פיפי ולישון: על הרטבת לילה אצל מבוגרים

מבוגרים רבים סובלים מהרטבת לילה באופן קבוע ומתקשים להתמודד עם התופעה לבדם. הכתבה תציג עובדות שונות ודרכי התמודדות עם הרטבת לילה אצל מבוגרים

צריך לתת אוזן קשבת למבוגרים

רבים מגיל הזהב מתגוררים בגפם וחווים הרטבת לילה בדרגה כזו או אחרת. הם מתביישים לדבר על זה ולקבל עזרה. חשוב שידעו שיש מי שמקשיב להם. בראש ובראשונה הם צריכים לדעת שהתופעה הזו חובקת עולם בגילם, וזה לא רק אצלם. שנית, הם צריכים לדעת שיש לכך פתרונות וניתן להתמודד עם התופעה. באמצעות תשדירי שירות ועלונים ניתן להגיע לפלח אוכלוסייה זו ולוודא שהם מקבלים סיוע. הם צריכים לדעת שזוהי בעיה רפואית לכל דבר ולפנות לרופא.

מוצרים שיכולים לעזור

חברות שונות פיתחו מוצרי ספיגה למבוגרים, שעשויים לעזור להם לעבור את הלילה בשלום. בין המוצרים נמנים חיתולים ותחתונים סופגים בגדלים שונים, לגברים ולנשים, אותם ניתן לשלוח עד הבית בדיסקרטיות. לצד זה, חשוב לקבל מהרופא טיפול תרופתי לאחר שהוא מאבחן מאין נובעת הבעיה. הרטבת לילה יכולה לנבוע ממחלות רקע כמו: סוכרת, שלפוחית רגיזה, טרשת, מחלות לב, עצבים ודם, דלקות בדרכי השתן, בעיות בערמונית וכיו"ב. באותה מידה היא יכולה לנבוע מחוסר בהורמונים, תופעות לוואי של תרופות ואורח חיים. האבחון הוא חלק חשוב מאוד. ברגע שיודעים מה הגורמים, ניתן לטפל בצורה האופטימלית. זאת ועוד, גם אם מקבלים טיפול תרופתי, חשוב לשנות את אורח החיים ולהשתמש במוצרים שיכולים לעזור במניעת דליפה על המצעים והבגדים.

שינוי אורח החיים

בגיל מבוגר אנשים מקיימים אורח חיים קבוע בדרך כלל. השעון הביולוגי מעיר אותם מוקדם, יש להם סדר יום הכולל חוגים ותחביבים, מנוחת צהריים וארוחות קבועות. כדי להפחית את התופעה של הרטבת לילה, מומלץ לשנות קצת את הסדר. מבחינת הרגלי אכילה, רצוי לאכול ולשתות עד השעה 19:00. כמו כן, יש לוותר על אלכוהול, משקאות מוגזים, קפאין ותה. ההמלצה היא לשתות מים וכמה שיותר ביום אך לא לפני השינה.

מומלץ להיוועץ עם דיאטנית לגבי הרגלי האכילה והשתייה ולקבל דיאטה מותאמת למחלות, לתרופות ולהפחתה במשקל. עומס של משקל לוחץ על השלפוחית וגורם להליכה מרובה לשירותים.

שינוי נוסף הוא להתפנות בזמנים קבועים, גם אם לא צריכים.

חשוב לעסוק בפעילות גופנית קבועה התומכת בחיזוק שרירי ריצפת האגן.

ההתמודדות עם הבעיה אינה קלה, ולפיכך לעיתים המבוגרים חווים תסכול המביא לדיכאון. חשוב שיקבלו גם תמיכה נפשית במסגרת הקהילה, שמישהו יקשיב להם, יעזור וייתן להם כלים להתמודדות פיזית ונפשית.

האם מכשירים יכולים לעזור?

השוק מוצף במכשירים המבטיחים סוף לדליפת השתן ולהרטבה לילית, וישנם כאלו שאף נעזרים בהם. למשל, ישנו מכשיר לנשים מרפידות קצף המוחדר לנרתיק ומונע את הדליפה. ישנה גם טבעת אותה מלבישים על צוואר שלפוחית השתן. לגברים יש מכשיר דמוי שרוול שבעת הטלת הצרכים עליהם להזיזו. החיסרון במכשירים אלה הוא שהם עלולים לגרום לזיהום בדרכי השתן ולכן הם לא תמיד מומלצים.