גם לרכב דפוק יש זכויות

במקרה של תאונה, רוב חברות הביטוח ורוב סוכני הביטוח מכתיבים לנו תנאים ומנחים לאיזה מוסך לגשת ולאיזה שמאי לפנות- מסתבר שזו לא הדרך היחידה.

אלה קובעים עבורנו את אופן התיקון ומהותו, כמו גם את שווי הרכב לאחר סיום התיקון.

לדברי יעקב חלווה מנכ"ל מוסך המיישרים – חלווה בע"מ ויו"ר ועד ענף פחחות וצבע ארצי באיגוד המוסכים בישראל – אפשר ורצוי גם אחרת: "כבעלי רכבים זכותכם מתוקף חוק ואתם יכולים לשלוט על כל הנעשה לרכבכם מרגע התאונה ועד ליציאתו מהמוסך ומה שלא פחות חשוב גם בפיצוי המגיע לכם בעבור ירידת ערך רכושכם כתוצאה מהתאונה".

אחרי תאונה עם הרכב (לא עלינו) הדבר הראשון שאנחנו עושים זה ליצור קשר עם סוכן הביטוח או עם חברת הביטוח שלנו. רובם מנחים אותנו מה לעשות, מזמנים עבורנו שמאי רכב ומפנים אותנו לאחד מהמוסכים שעימם הם קשורים בהסכם. למוסכים האלה הם קוראים מוסכי הסדר. מה שלא מספרים לנו הוא שאנחנו ממש לא חייבים לפנות למוסכי ההסדר של חברות הביטוח.

למה בעצם לא מומלץ לפנות למוסכי ההסדר ?

יעקב חלווה מנכ"ל מוסך המיישרים: "מוסכי הסדר עובדים קודם כל בשביל חברות הביטוח. רוב חברות הביטוח היו רוצות לשלם כמה שפחות ולכן הדרישה שלהם ממוסכי ההסדר היא שהתיקון יהיה מינימאלי ככל שניתן. תיקונים אלה, מאופיינים בשימוש בחלקים זולים, שרובם אינו עומד בהוראות יצרן הרכב, שימוש בחומרים פשוטים ולא מתאימים ולעיתים אף ביצוע חובבני ולקוי של העבודה כולה.

חשוב לציין, כי קיימים גם מוסכי ההסדר טובים ומקצועיים, אך הם יכולים להיות טובים אך ורק כאשר הם מתקנים רכבים לא מתוקף הסדר מוסכים. רובם, אגב, מודים כי אי אפשר לבצע עבודה טובה במחיר שמשלמים להם חברות הביטוח".

הדרך הנבונה לתיקון בטוח

מסתבר שלכל מבוטחי הרכב, יש את היכולת להפעיל שיקול דעת ולקבל החלטות בכל הקשור לטיפול ברכב אחרי תאונה. לפניכם מספר כללים חשובים שיעזרו לכם לצאת בשלום מתיקון הרכב אחרי תאונה.

בידיכם הזכות הבלעדית לקבוע לאיזה מוסך יכנס הרכב לתיקון

רוב חברות הביטוח "ימליצו" לכם (תוך כדי הפעלת לחצים ומתן "פיתויים") לפנות לאחד ממוסכי ההסדר עימם הם חתומים, אבל בידיכם האפשרות להחליט אחרת. אם יש מוסך מורשה שאתם מכירים וסומכים עליו, דעו כי יש באפשרותכם וזכותכם בחוק להכניס את הרכב לשם אחרי תאונה. שימו לב, כי אין סעיף בפוליסת הביטוח שלכם שמאלץ אתכם לבחור רק מוסך מבין מוסכי ההסדר של חברת הביטוח.

בידיכם הזכות הבלעדית לקבוע מי השמאי שיעריך את הנזק

למרות שרוב חברות הביטוח ידאגו לכם לשמאי רכב מטעמם, על פי חוק השמאים 2002/7 האפשרות הטובה ביותר על פי זכותכם היא לבחור שמאי "שמאי אחר" – שמאי מטעמכם שאינו כפוף לשיקולי חברת הביטוח. שכר טרחתו של שמאי אחר, אגב, משולם אף הוא על ידי חברת הביטוח.

נקודה נוספת למחשבה – על השמאי חל איסור להשפיע בכל דרך שהיא על המוסך לרכוש חלפים ממקור ספציפי. הנכם זכאים לקבל חלקים איכותיים ובטיחותיים, חלקים העומדים בהוראות היצרן כלומר מקוריים ו/או OEM .

