הקשר בין איכות השינה להשמנה

מחסור בשעות שינה מגדיל את הסיכון לסבול מהשמנת יתר. החדשות הטובות הן שיש מה לעשות כדי למנוע את זה, אבל קודם כל צריך לבצע כמה שינויים באורח החיים בכלל ובחדר השינה בפרט

עודף משקל והשמנה הם מצבים בריאותיים שמוגדרים במדדי BMI – Body Mass index. מבחינה קלינית, את מדדי ה-BMI מחשבים על ידי חלוקת משקל הגוף (בקילוגרמים) בריבוע הגובה (במטרים): תוצאה בטווח של 25-29.9 מעידה על עודף משקל, טווח של 30-39.9 מצביע על השמנה וטווח של 40 ומעלה מראה השמנת יתר חולנית שדורשת התערבות רפואית דחופה.

מלבד ערכי BMI, יש חשיבות גם לפיזור השומן באזורים השונים של הגוף. הבעיה היא שרוב האנשים מזהים השמנה עם תזונה בלבד, בעוד בפועל היא מושפעת מעוד שורה ארוכה של פרמטרים – החל מגנטיקה, דרך אורח חיים ועד איכות השינה.

אנשים שלא ישנים מספיק בלילה נמצאים בסיכון לסבול מעודף משקל והשמנה. בנוסף, חוסר בשעות השינה מוביל לעצבנות, הפרעות בקשב ובריכוז וכמובן עייפות והרגלי אכילה לא מסודרים. זהו מעגל הרסני עבור גברים ונשים בכל הגילאים, אך יש מה לעשות כדי למנוע אותו.

מה קורה לגוף כאשר לא ישנים טוב?

משך השינה משפיע בראש ובראשונה על מידת הפעילות הגופנית שנבצע. אם נישן טוב יותר בלילה, יש סיכוי גבוה שנשמור על שגרה של פעילות גופנית מתונה ושנוכל גם לשרוף את הקלוריות המיותרות. לעומת זאת, מי שלא ישן מספיק שעות בלילה יקום עייף וככל הנראה גם לא יקדיש זמן להליכה, ריצה, שחייה או כל פעילות מומלצת אחרת.

כמו כן, שינה היא פעילות פיזיולוגית שבה הגוף נמצא במצב של הרפיה. במצב של חוסר שינה חלקי או מוחלט, הגוף מרגיש עייפות שמובילה לתשישות ולפגיעה מסוימת במערכת החיסון הטבעית. לשם השוואה, שינה רצופה וללא הפרעות עוזרת לסנכרון של הגוף עם שעות השמש, מונעת את התלות במאכלים שמספקים אנרגיה גבוהה ועוזרת לצמצם צריכת מתוקים וקפאין.

במילים אחרות, אדם שצורך אנרגיה רבה יותר מזו שגופו זקוק לה נמצא בתהליך של השמנה. נכון להיום, ההמלצה אצל גברים היא לרקמת שומן רצויה של 15%-20% ממשקלם ולרקמת שומן של 22%-30% אצל נשים. אם לא ישנים טוב וכדי לחפות על כך מאמצים אורח חיים לא בריא, שמבוסס על מזון מעובד ללא פעילות גופנית מומלצת, מגדילים גם את הסיכוי לסבול מהשמנת יתר.

לקריאה נוספת

כך תשפרו את איכות השינה שלכם

הדרך לשפר את איכות השינה ולמנוע השמנת יתר היא לשמור על שעות השכמה והשכבה קבועות ולעבור לתפריט מאוזן. בשלב הראשון, יש להפחית צריכת קפאין, אלכוהול וארוחות גדולות ולאכול לפני השינה רק חטיף קל או ארוחה קלילה שתמנע את תחושת הרעב אבל לא תמלא את הקיבה יתר על המידה. בשלב השני, כדאי לאטום את החלון בווילון כדי לא לאפשר לקרני השמש לחדור בבוקר ולדאוג לתנאי שקט וטמפרטורה של 22-24 מעלות.

עוד מומלץ להוציא מחדר השינה מכשירים שמשמיעים רעשים קבועים או מפיצים אורות כחולים. אם רוצים לרדת במשקל, אפשר לבצע פעילות גופנית סדירה כדי לתרום לשיפור איכות השינה אבל לדאוג לסיים אותה כ-6 שעות לפני שנכנסים למיטה.

לבסוף, כדאי להחליף מזרונים אחת ל-10-15 שנים ולהשקיע בדגם איכותי עם תמיכה אורטופדית מלאה. במידה ומתלבטים בין מזרני קפיצים, ויסקו ולטקס, אפשר להתייעץ עם אנשי מקצוע ולהתאים אותם לתנוחת השינה המועדפת על מנת להבטיח התנגדות נמוכה ומעבר נוזלים תקין ללא הפרעות.