ההיסטוריה של הרכבים

את כלי הרכב הראשון הכרנו כבר בעת העתיקה, שהתפתח עם השנים. אז מה עבר על המכוניות מאותה תקופה ועד היום? קראו עכשיו!

כבר בעת העתיקה האדם הבין שעל מנת להתקדם במסחר, בתעשייה ובחייו האישיים עליו להתנייד ממקום למקום. בתחילה, הסתפק ברגליו ולאחר מכן בסיוע בעלי חיים עליהם רכב כמו סוסים וגמלים. אט אט נרתמו בעלי חיים למתקנים מיוחדים בעלי גלגלים עד שהפכו לכרכרות ועגלות משא ששימשו את האדם הן להתניידות והן לנשיאת סחורה. בשלב הבא, חיפש האדם כיצד יוכל לנסוע מהר יותר מבלי להיות תלוי במגבלות בעלי החיים. והיום כדי לקנות רכב חדש, כל שצריך לעשות הוא פשוט להתחבר לאינטרנט.

סוף המאה ה-19: מתחילים לבנות את הכרכרה הממונעת הראשונה

לא מפתיע לגלות כי ההיסטוריה של הרכבים התחילה מרעיון שניסו ליישם בעולם כולו והראשון ליישמו היה קארל בנץ הגרמני. האוטומוביל הראשון היה כרכרה בעלת שלושה גלגלים שהונעה על מנוע בנזין. מדי פעם היה צריך לדחוף את הכרכרה על מנת שתמשיך לנסוע כיוון שהמנוע דמם (אז עדיין לא היו 'שירותי גרירה'…).

בנץ המשיך והתנסה בתכנון מנועי בנזין אמינים יותר. הוא כמעט וקרס כלכלית וניסה להכניס שותף לעסק שלא הצליח לעזור. לבסוף, בסיוע מימון של אשתו יצר פטנטים למנועי בעירה ובאמצעות מכירתם מימן את הגרסאות הבאות של הרכב שמאז עבר מספר גלגולים ונוסף לו הגלגל הרביעי,  אותו אנו רואים עד היום מתחת לרכב.

באותן שנים שני חברים שעבדו יחדיו משנת 1870 בבית מלאכה של מהנדס מכונות בגרמניה, בשם גוטליס דיימלר וויליהלם מייבך, החליטו להתפטר ולנסות לבנות מנועים שיפעלו באמצעות מנוע בעירה פנימית. הם פיתחו את הגרסה הראשונה של הקרבורטור בו מתערבבים בנזין ואוויר ובאמצעות הצתה ראשונה ניתן היה להניע אופניים שנסעו על שני גלגלים.

לימים, העבודה של שלושת הממציאים שעבדו במקביל, (אפילו שבנץ ומייבלך לא הכירו זה את זה) הובילה ליצירתן של המכוניות הראשונות על מנוע שהמשיכו והתפתחו למכוניות שאנו מכירים היום.

רישיון הנהיגה הראשון

בתחילת דרכו של קארל בנץ, עוברים ושבים בעיר התלוננו על הריח והרעש של הרכבים הממונעים החדשים. בשלב זה הבינו הרשויות כי עליהן לנהל תהליך מסודר של רישוי לרכבים ולנהגים החדשים. קרל בנץ, כמובן, היה הראשון שזכה לקבל רישיון זה כבר בשנת 1888.

בשנת 1904, התקבל חוק המחייב בעלי רכבים להוציא רישיון מיוחדת גם לרכב באנגליה ונהגים חדשים בני שבע עשרה ומעלה יוכלו לקבל את האישור לנהוג במהירות הנראית מגוחכת מעט כיום – 32 ק"מ לשעה (20 מייל לשעה).  בשנת 1909 החל מתן הרישיונות בארה"ב ובשנת 1929 החלה ארה"ב להעניק רישיון בינלאומי. מעט מפתיע לגלות כי בשלב זה עדיין לא היו בדיקות רישוי לרכבים עצמם בצורה מסודרת (טסט לרכב). בדיקות אלה החלו בדיוק שלושה עשורים לאחר שעבר חוק התעבורה במדינה בשנת 1934.

שילוב מד הקילומטרים ברכבים

מעניין לגלות כי ההמצאה של מד הקילומטרים, שהוגדר באותן שנים כ"עגלה מודדה" היא המצאה יהודית, שכבר הייתה קיימת עשרות שנים לפני הכרכרה הממוכנת הראשונה. את ההמצאה הגה הרב אברהם יעקב שטרן (מתמטיקאי וממציא מכונות החישוב הראשונות) בוורשה שבפולין.