ואינו ניתן למיקוח או לשינוי.