מדוע ענף הנדל"ן נחלש ואיך זה משפיע עלינו?

שוק הדיור בישראל נמצא בתקופה מאתגרת וקבלנים רבים מעידים כי הם מתקשים במכירת דירות. ענף הנדל"ן למגורים נקלע לאי ודאות ועל פי נתוני הלמ"ס יש צניחה משמעותית בשיעור של כ-43% בהיקף העסקאות למכירת דירות בחודשים הראשונים של שנת 2023 לעומת התקופה המקבילה אשתקד. ראוי לציין כי היחלשות ענף הנדל"ן בישראל נובעת מגורמים רבים ובהם כמובן ההתייקרות המשמעותית בריבית, אך לא ניתן להתעלם גם ממשבר הנדל"ן הגלובלי שמשפיע על הענף בארץ

 

האם אנחנו לקראת משבר בענף הנדל"ן למגורים? כיצד המצב משפיע עלינו? האם כדאי לרכוש דירה עכשיו או שעדיף לשבת על הגדר? וממה חשוב להיזהר בתקופה הנוכחית?

האם אנחנו בתקופת משבר בעולם הבנייה והדיור?

למעשה, הגורמים המרכזיים להיחלשות בענף הנדל"ן בישראל הם הריבית שהתייקרה מספר פעמים מאז חודש אפריל 2022, יוקר המחיה, האינפלציה, מחירי הדירות שהתייקרו בצורה דרסטית בעשור האחרון, אי הוודאות הכללית במשק, אי היציבות בשלטון, המיתון המסתמן בפתח עקב ההאטה הכלכלית במשק המקומי ובכלכלה הגלובלית ועוד. 

ללא ספק יש האטה בקצב המכירות של דירות חדשות ויד שנייה וידוע לכל כי הקבלנים מתקשים למכור דירות חדשות וכתוצאה מכך הם אינם מתחילים לבנות פרויקטים חדשים, והריבית הגבוהה גורמת לציבור הרחב לשבת על הגדר ולהמתין. יש לא מעט ישראלים המעוניינים לרכוש דירה אך הם מעדיפים לדחות את לקיחת המשכנתא בסביבה של ריבית גבוהה כמו היום, ויש המשוכנעים כי המחירים יתחילו לרדת, ואכן פה ושם יש שינויים קלים במחירי הדירות. למרות ההאטה בקצב המכירות אין עדיין משבר מהותי והצפי הוא שענף הנדל"ן יתאושש בקרוב ואז הישראלים ימשיכו לקחת משכנתאות מהבנקים והשוק יתעורר מחדש.

איך קוראים נכון את המצב?

כל מי שמתכנן לרכוש דירה בקרוב, בין אם למגורים ובין אם להשקעה, חייב לעקוב אחר השינויים בענף הנדל"ן על מנת לקבל החלטה פיננסית אחראית ושקולה. ענף הנדל"ן נמצא באי ודאות לכן יש הזדמנויות שאפשר לנצל, למשל מבצעי מכירות של קבלנים הממהרים למכור את הדירות מאחר שהם זקוקים לכסף כדי לפרוע הלוואות, ובנוסף ניתן לשקול רכישת דירה בפריפריה במחיר יחסית אטרקטיבי או לרכוש דירה באזור המרוחק מעט מהמרכז במחיר נוח יותר.

כדאי לעקוב אחר החדשות בנושא זה, לעקוב אחר החלטת נגיד בנק ישראל לגבי הריבית, לבדוק האם הבנקים מציעים משכנתאות בריביות אטרקטיביות יותר מהרגיל, וכמובן שכדאי להתייעץ עם המומחים. חשוב לזכור את הכלל שאומר כי בכל משבר יש גם הזדמנות, רק צריך לקרוא נכון את המפה ולקחת החלטה מהירה וחכמה.

מי בעיקר נפגע מהמצב?

ההיחלשות בענף הנדל"ן למגורים בישראל משפיעה על כל הישראלים. בראש ובראשונה המצב פוגע בזוגות צעירים ובחסרי הדיור. מחירי הדירות הגבוהים מחייבם את חסרי הדיור לקחת משכנתא במימון גבוה, ומאחר שהריבית גבוהה מאוד יש לעמוד בנטל תשלומי ההחזר, וחייבים לקחת משכנתא לתקופה ארוכה יותר.

ההאטה בענף הנדל"ן פוגעת גם בקבלנים וחברות הבנייה, וכאשר המכירות נמוכות יש פחות עבודה גם למתווכים, אנשי נדל"ן, לקבלני שיפוצים, לאדריכלים, למעצבי פנים וכדומה. בנוסף לזאת, מי שתכנן למכור דירה מתקשה למצוא קונים ואם הוא חייב למכור את הנכס עליו להתפשר. ההיחלשות בענף משפיעה בין היתר גם על הבנקים מאחר שהיקף לקיחת המשכנתאות נמוך בצורה דרסטית לעומת הנתונים בתקופה הקודמת, לכן חלק מהבנקים החלו להציע הטבות שונות ללווים והם נלחמים על כל לקוח ולקוח, והציבור יכול לנצל זאת כדי לשפר את תנאי המשכנתא.

ממה חשוב להיזהר כרגע?

המשבר בענף הנדל"ן יכול להוות הזדמנות פז לרכישת דירה דווקא עכשיו, חשוב לזכור כי יש סיכונים רבים שעלינו להתייחס אליהם על מנת שלא לקחת משכנתא יקרה שנתקשה להחזיר אותה. גם בעסקאות של מכירת דירה חייבים להיות יותר זהירים בגלל השינויים בשוק והקושי של הלווים לקחת משכנתא.

יש לבדוק כל עסקה לעומק ולהפחית עד כמה שניתן את הסיכונים, ואין לוותר על ליווי וייעוץ מקצועי של אנשי נדל"ן ויועצי משכנתא. לקבלנים ולמתווכים כדאי לשפר את השירות שלהם כדי שלא לפספס אף עסקה במציאות המאתגרת של היום. אם רוצים לשפר את שירות הלקוחות כדאי לעבור למערכת מתקדמת המאפשרת עבודה עם מסמכים דיגיטליים מקוונים, כולל מסמכים חשובים בעולם הנדל"ן. להשלמת עסקאות נדל"ן עם מערכת "חתימה ירוקה" לחצו על הקישור – https://www.2sign.co.il/נדלן/.

איך יודעים שהמצב משתפר?

כדאי לקרוא מידע בחדשות הכלכליות ולפנות לייעוץ כדי לקבל החלטה מתי לרכוש או למכור דירה. יש סימנים המעידים על יציאה מהמשבר, למשל גידול בהיקף מכירת הדירות, גידול בהיקף המשכנתאות הנלקחות מהבנקים ועוד.

הכתבה באדיבות מערכת "חתימה ירוקה"