השלכות הקורונה על עתיד הכלכלה הבינלאומית

כלכלות עולות ויורדות כל הזמן לאור התפתחויות ומגמות שונות. כיצד הקורונה השפיעה על התחום? היכנסו וגלו!

מגפת הקורונה השפיעה בצורה מהותית על כלכלתן של מדינות רבות, ונתוני השפעתה על הכלכלה העולמית מתחילים להתגלות לקראת סוף שנת 2020. למרות האופטימיות הזהירה בזכות החיסונים שהחלו להיות מופצים בארה"ב, ישראל ומדינות אירופה, עדיין לא ניתן לדעת כמה זמן המגפה צפויה להשפיע על יכולותיהן של תעשיות שלמות להשתקם. נסקור בקצרה מספר מגמות כלכליות הממחישות את השלכות הקורונה על עתיד הכלכלה הבין־לאומית.

הגברת מעורבות המדינה במשק

אחת המגמות העולמיות שניתן לראות היא הגברת המעורבות של המדינה במשק, ובמיוחד במסגרת תוכניות חילוץ חברות שנפגעו במשבר העולמי. בגרמניה ניתן לראות את המהלך הממשלתי לרכישה של חלק ממניות לופטהנזה, באיטליה את המהלך להלאמה מחודשת של אלאילטליה ובארה"ב ניתן לראות מגמות שונות של סיוע של הממשל לתחומי תעשייה שונים בהיקפים שלא נראו בעבר.

מדיניות מוניטרית שמאפיינת את המדינות השונות

במהלך המשבר הכלכלי שהחל ב-2008 ממשלות המדינות השונות ובמיוחד ארה"ב ביצעו מספר שינויים רגולטוריים לחילוץ המדינות מהמשבר. בארה"ב הופחתה הריבית כדי להזרים הון שהיה בחסכונות פרטיים לטובת השקעות והממשלה עודדה צריכה. במהלך משבר הקורונה נראה שהממשלה מעודדת יציבות מחירים ומונעת אינפלציה, למרות הסיוע הממשלתי המגיע לסכומים גבוהים. בנוסף, מבוצעים מהלכים כדי לעודד תעסוקה ולשמור על העובדים במקום העבודה, לרבות מתן פיצויים לעסקים שלא יפטרו עובדים. נראה שהפעם, בניגוד ל-2008, הממשלות רואות את תפקידן בשמירה על הכלכלה המקומית והעולמית כחיונית לאיזון הטלטלות הכלכליות במהלך הסגר.

מגמת עליה וירידה בצורת K

בארה"ב במיוחד ניתן לראות את ההבדלים בין הצניחה החדה במרץ 2020 של השווקים לעלייה בצורה של K. בהתאם למודל זה חלק מהעסקים קורסים ונסגרים, במיוחד עסקים קטנים דוגמת מסעדות ומקומות בילוי, בעוד העסקים הגדולים העוסקים בשיווק מקוון או בשיווק מזון נהנים מצמיחה. את השיקום הכלכלי המדיני בצורת ה-K אפשר לפגוש במהלך לימודי כלכלה. נציין, כי כדי לאזן את התהליך הזה ולהפוך את תהליך השיקום למאוזן יותר בין החברות השונות במשק, הממשל האמריקאי מקפיד להעניק הלוואות לעסקים קטנים כדי לסייע להם לשרוד את שנת 2020. את ההלוואות הללו העסקים יצטרכו להחזיר, ולכן יתכן ונהיה עדים למיתון בשנים שהעולם מחלים מהמגפה.

שינוי מגמה: הפחתת התלות במדינה אחת לאספקת מוצרים

מגמה נוספת שאנו עשויים לראות בעתיד היא הפחתת התלות במדינה אחת (בעיקר סין) לאספקת מוצרי צריכה בסיסיים למשק. המשבר הנוכחי שבו מפעלים רבים בסין הפסיקו זמנית את עבודתם, הבהירה לרבים ברחבי העולם כי אף מדינה אינה יכולה להיות תלויה לחלוטין ביכולת היצור של מדינה אחרת מעבר לים. אנו צפויים לראות את המדינות השונות מתחילות לייצר יחסי מסחר ענפים עם מדינות נוספות, דבר שיכול לעודד מדינות נוספות באסיה להציע את מרכולתן במחירים שיכולים להתחרות בסין.

לסיכום, עדיין לא ניתן לדעת מה יהיו כלל השלכות הקורונה על הכלכלה העולמית בתום המגפה, אך ניתן להניח כי יהיו שינויים נוספים במדיניות ממשלתית סביב העולם בתחום הכלכלה, במיוחד המדיניות המוניטרית, וראשי המדינות יעשו כל שביכולתם להחזיר את הכלכלה למסלול תקין.