כמה עולה צוואה?

עריכת צוואה היא הליך חשוב שמבטיח כי הרכוש שלנו יחולק בהתאם לרצונות שלנו לאחר שנעזוב את העולם. עם זאת, עולה השאלה כמה עולה צוואה והאם שווה לשלם עליה או שמא כדאי לנסות לחסוך בהוצאות?

 

 

צוואה היא למעשה מסמך משפטי, שחשיבותו עולה לאין שיעור, לאור העובדה שהוא זה שקובע מה תהיה חלוקת הרכוש והנכסים שלנו, ביום שבו נחדול מלהיות. על ידי עריכת צוואה, לכל אזרח במדינת ישראל ניתנת היכולת הבלעדית להחליט מי יהיו יורשיו וכיצד הרכוש יתחלק ביניהם.

ללא צוואה, חלוקת הרכוש תתבצע על פי החוק ולא בהכרח תשקף את רצוננו. לדוגמא, הורים ואחים אינם נכללים כלל במסגרת החלוקה החוקית אם יש בן/בת זוג וילדים. לפיכך, צוואה מאפשרת שליטה טובה יותר על ייעוד הנכסים שלנו. לא מעט אנשים תוהים לעצמם: האם עריכה של צוואה כרוכה בעלויות גבוהות והאם קיימת חובה להיעזר בעורך דין בעת עריכת צוואה? במאמר זה אנו נדבר על העלויות של עריכת צוואה ועל הדרכים השונות שבאמצעותן ניתן לערוך צוואות.

התייעצנו עם המומחים משרד עורכי הדין דרעי רייפר ושות'  , שלו יש ניסיון של מעל 35 שנים בתחום הירושות והצוואות – ולהלן המידע מפורט בפניכם:

 

מהי העלות של צוואה והאם כדאי לערוך אותה לבד?

עריכת צוואה היא הליך חשוב שמבטיח כי הרכוש שלנו יחולק בהתאם לרצונות שלנו לאחר שנעזוב את העולם. עם זאת, עולה השאלה כמה עולה צוואה והאם שווה לשלם עליה או שמא כדאי לנסות לחסוך בהוצאות. העלות של עריכת צוואה משתנה בהתאם למורכבות – צוואה פשוטה תנוע בין עלות של 1,500-3,000 ש"ח. לעומת זאת, צוואה מורכבת הכוללת נכסים רבים ויורשים שונים (כמו תאגידים) יכולה להגיע לעלויות הרבה יותר גבוהות.

אף על פי שהחוק אינו מחייב לשכור עורך דין, מומלץ מאוד להיעזר בבעל מקצוע שיבטיח כי המסמך ייכתב בצורה מקיפה ומדויקת שתבטיח את ביצוע רצוננו. צוואה היא מסמך משפטי מורכב ועורך דין ירושות מנוסה ידאג לנסח אותה בצורה ברורה, מדויקת והחשוב ביותר – מחייבת מבחינה חוקית. באופן הזה ניתן למנוע בעיות רבות שעלולות להתעורר בעת ביצוע ומימוש הצוואה בעתיד. לכן, אנו ממליצים להשקיע ולהיעזר במומחה בתחום על אף העלות הכרוכה בכך.

 

אילו גורמים משפיעים על עלות צוואה?

ריכזנו עבורכם מידע בנוגע לחלק מן הגורמים העיקריים המשפיעים על העלות של עריכת צוואה:

  • מורכבות הצוואה – ככל שצוואה מורכבת ומסובכת יותר מבחינה משפטית, כך עלותה צפויה להיות גבוהה יותר. צוואה פשוטה עבור אדם ממוצע עם מספר קטן של נכסים ויורשים תעלה לרוב 1,500-3,000 ש"ח. אולם, צוואה הכוללת מגוון רחב של נכסים – דירות, חשבונות בנק, חברות פרטיות, יצירות אמנות וכדומה, ובמיוחד כאשר ישנם יורשים מורכבים יותר כמו תאגידים, קרנות נאמנות או ארגוני צדקה, עלולה להגיע לעלויות גבוהות הרבה יותר.
  • מומחיות עורך הדין – עורך דין בעל התמחות ספציפית בדיני ירושה ובעל ניסיון רב בתחום זה צפוי לגבות מחיר גבוה יותר עבור עריכת צוואה. זאת לעומת עורך דין כללי שככל הנראה יגבה מחירים נמוכים יותר. עם זאת, לרוב כדאי לשלם על המומחיות כדי להבטיח צוואה תקינה ומדויקת.
  • דחיפות הטיפול בצוואה – צוואה אותה יש להכין תוך זמן קצר, תתומחר בעלות גבוהה יותר בהשוואה למחיר הרגיל. זאת מאחר ויש להקצות משאבים ייעודיים ולתת עדיפות לטיפול המיידי בה כדי לעמוד בלוח הזמנים.

 

מה חשוב לבדוק לפני שבוחרים עורך דין צוואות?

טרם אתם בוחרים בעורך דין כזה או אחר שילווה אתכם לארוך תהליך עריכת הצוואה, ישנן מספר נקודות אליהן קריטי להתייחס:

  • ניסיון ספציפי בתחום הצוואות – כאשר בוחרים עורך דין ירושות לליווי בעריכת צוואה, חשוב מאוד לבדוק את ניסיונו הספציפי בתחום זה. עדיף לבחור עורך דין אשר עוסק בצוואות באופן שוטף וערך בעבר צוואות רבות, מאשר עורך דין כללי שאינו בקיא בפרטי החוקים והתקנות בנושא ירושה. מומלץ לברר עם עורך הדין כמה שנים הוא עוסק בתחום, באילו סוגים של צוואות הוא מתמחה, האם יש לו ניסיון עם מצבים מורכבים של נכסים בחו"ל או יורשים זרים וכדומה. עורך דין מנוסה יוכל להביא בחשבון את כל התרחישים ולנסח את הצוואה בצורה מיטבית.
  • ביקורות והמלצות קודמות – לפני בחירה בעורך דין מסוים לצורך ליווי בעריכת צוואה, כדאי לברר האם ממליצים עליו לקוחות קודמים שהיו במצב דומה לכם. ניתן למצוא ביקורות והמלצות באתרים, בפורומים מקצועיים, וברשתות החברתיות השונות. כמו כן אתם יכולים פשוט לבקש הפניות ללקוחות קודמים שאיתם ניתן לשוחח. חשוב לקבל מידע על מיומנותו של עורך הדין בהבנת הצרכים של הלקוח וניסוח מדויק של הצוואה, זמינותו לאורך התהליך, יכולתו להסביר בשפה ברורה את כל הסוגיות המשפטיות הרלוונטיות לצוואה ועוד. בהחלט כדאי להימנע מעורך דין שיש נגדו ביקורות שליליות רבות.
  • ידע מקצועי ועדכני – חשוב לבחור עורך דין ששומר על ידע מקצועי עדכני בתחום הצוואות והירושה. החוקים והפסיקה בנושא זה משתנים לעיתים תכופות ויש חידושים רבים, לכן עליו להיות מעודכן בש
  • שינויים ובמגמות העכשוויות. כדאי לברר האם עורך דין משתתף בהשתלמויות וכנסים מקצועיים בתחום על מנת להיות מעודכן בכל המידע הרלוונטי, והאם הוא מבצע פעולות נוספות כדי להישאר מעודכן בכל המידע החיוני לתחום העיסוק שלו. עורך דין שאינו עוקב אחר העדכונים עלול ליצור צוואה לא מדויקת שתגרום לסיבוכים מיותרים.

 

קרדיט תמונה FREEPIK