הצפת מים בבניין: איך מתמודדים עם הצפה בבית משותף?

כאשר מתרחשת הצפת מים בבניין חייבים לטפל בכך מיד, על מנת למנוע נזקים לרכוש, לתשתיות ולנפש. חשוב מאוד לפנות לוועד הבית ולטפל. אז איך תוכלו להתמודד עם המצב? הנה מידע חשוב שיעזור לכם

 

כאשר מתרחשת הצפת מים בבניין חייבים לטפל בכך מיד, על מנת למנוע נזקים לרכוש, לתשתיות ולנפש. אמנם מדובר במבנה משותף ואתם לא לבד בסיפור הזה, אך חשוב מאוד שלא להיות אדישים אלא להציק לוועד הבית בנושא הזה. איך הוא ואתם תוכלו להתמודד עם המצב? הנה מידע חשוב שיעזור לכם:

יש הצפה בבניין שלכם? בררו באיזה סוג נוזלים מדובר

הצפה של מים בבניין עשויה להיגרם עקב מגוון רחב של סיבות, בין היתר בשל חדירת מי גשמים בימים סוערים אל תוך המבנה, פיצוץ צינור מים, הפעלת מערכות כיבוי האש מסיבות כאלו ואחרות או חדירה של מים מהגג עקב סתימה במרזבים. ישנן גם הצפות שאינן נגרמות בשל מים רגילים אלא בשל מי ביוב וחשוב מאוד לזהות זאת. מה ההבדל בין הצפת מים להצפה מסוג אחר? ראשית כל, רמת הזיהום של המים והדחיפות לטפל בכך ושנית, מבחינת הפינוי של הנוזלים. במידה ולא מדובר במים הרי שיש הכרח לפנות אל קבלן ביוב מורשה ונרחיב על כך בהמשך.

חשוב לפעול מהר כשיש הצפת מים בבניין

הצפה בבניין עלולה לגרום לבהלה רבה בקרב הדיירים. המים יכולים להציף את החניון, הלובי, פיר המעלית, המקלט ובמקרים החמורים ביותר להגיע גם לקומות הראשונות. לא משנה היכן הבחנתם במים, הדבר החשוב ביותר הוא פעולה מהירה באופן הבא:

  • ניתוק החשמל – חשוב מאוד לנתק את החשמל בכל הדירות ואם אפשר, לנתק את הבניין כולו וזאת על מנת למנוע מצב של התחשמלות מסוכנת.
  • ניתוק המים – במידה ולא מדובר בהצפה על רקע חדירת מי גשמים לתוך המבנה, יש לסגור את צינור המים הראשי כדי למנוע את הידרדרות המצב.
  • לפנות אל נותן שירות מקצועי – הכוונה היא לכזה שמתמחה בפינוי הצפות מבניינים באמצעים שונים.

כמובן שתוכלו לקבל ייעוץ מקצועי מאיש המקצוע מרגע שהבחנתם בתקלה והוא ינחה אתכם מה בדיוק צריך לעשות עד לבואו. צריכים עזרה לטפל בהצפה בבניין? נסו כאן.

שאיבת הצפות מים בבניין – הכירו את כל אפשרויות הטיפול הקיימות

ישנן מספר שיטות טיפול בהצפות מים, הנה המרכזיות שבהן:

  • ביובית – כלי רכב זה כולל משאבה חזקה וצינור ארוך שמגיע עד מקום ההצפה ושואב אותה אל מיכל אחסון הנוזלים שעל גבי הביובית. קיימים כמה סוגי ביוביות, דוגמת כזאת גדולה בצורה של משאית וכזאת קטנה ונמוכה שניצבת על רכב מסחרי והבחירה ביניהן מתבצעת בהתאם לתנאי השטח וגודל ההצפה.
  • משאבה טבולה – ממוקמת בתוך מי ההצפה וצינור שיוצא ממנה שואב את כל המים ומעביר אותם אל מחוץ למבנה, בדרך כלל לתוך שוחת ביוב קרובה.
  • מכונת שאיבה – זוהי למעשה משאבה ניידת שנישאת על גבי גלגלים או על ידי צוות העובדים.

כל עוד התנאים בשטח מאפשרים זאת, שאיבת הצפה בבניין עם ביובית היא האפשרות הטובה ביותר. כאשר אין נגישות מתאימה לביובית, יש לבחור באחת משתי האפשרויות האחרות. כיצד מחליטים האם לטפל בהצפות עם מכונת שאיבה או משאבה טבולה? בהתאם לסוג ההצפה. כשמדובר בנוזלים נקיים יחסית ללא מוצקים (כמו אבנים) ישנה העדפה לשימוש במשאבה טבולה, שמתאימה גם לשאיבה מגובה פני הרצפה. אם יש מוצקים בתוך הנוזלים או במידה ונדרש כוח שאיבה מאוד חזק, תהיה עדיפות למכונת שאיבה ניידת.

דעו כיצד למנוע הצפת מים בבניין מעתה והלאה

לאחר שאיבת הצפה בבית משותף, יש לדאוג שמצב מעין זה לא יתרחש בשנית וכאשר פונים אל אנשי מקצוע מובילים, תמיד ימצא פתרון מתאים. אם מדובר בבעיית ביוב שגרמה להצפה, ניתן לפתוח את הסתימה או להחליף את צינור הביוב שהתפוצץ באופן ממוקד וכיום ניתן לבצע זאת מבלי לגרום נזק סביבתי לחצר הבניין או למבואות הכניסה.

אם ההצפה היא על רקע מים מתוקים, ניתן לטפל בכך על ידי תכנון ויישום של נקודות נוספות לפינוי המים, כגון שוחות ביוב חדשות, פתחי ניקוז וחיבורם לקווי הביוב והתקנת משאבות ביוב טבולות במקומות הנמוכים. באופן זה, גם אם תהיה זרימה של מים ממקור כזה או אחר, הם יוכלו להתפנות בצורה חלקה מבלי להצטבר ולגרום להצפה.

על מנת להיות בטוחים שתוכלו לקבל לא רק שירותי שאיבה של הצפות אלא גם טיפול במה שגרם להן, העדיפות היא שתיפנו מראש אל קבלן ביוב, מאחר והוא בעל היתרים ומומחיות לבצע גם את המשימות הללו.

כמה יעלה לכם לטפל בהצפת מים בבניין?

הזכרנו קודם לכן כי קיים הבדל בין הצפה בבית משותף על רקע מים מתוקים לעומת מי ביוב. מים מתוקים הם לא מזוהמים ועל כן לאחר השאיבה ניתן להזרים אותם דרך שוחת ביוב קרובה, מה שמוזיל את העלויות של העבודה כולה. המקרה היקר יותר הוא זה של הצפה על רקע מי ביוב, תופעה שיכולה להתרחש עקב פיצוץ צינור ביוב בבניין או על רקע סתימת ביוב מורכבת וחדירת מי הביוב לתוך המבנה.

במצב שכזה לאחר שאיבת ההצפה יש לפנות את התכולה למקומות טיפול במי ביוב שמאושרים לכך על פי חוק ועל כן נדרשת הסמכה מעט יותר גבוהה מנותן השירות (של קבלן ביוב) והמחיר יעלה בהתאם. עוד על הצפות מים בבניינים במדריך הבא.

 

קרדיט תמונה: freepik