עשו ואל תעשו בהקניית הרגלי אכילה נכונים לתינוקות ופעוטות

מזה כמה עשורים שיועצות התזונה השונות של יצרניות המזון לתינוקות עונות להורים לתינוקות ופעוטות בנושא הקניית הרגלי אכילה נכונים. איך עושים זאת? קבלו מספר טיפים איך לטפח הרגלי אכילה בריאים שישפיעו לטובה על התפתחותם ואיכות חייהם בעתיד

 

מזה כמה עשורים שיועצות התזונה השונות של יצרניות המזון לתינוקות עונות להורים לתינוקות ופעוטות בנושא הקניית הרגלי אכילה נכונים. שנים של שיחות ייעוץ לגבי התלבטויות שונות בנושא, אתגרים ובעיות, הפכו אותן לבעלות ניסיון בתחום עם טיפים קטנים (גדולים) ומנצחים. בהמשך המאמר נפרט מספר טיפים קונקרטיים שיועצות התזונה ממליצות עליהם, כדי לסייע להורים לטפח אצל ילדיהם הקטנים הרגלי אכילה בריאים שישפיעו לטובה על התפתחותם ואיכות חייהם בעתיד.

ביסוס הרגלי תזונה- כבר מההתחלה

להורים יש תפקיד קריטי בביסוס הרגלי אכילה נאותים עבור ילדיהם ולכן ככל שנקפיד יותר על ארוחות מסודרות, גיוון האוכל, וישיבה סביב שולחן יעלה הסיכוי שהרגלים אלו ילוו את ילדינו גם בבגרותם וכמובן תזונה נכונה תתרום לבריאותם העתידית

חשיפה למגוון טעמים ומרקמים
יועצות התזונה ממליצות, כי כבר בעת הכניסה לתהליך המעבר למזונות משלימים, בסביבות גיל 6 חודשים, כדאי להתחיל ולחשוף למגוון רחב ככל האפשר של טעמים, צבעים ומרקמים של מזונות בריאים. כך ניתן יהיה לטעת בהם העדפה למזונות מזינים ומאוזנים ויתכן שבהמשך גם להפחית בררנות באוכל.  כדאי לדעת שחשיפה חוזרת ונשנית למגוון מזונות מומלצת, כך שגם אם התינוק לא מייד יפתח אהדה למאכל מסוים ייתכן ויעשה זאת בהמשך ככל שימשיך להיתקל בו, יחיד עם זאת יש לכבד את העדפת הטעם האישית של התינוק והפעוט וכמובן לא ניתן להכריח לאכול ולאפשר תחושת שליטה ואוטונומיה עצמית.

אפשרו לילדים מגוון בחירות מזונות בריאים
אפשרו מגוון של מזונות בריאים ומזינים לבחור מתוכם בכל ארוחה, כגון ירקות בכל הצורות והצבעים, טריים או מבושלים, דגנים מלאים, קטניות, חלבונים בעלי ערך ביולוגי גבוה: ביצים, עוף, דגים, גבינות ועוד. ככל שתציעו בשולחן הארוחה מאכלים שונים ומגוונים, כאשר הילדים קצת יותר גדולים ניתן להניח את המזונות במרכז השולחן ולתת להם בחירה מה הם רוצים לאכול מתוך המגוון כך תגדילו את הסיכוי של הפעוטות שלכם לפתח יותר עניין והנאה ממזון בריא. חשוב לאפשר לפעוטות להאכיל את עצמם גם אם הדבר כרוך בלכלוך, המגע עם האוכל הוא שלב התפתחותי חשוב.

שימו לב לסימני שובע של הילדים
יש לאפשר ואף לעודד את הפעוטות להפסיק לאכול כאשר הם מרגישים שובע ובטוחים בכך, גם אם לא סיימו את כל מה שהוגש להם. וותרו על אמירות כגון "סיים הכל מהצלחת "או "עוד ביס אחד ודי" כאשר הפעוט מפסיק לאכול כבדו זאת, ניתן לומר "שבעת? יופי, נפנה את הצלחת"  כך הם לומדים כיצד להקשיב לאיתותי הגוף שלהם ולפתח הרגלי אכילה בהתאם לצרכיהם הפיזיולוגיים ולסימני הרעב והשובע שלהם.

מים הם המשקה המועדף
גופנו מורכב בעיקרו ממים, המים הם השתייה המועדפת וכדאי להתרגל לשתות רק אותם ובמידה מספקת ביום יום, יש להימנע ככל האפשר ממתן מיצים, משקאות מוגזים וממותקים שעלולים לתרום לעודף משקל ולבעיות שיניים.

