המדריך לבחירת צמיג

כל מה שאתם צריכים לדעת בשביל לדעת אילו צמיגים לקנות.

כאשר מגיע הזמן להחליף את צמיגי מכוניתכם, עליכם לזכור מספר כללי אצבע:

לעולם יוחלפו זוג צמיגים על אותו סרן (אחורי או קדמי) יחדיו, ולא לחוד.
את זוג הצמיגים החדשים מומלץ להתקין מאחור.

יש לבחור בצמיגים במידה זהה לזו שרשומה ברישיון הרכב, אותה קובע היצרן.
חייב שזוג צמיגים (ועדיף ארבעתם) יהיו מאותו יצרן, דגם ומידה.

את הצמיגים – אלמנט בטיחות ראשון במעלה – יש לרכוש מפירמה ידועה ומוכרת ולא להתפתות לדילים "אטרקטיביים" של צמיגים מפירמות נחותות. עדיף לרכוש צמד מאשר בודד (גם לא קיימת הצדקה בטיחותית לרכוש צמיג בודד; למעט הצמיג הרזרבי) ועדיפה רביעייה מאשר צמד.

סוגי צמיגים

יצרני הצמיגים מאפשרים לך לבחור בין כמה סדרות צמיגים. אלו העיקריות והרלוונטיות שבהן, כאשר זה נוגע למכוניות נוסעים פרטיות:
יצרני הצמיגים מאפשרים לך לבחור בין כמה סדרות צמיגים. אלו העיקריות והרלוונטיות שבהן, כאשר זה נוגע למכוניות נוסעים פרטיות:
צמיג ירוק – התנגדות נמוכה לגלגול. היתרונות: צריכת דלק ושחיקה נמוכות. החיסרון: אחיזת כביש לא גבוהה.
צמיג רגיל – פשרה מקובלת בין אורך-חיים, אחיזה, התנהגות ורעש.
צמיג ספורטיבי – יקר יותר, חסכוני פחות, נשחק מהר, עלול להיות רועש יותר, אבל מכפר על כל אלה בהתנהגות ואחיזה משופרים.
צמיג רטוב – מותאם לנסיעה על אספלט רטוב, היתרון הוא בניקוז מים משופר והחיסרון הוא באחיזת הכביש על אספלט יבש (ביחס לצמיג רגיל).

ניפוח צמיגים

יצרן הרכב ממליץ על לחץ אויר מסוים לצמיגי מכוניתכם. בספר הרכב תוכלו למצוא את הערכים המדויקים, כמובן תוך שימת לב לערך הרלוונטי. כלומר, ישנם דגמי רכב שמיוצרים בכמה גרסאות, בכמה משקלים ובכמה מידות צמיגים; היצרן ממליץ על לחץ אויר המתאים לכל גרסה וגרסה. היכן עוד נוכל למצוא את הנתונים? בדרך כלל מודבקת מדבקה על מפתנה הפנימי של אחת מדלתות הרכב ועליה מודפסים הערכים הללו.

הערה: לחץ אויר הוא (בעיקר) פונקציה של סוג הצמיג והמשקל אותו הוא נושא. כאשר אנחנו נוהגים ברכב עמוס (4-5 נוסעים, או 2 נוסעים ומטען רב), מומלץ למלא את הצמיג בלחץ אויר גבוה יותר. על המדבקה הנ"ל וגם בספר הרכב תמיד נמצא שני ערכים: אחד למצב נורמאלי והשני למצב עומס.

תחזוקת צמיגים

  • כדי לשפר את אורך חייהם של הצמיגים, תוך שמירה על בטיחות גבוהה, יש לתת את הדעת למצב הצמיגים:

  • שחיקה: האם הצמיג בשרני דיו? בדקו מהו עומק החריצים שבסוליית הצמיג, האם הוא עולה על 2 מ"מ מינימליים?

  • יובש ("צמיג יבש"): עם הזמן ותחת האקלים הבעייתי בארץ, הגומי מאבד מתכונות הגמישות שלו והחומר מתחיל להתייבש ולהקשיח. עם ההתייבשות, כך יורדת האחיזה שהוא מספק וגדל החשש להתפוצצות. יש להחליף צמיג יבש ואם אין באפשרותכם לזהות כזה- היוועצו במוסכניק, או בפנצ'ר מאכר אמין. יש הממליצים להשתמש בתכשירים להתזה על הצמיג, האמורים להאט את התייבשותו. כדאי מאד לבדוק בספר הרכב מהם המלצות היצרן בנושא זה.

  • לחץ אוויר: יש לשמור על לחץ אויר בצמיגים, כפי שקבע היצרן. חריגה ממנו עלולה להביא לעליה בצריכת הדלק, פגיעה באחיזת הכביש ובלאי מוגבר לצמיגים ולציריות.  בדיקת הלחץ בעזרת מדיד פרטי מומלצת בחום. מכונות הלחץ בתחנות הדלק לא תמיד מכוילות כראוי.

  • לאלה שאוהבים להשקיע בכיוונים פחות שגרתיים – מלאו את צמיגיכם בגז חנקן במקום באוויר, כך מבנה הצמיג יישמר טוב יותר (חלקיו הפנימיים יאריכו ימים בזכות היעדר הלחות) והבטיחות במהירויות גבוהות תעלה בזכות אי-התחממות תוכו של הצמיג (הצמיג יתחמם רק בחלקו החיצוני – מה שעשוי להאיר פנים לאחיזת-הכביש כשמדובר בצמיג טוב).

הצלבת גלגלים?

בעבר, כאשר מבנה הצמיג היה שונה, נהוג היה להמליץ להצליב גלגלים- כדי לשמור על שחיקה מאוזנת ו"להרוויח" עוד קילומטרים בטוחים על אותו סט צמיגים. כיום, כאשר במכונית המודרנית מותקנים צמיגים רדיאלים, לא מומלץ ולא כדאי להצליב גלגלים. עם זאת, חלק מיצרני הרכב כן מאשרים החלפת גלגלים מאותו הצד (סרן אחורי במקום קדמי).

במכונית הנעה קדמית, קיימת שחיקה מאד גבוהה בצמיגי הסרן הקדמי, לעומת האחוריים, החלפת הצמיגים בין הסרנים (לא הצלבה!) באמצע חייהם עשויה להיות פעולה הגיונית. הכלל, כמו תמיד – הוא לפעול לפי הוראת היצרן הכתובה בספר הנהג.

מידות צמיגים

דוגמה 205\60\VR15
205 -> רוחב הצמיג, במילימטרים.
60 -> היחס שבין רוחב הצמיג, לגובה הדופן שלו (גובה הדופן = המרחק בין החלק הכי גבוה בג'נט לחלק הכי גבוה בצמיג) – באחוזים.
VR -> קוד מהירות מקסימלית מותרת של הצמיג.
15 -> קוטר החישוק (ג'אנט), באינטשים.