תואר אקדמי – האם לבחור בתחום הומני או תחום ריאלי?

ההחלטה האם לבחור תואר בתחום הומני או תחום המכונה לעתים קרובות ריאלי (כגון מדע, טכנולוגיה, הנדסה או מתמטיקה) תלויה בגורמים שונים, להלן מספר שיקולים שיעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת

 

ההחלטה האם לבחור תואר בתחום הומני או תחום המכונה לעתים קרובות ריאלי (כגון מדע, טכנולוגיה, הנדסה או מתמטיקה) תלויה בגורמים שונים ובין היתר: תחומי העניין של אותו הסטודנט, מטרות שונות לגבי הקריירה, כישורים, יכולות וחוזקות אישיות. חיוני להכיר בכך ששני סוגי התארים יכולים להציע מיומנויות יקרות ערך ולהוביל למסלולי קריירה מספקים.
אז גם אתם מתלבטים לדוגמא, בין תואר ראשון בפסיכולוגיה, לבין תואר במדעי המחשב, להלן מספר
שיקולים שיעזרו לכם לקבל החלטה מושכלת:

שיקולים שיכולים להשפיע על בחירת תחומים הומניים

  • תשוקה ועניין –  אם אתם נלהבים מנושאים חברתיים, תרבות, שפות, ספרות, היסטוריה או עזרה לזולת, תחום הומני עשוי להתאים לכם. לממש ולהשיג את מה שאתם אוהבים וליהנות בסופו של דבר מחוויה אקדמית מספקת יותר.
  • מיומנויות תקשורת ובינאישיות – תחומים הומניים מדגישים לעתים קרובות כישורי תקשורת ובינאישיים חזקות. אם אתם נהנים לעבוד עם אנשים, לבנות מערכות יחסים ולהבין נקודות מבט מגוונות, תואר הומניטרי יכול לספק מיומנויות חשובות.
  • השפעה חברתית – תחומים הומניים קשורים לעתים קרובות להשפעה חיובית על החברה. אם אתם מונעים על ידי רצון לתרום לשינוי חברתי, לטפל באי שוויון או לתמוך בזכויות אדם, תואר הומניטרי מתיישב עם המטרות הללו.
  • גיוון – תארים בתחומים הומניים  יכולים להיות מגוונים, ומציעים הזדמנויות במגזרים שונים כגון חינוך, ארגונים ללא מטרות רווח, ממשל, עיתונות ויחסים בינלאומיים.

שיקולים שיכולים להשפיע על בחירת תחומים  ריאליים

  • כישורי פתרון בעיות וניתוח – תחומים הנחשבים לריאליים שמים דגש על  חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות ומיומנויות אנליטיות. אם אתם נהנים להתמודד עם סוגיות מורכבות, לערוך מחקר וליישם שיטות כמותיות, תואר שכזה עשוי להתאים בעבורכם.
  • חדשנות וטכנולוגיה – תחומים ריאליים נמצאים בחזית החדשנות והטכנולוגיה. אם אתם מעוניינים בהתקדמות במדע, הנדסה, טכנולוגיה או מתמטיקה ומבקשים לתרום לפיתוחים מתקדמים, תואר באחד מאותם תחומים ריאליים יכול לספק הזדמנויות אלו.
  • ביקוש גבוה בשוק העבודה – תחומים ריאליים רבים הינם בעלי ביקוש גבוה בשוק העבודה. בוגרים מוצאים לעתים קרובות הזדמנויות מגוונות בתעשיות כמו טכנולוגיה, בריאות, הנדסה ומחקר.
  • שיקולים כלכליים – יש הטוענים שתארים בתחומים ריאליים עשויים להוביל לפוטנציאל השתכרות גבוה יותר ולהגברת הביטחון התעסוקתי. שקול את המטרות הפיננסיות שלך ואת הנוף הכלכלי בעת קבלת ההחלטה שלכם.

שיקולים כלליים

  • שילוב של תחומי עניין – חלק מהאנשים מוצאים דרכים לשלב את תחומי העניין שלהם על ידי לימוד בינתחומי או בחירת תחום המשלב אלמנטים הומניים וריאליים כאחד.
  • יעדים ארוכי טווח –  יש לשקול את יעדי הקריירה ארוכי הטווח שלכם. מקצועות מסוימים עשויים לדרוש ידע מיוחד בתחומים ריאליים, בעוד שאחרים עשויים לתעדף מיומנויות שנרכשו מלימודים הומניים.
  • חוזקות אישיות – העריכו את החוזקות והכישורים שלכם. אם אתם מצטיינים בנושאים מסוימים או שיש לכם נטייה טבעית לסוגים מסוימים של עבודה, זה יכול להנחות את ההחלטה שלכם.
  • גמישות והסתגלות – יש לזכור כי מסלולי הקריירה אינם תמיד ליניאריים. המיומנויות שנרכשו בכל אחד מהתחומים ניתנות להעברה, ואנשים רבים הולכים לנתיבים שונים במהלך הקריירה שלהם.

בסופו של דבר, המפתח טמון ברצון וביכולת להתאים את הבחירות האקדמיות והקריירה שלכם לתחומי העניין האישיים, החוזקות והשאיפות שלכם. חיוני לבחור תחום שמהדהד אתכם ומהווה בסיס לקריירה מספקת ומשמעותית. אם אינכם בטוחים, חיפוש קבלת ייעוץ או הדרכה אשר יכול להינתן על ידי יועצים אקדמיים, אנשי מקצוע בתחום או עריכת ראיונות מידע יכולים לספק תובנות חשובות ולסייע בקבלת ההחלטה המתאימה.

קרדיט תמונה: PEXELS