המסלול להיות מפקח בנייה

מפקח בנייה הוא איש מקצוע מנוסה ומוסמך בעל השכלה רלוונטית בתחום הבנייה, התפקיד שלו חשוב ומרכזי בכל פרויקט. איך תהפכו למפקח בנייה? היכנסו וקראו

פיקוח בנייה דורש ידע מקיף ורחב בענף הנדל"ן והיכרות מעמיקה עם שלבי הבנייה, החל משלב עבודות העפר והפיתוח, דרך שלב עבודות השלד וכלה בעבודות הגמר, קבלת המפתח ואכלוס הנכס. מפקח בנייה מועסק על ידי הלקוח הסופי או על ידי יזם הבנייה, עליו לדווח ללקוח והוא נמצא רוב הזמן באתר הבנייה מאחר ותפקידו לנהל את הפרויקט, לתאם את העבודה בין קבלני הביצוע, לפתור בעיות שונות ולוודא כי הבנייה נעשית על פי התוכנית ומבוצעת ברמה גבוהה ובהתאמה לתקנים המחייבים.

כדי להיות מפקח בנייה יש לעבור הכשרה מקצועית, ניתן ללמוד קורס פיקוח בנייה המפוקח על ידי משרד העבודה, אך עדיף ללמוד הנדסאי בניין במכללה מוכרת ומובילה כדי לרכוש השכלה רחבה ומקיפה יותר. במגמת הנדסה אזרחית ניתן לבחור במסלול התמחות לניהול הבנייה.

תפקידיו של מפקח בנייה

מפקח בנייה הוא תפקיד חשוב ומרכזי בכל פרויקט בנייה, תפקידו העיקרי הוא ניהול פרויקט בנייה או שיפוצים, והמפקח נבחר על ידי יזם נדל"ן או לקוח פרטי. למעשה, מפקח בנייה אחראי על התנהלות הפרויקט משלב התכנון ועבודות העפר ועד סיום הפרויקט ואכלוס המבנה. המפקח מייצג את הלקוח בפני הרשויות השונות, בעיקר ועדת התכנון והבנייה של הרשות המקומית, כמו כן הוא דואג שהפרויקט יתנהל לפי התוכנית המקורית של האדריכל ועל פי לוחות זמנים ותקציב שנקבעו מראש. 

מפקח בנייה הוא דמות מרכזית בפרויקט, הוא לא עושה קיצורי דרך, עליו לבחון את העבודה והביצועים של אנשי המקצוע והקבלנים באתר הבנייה, הוא מוודא כי הבנייה נעשית נכון ובהתאמה לסטנדרטים ולתקנים המחייבים, ובכל בעיה עליו למצוא פתרונות מהירים כדי להימנע מעיכובים מיותרים בבנייה.

אילו לימודים מתאימים כדי להפוך למפקח בנייה מוסמך?

כדי לקבל הסמכה מקצועית של מפקח בנייה ניתן ללמוד קורס פיקוח בנייה במוסדות לימוד שונים המתמחים בלימודי מקצועות הבנייה השונים, אך חשוב לבדוק האם מוסד הלימוד מוכר על ידי משרד העבודה לצורך הסמכת מפקחי בנייה על פי חוק. מומלץ ללמוד הנדסאי בניין במכללה מובילה ולבחור במסלול ההתמחות לניהול בנייה, כך זוכים לידע מעמיק, עשיר ומקיף יותר ורוכשים ניסיון וכלים מקצועיים. הלימודים במכללה עדיפים בגלל הרמה המקצועית הגבוהה, נושאי הלימוד המגוונים, סגל המרצים האיכותיים והדיפלומה היוקרתית.    

קורס הנדסאי בניין נמשך כשנתיים במסלול בוקר, בשנה השנייה ללימודים יש לבחור מסלול התמחות, ומי שמעוניין לעבוד כמפקח בנייה יכול לבחור התמחות בניהול הבנייה. מסלול ההתמחות כולל נושאי לימוד כגון: פיקוח בנייה, בטיחות בעבודת בנייה, ארגון וניהול בנייה, שרטוט, תקנים ומפרטים, עבודות פיתוח, קונסטרוקציות בטון, עץ ופלדה, תיאום מערכות בבניין ועוד.

אילו שירותים מעניק מפקח בנייה?

מפקח בנייה הוא דמות מפתח בכל פרויקט בנייה, הוא מספק שירותים רבים כגון:

  • ניהול הפרויקט משלב התכנון ועד שלב האכלוס.
  • תיאום העבודה בין בעלי המקצועי וקבלני הביצוע באתר.
  • דיווח שוטף ללקוח.
  • בדיקת חומרים, יציקות בטון, כלונסאות  וכו'.
  • ייצוג הלקוח מול ועדת התכנון והבנייה והרשות המקומית.
  • פיקוח על העבודות המתבצעות באתר.
  • ניהול הפרויקט על פי לוח זמנים הנקבע מראש.
  • פיקוח ובדיקות איכות העבודה של בעלי המקצוע.
  • ניהול יומן פרויקט בנייה.

ביקוש למפקחי בנייה

יש ביקוש גבוה למפקחי בנייה מוסמכים ומנוסים, הן בקרב יזמי וחברות נדל"ן והן בקרב לקוחות פרטיים המתכננים לבנות בית פרטי, לעשות שיפוצים מקיפים בנכס או לבצע פרויקט התחדשות בבניין כמו תמ"א 38.