חלוקת רכוש בגירושין ועשיית צדק

הסטטיסטיקה היא לא לטובתנו, ובשנים האחרונות, רוב הזוגות פונים להליך גירושין. איך דואגים לזכויות של כל צד ואיך מחלקים את הרכוש? היכנסו וגלו

ההליך המרכזי בגירושין בין בני זוג הינו פירוק השותפות הכלכלית בין הצדדים. שותפות זו נבנית לאורך שנים, תוך שכל אחד מבני הזוג מעורב בנושאים הכלכלים והפיננסיים המשותפים בצורה מוחלטת. זאת בדיוק הסיבה לכך שביצוע חלוקת רכוש בגירושין איננו פשוט, ולעיתים קרובות נדרשת עבודה מאומצת כדי להגיע להפרדת רכוש ששני הצדדים יסכימו עליה. עורך דין משפחה העושה עבודתו נאמנה, יביא בסיכומו של עניין את בני הזוג להסכמה שתסלול את הדרך להשלמת הליך הגירושין. מהי בעצם חלוקת רכוש בגירושין? באיזה רכוש עוסקת החלוקה הזאת? אלו חלקים ברכוש אינם מחולקים?

מהי חלוקת רכוש בגירושין ומה המשמעות שלה

חלוקת רכוש בגירושין היא הפעולה המתבקשת מעצם פעולת ההפרדה בין בני הזוג. עסקת נישואין היא עסקה דומה במהותה לעסקת שותפות, שבה כל אחד מהצדדים מביא את היכולות שלו ואת הרכוש שברשותו. זאת. במטרה לשפר את החיים של בני הזוג ושל המשפחה שהם בונים. כשהשותפות נכשלת, מתבצעת הפרדת כוחות הכוללת בין השאר חלוקה של הרכוש שנצבר במהלך התקופה שבה בני הזוג שיתפו פעולה ושיפרו את היכולת הפיננסית ואת הערך של הרכוש הנמצא ברשותם. בדיוק כמו בשותפות עסקית, חלוקת הרכוש צריכה להתבצע בצורה הולמת, תוך שהיא משקפת את התמורה של כל אחד מבני הזוג. חלוקת הרכוש איננה קשורה לכאורה לעניין תשלום המזונות או המשמורת על הילדים, שזה נושא שונה לגמרי.

באיזה רכוש עוסקת חלוקת הרכוש

חלוקת רכוש בגירושין עוסקת אך ורק ברכוש שנצבר במהלך החיים המשותפים של בני הזוג. רכוש זה אמור להיות מחולק ביניהם בצורה צודקת, המבטאת את התרומה של כל אחד מהם לחיים המשותפים ולצבירת הרכוש עצמה. עם זאת, חלוקת הרכוש איננה כוללת בשום פנים את הרכוש שכל אחד מבני הזוג הביא איתו לעסקה. למשל, נכס הנמצא בבעלותו של אחד מבני הזוג בטרם מועד הנישואין, יישאר בחזקתו גם לאחר הגירושין למעט מקרים מסוימים בהם תיתכן חלוקת הנכס בין הצדדים. באותה המידה, גם זכויות שנתקבלו בירושה לאחד מבני הזוג לא יחולקו בהליך הגירושין, למעט חריגים. עורך דין משפחה הוא איש המקצוע שאמור לסייע בהשגת הסכם שישקף נאמנה את המציאות ויחלק את הרכוש שצברו בני הזוג במהלך חיי הנישואין שלהם.

פעולות שונות והשבחת רכוש קיים

למרות האמור לעיל, יש מקרים שבהם התשובות אינן חד משמעיות ואינן ברורות. מצבים כאלה יכולים להיות רכוש ששייך לאחד מבני הזוג, ואשר בוצעו בו עבודות שיפוצים והשבחה בתקופת הנישואין של בני הזוג. לחילופין, רכוש של אחד מבני הזוג שנמכר, במטרה להשיג את ההון הנדרש לרכישת בית חדש. במקרים כאלה, נדרשת עבודה מקצועית, שהמטרה שלה להעריך את ההשקעה ברכוש ואת אופן החלקה שלו, תוך התחשבות בנסיבות ובהשקעה של כל אחד מבני הזוג. חשוב לדעת, בהקשר הזה, שהמונח רכוש יכול לכלול גם השכלה שאחד מבני הזוג צבר. לדוגמה – בן זוג שלמד רפואה, כשבן הזוג השני מימן אותו, בן הזוג שמימן את הלימודים יכול לתבוע פיצויים עבור ההשקעה שלו, כשלרוב בתי הדין לענייני משפחה עשויים להיענות לבקשה כזאת. מעוניינים לדעת יותר על חלוקת רכוש בגירושין? צריכים עורך דין גירושין שישמור על הזכויות שלכם? אם התשובות לשתי השאלות הללו חיוביות, אתם בדיוק במקום שבו אתם צריכים להיות. צרו איתנו קשר כעת ואנו נסייע לכם ונלווה אתכם לאורך כל התהליך, עד לסיום המוצלח שלו לתועלת כל הצדדים. משרד עו"ד חגית הלוי ושות' משרד עורכי דין לענייני משפחה יעשה הכל ויסייע לכם למצות את מלוא הזכויות שלכם בהליך הגירושין.
היכנסו לאתר לפרטים – https://www.hhlaw.org.il/