ממתקים כן או לא?
ממתקים הם טעימים ומהנים והם חלק מחיינו נרצה או לא….בכל זאת, ככל שנחשוף פעוטות בשלב מאוחר יותר לקיומם כך עדיף. כדאי לזכור שגם מעדן ממותק, שתיה מתוקה או תוספת דבש או סילאן למזונות גם הם נחשבים חשיפה למתוקים שלא לצורך.

בנוסף, רצוי שלא להציג ממתקים כמזון אסור שצריך להתאמץ כדי להשיגו או להשתמש בממתקים כאמצעי שכנוע כדי לשבת לשולחן, לצאת לטיול, לסיים את הארוחה או לשחק….אל תהפכו את האוכל לאמצעי של שכר ועונש. בנוסף, אל תחליפו את הארוחה בממתק. הקפידו שכאשר הפעוט יושב אתכם לשולחן הארוחה, הוא אוכל יחד אתכם מהאוכל המוגש על השולחן, שותה מים ואוכל בנחת.

מוטב גם לא להציע את הממתק כקינוח בסוף הארוחה או פרס כעניין שבשגרה על כך שהפעוט בכלל אכל כך הוא יפתח יותר העדפה לממתק מאשר לארוחה. שמרו את הממתקים לזמן של כיף, מפעם לפעם ובמנות קטנות ניתן גם לשלב ממתקים בתוך ארוחה, למשל אם הפעוט מאד רוצה ביסקוויט או פרוסת עוגה שראה היא תשולב בארוחה בין שאר המזונות המוגשים לבחירה, לעיתים תופתעו לגלות שיוותר על אכילת הממתק או יאכל מעט מכפי שציפיתם . 

אוכל הוא לא דרך לבטא אהבה או הפסקת שעמום
יועצות התזונה מזהירות מפני שימוש יתר באוכל כאמצעי תגמול או הרגעה של הפעוטות. פעולה זו עלולה לגרום לכך שהם יפתחו התניה בה משתמשים במזון כתחליף לרגשות אחרים. למשל אכילה כל פעם שמשעמם לי או כשעצוב וכואב…

הורים כמודל לחיקוי
כידוע, ילדים לומדים רבות מהתנהגות ההורים שלהם. לכן מומלץ  להורים לשים לב ולהקפיד על הרגלי אכילה בריאים גם בעצמם. שכן אם הילד רואה את הוריו אוכלים ירקות, פירות וצלחת מאוזנת של תוספות וחלבון, גדל הסיכוי שגם הוא יאמץ הרגלים אלו

הפרדה בין ארוחה לפעילויות אחרות
כדי לאפשר לפעוטות שלכם להתרכז באכילה ובהנאה מהמזון, היועצות ממליצות להקפיד ליצור סביבה שקטה ונעימה עבור הפעוטות בזמן ארוחה, ללא הסחות דעת של טלוויזיה, טאבלטים ומשחקים. בצורה זו, הפעוט יוכל להיות נוכח לחלוטין בארוחה, ליהנות מהזמן יחד עם המשפחה, להתמקד בתחושות השובע שלו וללעוס היטב את האוכל.

צמצום זמן מסכים
יועצות התזונה מסבירות כי מחקרים בתחום הובילו למסקנה שהגבלה ניכרת של זמן מסכים (טלוויזיה, מחשב, טאבלט וכד') "מכריחה" את הפעוטות למצוא דרכים אחרות להעסיק את עצמם, דבר שעשוי להגביר גם אינטראקציות חברתיות וגם לסייע להם להיות פעילים יותר מבחינה גופנית. שמירה על זמן מסך מוגבל, אם כן, תסייע להם לפתח הרגלים בריאים יותר הקשורים לתזונה ולאורח חיים פעיל.

סיכום

בסופו של דבר, הקניית הרגלי אכילה נכונים לילדים היא תהליך הדרגתי שדורש סבלנות ועקביות מההורים. על ידי יצירת סביבה תומכת, מתן בחירה מבוקרת, והקפדה על כך שתהוו אתם בעצמכם מודל אישי לחיקוי, ניתן לטעת בפעוטות הרגלים בריאים שילוו אותם כל החיים.

כנסו לאתר מטרנה שם ניתן לקחת טיפים לקראת התינוק שיבוא

 

* הכתבה כתובה בלשון זכר אך מתייחסת לכל המינים
**חלב אם הינו המזון הטוב ביותר לתינוק

קרדיט לתמונות PIXABAY