מומלץ לא להתפתות להטבות ומבצעים ולבטח לא בתמורה לנזיד עדשים

במקרים רבים רוב חברות הביטוח יציעו לכם הנחה של כמה מאות שקלים בדמי ההשתתפות העצמית ולעיתים אף יבטלו אותה לגמרי. למרות שמדובר בהצעה מפתה, לא בכדי הן יוצרות פער בגובה ההשתתפות העצמית בפוליסה בין מוסך הסדר למוסך רגיל עצמאי וניטראלי.

אם איכות התיקון תהיה ברמה ירודה, והרכב יתוקן בחלקים שרמתם ירודה, ערך הרכב ירד בסכום הגבוה במאות אחוזים יותר ממה שתחסכו בהשתתפות העצמית (מאות שקלים). זכרו כי בבדיקת רכב לפני קניה ניתן לראות בבירור אם הרכב עבר תאונה ואם הוא תוקן כמו שצריך, בחלקים מקוריים או מועתקים.

מי שאחראי על איכות התיקון בחוק הוא המנהל המקצועי במוסך

חברות הביטוח מצהירות כי יתנו לכם אחריות לתיקון, אך מדובר בהטעיה. האחראי הוא אך ורק המנהל המקצועי אשר רשאי לבחור את החלפים שאיתם יתוקן הרכב ואת אופן התיקון, וזאת על פי סטנדרטים מחמירים של מקצועיות, בטיחות ואמינות.

באפשרותכם לעמוד על כך שהרכב יתוקן בחלפים ראויים, באופן שתישמר רמת בטיחותו של הרכב. מומלץ ורצוי להתייעץ עם המנהל המקצועי ולקבל ממנו מידע מלא על אופי תיקון הרכב, סוג החלפים בהם השתמשו בתיקון ומקורם.

דאגו לקבל פיצוי ראוי על ירידת ערך רכושכם/רכבכם כתוצאה מהתאונה

בסיום התיקון מחויב השמאי על פי חוק, לתת את חוות דעתו ולציין בה את אחוז הפיצוי הכספי לירידת ערכו של הרכב כתוצאה מהתאונה. מומלץ לבחור "שמאי אחר" – שמאי עצמאי וניטראלי שאינו קשור בהסכם עם חברות הביטוח. רק שמאי כזה יוכל לפסוק את מלוא הפיצוי בגין ירידת ערך לרכב.

במקרה ובחרתם "שמאי חוץ" (שמאי המופיע ברשימה של חברות הביטוח) ויש לכם חילוקי דעות עמו, הנכם זכאים להזמין "שמאי אחר" להתייעץ עמו. ברוב המקרים יתגלו פערים משמעותיים לטובתך בין השמאים לגבי סכום הפיצוי אותו תקבלו מחברת הביטוח.

דעו כיצד לעבוד מול חברת הביטוח

במקרה של תאונה, תפקידה של חברת הביטוח הוא אך ורק לשלם לכם את מלוא עלות התיקון שנועד להחזיר את הרכב למצבו הקודם. חברת הביטוח וסוכן הביטוח אמורים לספק לכם את כל המידע הדרוש ולעשות הכול כדי לפצות אתכם ולהחזיר את רכבכם למצבו קודם התאונה. כל השאר, זו כבר אחריות שלכם.

מושגים שכדאי שתדעו כדי שלא יעבדו עליכם

"מוסך הסדר" – מחויב בהסכם שתוצאותיו: תיקון על פי הוראות חברת הביטוח .

"שמאי חוץ" – שמאי החתום על הסכם עם חברת הביטוח מחויב לה והמופיע ברשימתה.

"שמאי אחר" – שמאי נטול לחצים, שאינו חתום בהסכם עם חברת הביטוח. השמאי ניטראלי עצמאי ופועל על פי שיקול דעתו המקצועי (אינו מופיע ברשימת חברות ביטוח).

"מוסך רגיל" – מוסך נטול לחצים, ניטראלי עצמאי המתקן על פי שיקול דעתו המקצועית והרואה את טובת הלקוח במקום הראשון.

חשוב שתדעו, כי שמאים לרבות "שמאיי חוץ" שברשימות איגוד השמאים , איגוד המוסכים והמועצה לצרכנות עתרו לבג"ץ כנגד המפקח על הביטוח, כדי לבטל את הרשימות והלחץ על שמאים הנתונים בניגוד עניינים פסול.