המדריך לטיפול שוטף ברכב שלכם

רכב שמטופל כראוי יקנה לבעליו ראש שקט ונסיעה בטוחה. זה דורש מעט מאמץ, אבל התמורה בהחלט משתלמת

הרכב שלנו הוא חלק מהמשפחה. אנחנו נמצאים בו שעות ארוכות, מתגאים בו, קשורים אליו ואוהבים אותו, חלקנו לפחות. הוא מסייע לנו רבות, הופך אותנו לעצמאיים ובאופן כללי מהווה חלק אינטגרלי מהחיים שלנו.

באנלוגיה לגוף האדם, גם את הרכב שלנו לא כדאי להזניח. הזנחה שכזו עלולה לקצר את חייו באופן משמעותי – ולעלות לכם ביוקר, בכל מובן.

אמנם דיאטה וחדר כושר אינם אופציה ריאלית במקרה של המכונית שלנו, אך בכל זאת ריכזנו עבורכם מדריך קצר המסביר כיצד תוכלו לשמור על רכבכם ולהאריך את חייו, כך שתוכלו ליהנות ממנו למשך שנים ארוכות.

מנוע: היצמדו להוראות היצרן

הקפדה על טיפולים תקופתיים היא כלל בסיסי בשמירה על תקינות ושרידות מנוע המכונית שלכם. זה לא קשה ולא מסובך, אך רובנו כמו תמיד נוהגים לדחות מטלות מסוג זה ומקבלים לרוב את החשבון בביקור הבא במוסך.

הוראות היצרן בנושא ברורות וחדות ואין סיבה לסטות מהן, בין אם הן מתייחסות למספר הקילומטרים שרכבכם נסע, או למספר החודשים שהוא נמצא בחזקתכם.

לא צריך להמתין רק לטיפולים תקופתיים. עשו לכם מנהג קבוע: ערכו בדיקת שמן ומים מדי שבוע. קראתם נכון: הקדישו שתי דקות לעניין זה, אשר יכול למנוע נזקים בלתי הפיכים לחלקי המנוע הפנימיים. את המים יש לבדוק רק כאשר המנוע קר ואת סוג השמן יש להוסיף בהתאם להנחיות היצרן.

דבר נוסף, שיאריך את חיי המנוע הוא שימוש בחלקי חילוף מקוריים בלבד. אמנם הם יקרים יותר ולא תמיד נשתכנע שיש בהם צורך, אך תרומתם לשמירה על איכות חיי המנוע ידועה ומוכחת.

צמיגים: שמרו על לחץ אוויר

בדיקה ותחזוקה שבועית של לחץ האוויר בצמיגים מאריכה את חיי הרכב ומצילה חיים. ראשית, יש להבין כי שמירה על לחץ אוויר תקין בצמיגים תמנע בלאי מוגבר שלהם, תשמור על עמידותם וגם תחסוך בדלק.
שנית, צמיגים פגומים או כאלו שאינם מנופחים כראוי הם סכנה של ממש ומשום כך, אין ספק כי שמירה על תקינותם לא תסולא בפז.

אה כן, אל תחכו שתידלק נורית חיווי על לחץ אוויר נמוך (בדגמים בהן נורית כזאת קיימת). הלחץ המתאים עבור כל דגם מופיע בדרך כלל על גבי מדבקה בדלת הנהג.

צבע: שטיפה דו שבועית

צבע הרכב לא משפיע על אמינותו או על ההנאה מנהיגה בו, אך יש לו השפעה של ממש על ערכו והוא חלק בלתי נפרד מהמראה הכללי שלו. למרות השיפורים הניכרים באיכות הצבע, הוא נותר חשוף מאוד לאינספור נזקים שעשויים לפגום בו: פגעי מזג האוויר (שמש קופחת, גשמים עזים, סופות), אבק, לשלשת ציפורים או פירות מרקיבים של מיטב עצי ארצנו.

כל אלה עלולים להרוס את צבע הרכב, לעיתים עד כדי נזק בלתי הפיך. הדרך הטובה ביותר לשמור על צבע הרכב היא לשטוף אותו באופן קבוע אחת לשבועיים או שלושה שבועות. נתקלתם בכתם עיקש במיוחד? הסירו אותו לאלתר ואל תחכו לימות המשיח. מעבר לכך, כדאי לבצע וקס פעמיים בשנה.

ואם חוזרים שנייה להתחלה, הרי שכמו שגוף בריא זקוק למקלחת יומית אחת לפחות, הרי שגם למכונית שלכם מגיעה אחת לפחות פעם בשבועיים.

מזגן: תפעילו אותו

נו טוב, מי עוד מבין כמונו הישראלים את חשיבותו של מזגן תקין ומתפקד במלוא העוצמה בימי הקיץ הלוהטים? לא רבים.

ובכן, על מנת שנוכל להמשיך ולצנן את עצמנו בזמן הנסיעה לעוד שנים רבות, חשוב לתחזק באופן קבוע את המזגן. בנוסף, שמירה על תקינות המזגן בכלל והחלפת מסנן מיזוג האוויר בפרט חיוניים לניקיון האוויר שאנו נושמים, למניעת זיהום ולתפוקת מיזוג יעילה.

בנוסף, כדי לשמור על תקינות המזגן ועמידותו לאורך זמן רצוי להפעילו לפחות פעם בשבוע – גם אם מזג האוויר אינו מצריך זאת וגם אם אינכם נוסעים ברכב בתדירות גבוהה. הסיבה פשוטה: מרבית מזגני הרכב בנויים כך שתקינותם תלויה בהפעלתם, והשבתתם לפרקי זמן ארוכים עשויה להזיק להם.

פלסטיקה: לשמור על מראה רענן

תופתעו לשמוע, אבל לא כולם בורכו במכוניות עם גימור של עור נאפה ודיפוני עץ יוקרתיים – רבים מסתפקים בסביבת נוסעים פלסטית למהדרין.

חשוב לתחזק ולשמור על שלמות חלקי הפלסטיק ברכב, מאחר שבאקלים מדברי כמו בישראל השמש היוקדת מזיקה להם מאוד. חלקם אף עשויים להיסדק ולפלוט רעלנים. על מנת להתמודד עם הבעיה ניתן להשתמש בתרסיס מיוחד לפלסטיק, שמבריק אותו וגם מונע את התייבשותו ובכך מעכב היווצרות סדקים. תחזוקה שכזו תשמור על חלקי הפלסטיק לאורך שנים, תעניק מראה רענן ותקל עליכם את מכירת הרכב כשתרצו.

***

בשורה התחתונה, טיפול וטיפוח הרכב שלכם הוא עניין חשוב ומשתלם. מעבר לחיסכון הכספי בעלויות בלתי צפויות, הרי שרכב תקין שזוכה ליחס הולם מבעליו יקנה לו בתמורה ראש שקט וחשבון בנק ללא בורות בלתי צפויים!