מעמדם של נישואים אזרחיים במדינת ישראל

הנישואים במדינת ישראל אינם מתירניים, ולכן ישנם זוגות רבים שלא יכולים למסד את הקשר שלהם כמו שהיו חולמים, ופונים לנישואים אזרחיים. האם הנישואים אכן מתקבלים במדינת ישראל? להלן כל המידע שחשוב להכיר בנושא

חתונה אזרחית במדינות זרות

זוגות שבוחרים להתחתן בנישואים אזרחיים צריכים לטוס לחו"ל לשם כך, זאת משום שכאמור אין אפשרות לקיים נישואים אזרחיים בארץ. ההעדפה של מרבית הזוגות היא להינשא בצ'כיה או בקפריסין, זאת לאור עלויות הנסיעה הפחותות ביחס לשאר המדינות. כמו כן, ההליך במדינות אלו לא מערב זמני המתנה ארוכים והתעסקות בירוקרטית מורכבת, כך שהפרוצדורה כולל הטיסות יכולה להיעשות תוך זמן קצר. בשובם של בני הזוג ארצה, הם צריכים להציג את המסמכים הרלוונטיים שמעיד על התמסדותם. אם בני הזוג מגיעים לארץ ואחד מהם מחזיק באזרחות זרה, עליו לפעול להשגת ויזה לישראל כדי שיוכל להיכנס.

טקס החתונה האזרחית מתנהל כמובן בצורה שונה מזו שאנחנו מכירים, בדרך כלל לפי חוקי המדינה בה מתקיימת החתונה. בני הזוג חופשיים להחליט בעצמם איך הם רוצים שהטקס ייראה.  

נישואים אזרחיים במדינת ישראל

ידוע כי זוגות נשואים במדינת ישראל זוכים להטבות ופריווילגיות רבות: קניית נכס, הטבות בתשלום מס הכנסה, קבלת זכויות מביטוח לאומי ועוד. תופתעו לגלות, אולם גם זוגות שלא נישאו כדת וכדין, מוכרים על ידי המדינה כזוג נשוי כמו כל יתר הזוגות שנישאו בטקס היהודי של חופה וקידושין, ומכאן שהם גם זכאיים לכל אותן הטבות. יתר על כן, כאשר הם שבים ארצה, הם מחויבים על פי חוק להירשם כזוג נשוי במרשם האוכלוסין שבמשרד הפנים.

ומה באשר למעמד ילדיהם של מי שנישא בנישואים אזרחיים? גם במקרה שלהם, חלות עליהם כל הזכויות והחובות שחלות על כל ילד אחר. למעשה, כל זמן שהאם יהודייה, לילדים יש את מלוא הלגיטימציה להתקיים בארץ ככל אחד אחר משום שהם נחשבים יהודיים.

גירושים לאחר נישואים אזרחיים

על אף שנישואים אזרחיים בישראל מקבלים תוקף חוקי, במידה ומחליטים להפריד כוחות ולהתגרש, טקס הגירושים חייב להתנהל ברבנות על פני ההלכה. הסיבה לכך היא שהדין הדתי קבע מושג הקרוי 'גט לחומרא' – הצורך בהסרת כל ספק, ולו הקטן ביותר, בנוגע להמשך קיום הנישואים. כלומר לצד העובדה שהממסד הדתי במדינת ישראל לא מתיר חתונה אזרחית, הוא כן מחייב אותם להתגרש ברבנות במידה ומחליטים לפרק את הנישואים.

בני הזוג יכולים להתגרש גם במדינה שבה התחתנו, זאת לאחר שהם מוודאים כי תעודת הגירושין אכן מוכרת על ידי משרד הפנים בארץ. אם בני הזוג הם לא בני אותה הדת, ההליך הרלוונטי עבורם הוא תביעת התרת נישואין.

על הצורך בליווי משפטי בעת נישואים אזרחיים

אם החלטתם שאתם נישאים בנישואים אזרחיים, תהיה אשר תהיה הסיבה, מומלץ בחום לפנות לעורך דין מומחה בתחום, שיעניק לכם ייעוץ משפטי. הוא מצידו יוכל להסביר לכם אודות המדינות שמאפשרות לישראלים לקיים בהן טקס נישואים אזרחי, וכן יפרט על שלבי התהליך באופן שרלוונטי לכם. בנוסף, הוא יידע לסייע לכם בהשגת כל המסמכים הדרושים וילווה אתכם לאורך כל הדרך. עורכי דין שמתמחים בדיני נישואים אזרחיים יידעו גם לסייע בסוגיות נוספות, כמו למשל מתן ייעוץ בנוגע להסכם ממון.