משרד הפטנטים האירופי מפרסם את אינדקס הפטנטים לשנת 2023

משרד הפטנטים האירופי (EPO) מציג מגמות חדשות וחשובות בעולם החדשנות הטכנולוגית לשנת 2023, ניכר כי עיקר הביקוש הוא בתחומים המתמקדים בטכנולוגיות דיגיטליות וירוקות, התורמות לעולם מפותח ובריא יותר

 

בתמונה: גרף סיכום נתוני מפתח, מתוך אתר משרד הפטנטים האירופי

במהלך השנה החולפת נרשמו מספר שיא של 199,275 בקשות לפטנטים, עלייה של 2.9% בהשוואה לשנת 2022. העלייה מצביעה על ביקוש מתמשך לפטנטים באירופה. מהם תחומי הטכנולוגיה הפעילים ביותר, אלו מדינות וחברות מובילות בבקשות פטנט ומהן המגמות הבולטות של שנת 2023?

 

תחומי הטכנולוגיה הפעילים ביותר מבחינה פטנטית

שמונה מתוך עשרת התחומים בעלי הפעילות הרבה ביותר מבחינת בקשות לפטנטים צמחו ב-2023. מבין התחומים המובילים, הצמיחה המשמעותית ביותר התקיימה בתחום המכשור החשמלי והאנרגיה (+12.2%), הכולל פטנטים בתחום האנרגיה הנקייה וטכנולוגיות הסוללות. גם תחום התקשורת הדיגיטלית (תחום מוביל נוסף, בו נרשם מספר הבקשות לפטנט הרב ביותר), רשם עלייה מרשימה של 8.6%, דבר המצביע על מגמה מתמשכת לפיתוח טכנולוגיות מתקדמות בתקשורת.

תחומים נוספים בהם נרשמה צמיחה מרשימה כוללים כימה אורנית (4.1%), מדידה (+3.5%), הכוללת פיתוחים חשובים בחיישנים המהווים מרכיב מפתח במכשירים חכמים, ביוטכנולוגיה (+5.9%), טכנולוגיה רפואית (+1.3%), וטכנולוגיית מחשבים (+1.2%). תחום התרופות רשם ירידה של 3.4% אולם ככל הנראה מדובר בתיקון, לאחר מספר שנים חזקות שנבעו מההשקעות ברבות בתחום בעת משבר הקורונה. 

 

עשר מדינות המוצא המובילות בבקשות פטנט בשנת 2023

בשנת 2023 נותרה הדומיננטיות האמריקנית בכמות הגשות פטנט . רשימת עשר המדינות המובילות במספר הבקשות ב- דומה לשנת 2022, כאשר ארה"ב נשארה במקום הראשון עם 24.2% מכלל ההגשות לפטנטים. אחריה גרמניה (12.5%), יפן (10.8%), סין (10.4%), ודרום קוריאה (6.3%), ולבסוף צרפת (5.4%), שוויץ (4.7%), הולנד (3.5%), בריטניה (3%),  ושבדיה עם 2.6%. מעיון בנתונים עולה כי 43% מהבקשות הגיעו במקורן ממדינות החברות ב-EPO (כלומר אירופה). כמו ב-2022, חמש מדינות בלבד היוו מקור ללמעלה מ- 64% מסך כל בקשות הפטנט באירופה ב-2023. 

מבחינת קצב צמיחה דרום קוריאה נטלה את ההובלה מסין עם צמיחה של 21%, סין עברה למקום השני את קצב עלייה של 8.8%, ואחריהן ארה"ב (0.4%), ויפן (0.3%). שוויץ נותרה גם השנה במקום הראשון במספר בקשות פר אדם.

 

החברות המובילות בבקשות לפטנטים 

חברת Huawei הסינית לא רק שמרה על מקומה הראשון ברשימה אלא גם, רשמה עלייה של 12.6% בבקשות לפטנטים ב-2023. סמסונג טיפסה למקום השני כשהיא מציגה שיעור צמיחה מרשים של 59.3%,  LG, ירדה למקום השלישי כשהיא שומרת על יציבות במספר ההגשות.  Qualcomm ו-Ericsson השלימו את החמישייה המובילה, כאשר כל אחת מהן רשמה גם היא גידול ניכר במספר הבקשות (10.4% ו-7.8% בהתאמה). בהמשך הרשימה סימנס, רייתון טכנולוגיות, BASF, רויאל פיליפס וסוני ששמרו על מקומותיהן גם השנה. 

 

כפי שניתן לראות בבירור זו השנה השלישית ברציפות שבה העשירייה הראשונה כוללת ארבע חברות אירופאיות, שתיים מדרום קוריאה, שתיים מארה"ב ואחת כל אחת מסין ויפן. 

תפקידם המרכזי של ממציאים בודדים, חברות קטנות, אוניברסיטאות ומוסדות מחקר. אמנם כמעט 70%  מהבקשות הגיעו מחברות גדולות, אולם ממציאים בודדים, חברות קטנות ומוסדות מחקר ממשיכים להוות נתח משמעותי ממספר ההגשות (23% ו-8% בהתאמה).

 

סיכום מגמות שוק הפטנטים לשנת 2023

בהתאם למגמה המכונה לעתים "קניין רוחני הוא הנדל"ן החדש", בשנת 2023 נמשכה הצמיחה וההתחזקות של שוק הפטנטים באירופה ומספר הבקשות לפטנטים עלה כמעט בכל התחומים. הדומיננטיות של ארה"ב בכמות הבקשות נשמרה, בעוד שדרום קוריאה וסין מובילות מבחינת קצב הצמיחה.

ככלל, החברות המובילות בעולם ממשיכות להשקיע בחדשנות, והגיוון הגיאוגרפי בבקשות מראה את המשיכה הרבה של אירופה עבור שחקנים גלובליים, בעוד החדשנות הטכנולוגית ממשיכה להתקדם ולספק פתרונות לצרכים גלובליים מורכבים.

 

*ניוטון חיפוש פטנטים

חברת ניוטון חיפוש פטנטים בע"מ הוקמה ב,2004 – ניוטון התבססה כחברת חיפוש פטנטים הגדולה, המנוסה והוותיקה בישראל. באמצעות החברה האירופית שלה (AB Patentest) היא מפעילה סניפים בשוודיה ובאנגליה ובאמצעות החברה האמריקנית שלה (.Inc Patentest) היא מפעילה סניף באטלנטה, ארה"ב.

יצירת קשר

אתר: www.new-tone.co.il

טלפון: 09-7401930

מייל:  info@new-tone.co.il

 

קרדיט תמונה: freepik