רכב חשמלי: לשמור על טווח וטעינה
ברכב חשמלי חשוב במיוחד להיערך לחורף, שכן הקור משפיע ישירות על ביצועי הסוללה. טמפרטורות נמוכות יכולות להפחית את טווח הנסיעה בעד 10-20% ולכן כדאי להקפיד על טעינה מלאה לפני כל נסיעה ארוכה. בזמן שהרכב מחובר לעמדת הטעינה, מומלץ לחמם את תא הנוסעים מראש, כך החימום יתבסס על חשמל מהרשת ולא מהסוללה ויחסוך באנרגיה לנסיעה עצמה.
בנוסף, כדאי לבדוק את תקינות כבל הטעינה והעמדה הביתית ולוודא שאין חדירת מים או סימני בלאי בחיבורים. גם הצמיגים והבלמים דורשים תשומת לב: שינויי טמפרטורה משפיעים על לחץ האוויר ולכן מומלץ לבדוק ולהתאים אותו לעונה.
טיפ נוסף: הפעילו מדי פעם את מערכת הבלימה הרגנרטיבית בעדינות, כדי לוודא שהיא מגיבה היטב גם בתנאים רטובים.
רכב היברידי: לא לשכוח שגם יש מנוע בעירה
ברכב היברידי חשוב לזכור שהחורף משפיע הן על המערכת החשמלית והן על מנוע הבעירה ולכן חשוב לבדוק את שתיהן. המצבר הרגיל, שאחראי להפעלת המערכת כולה, עלול להיחלש בקור ולכן כדאי לוודא שהוא תקין ומתוחזק. בנוסף, נהגים שנוסעים בעיקר נסיעות קצרות בעיר צריכים לשים לב שהסוללה ההיברידית לא תמיד מספיקה להיטען במלואה, מה שעלול להשפיע על הביצועים.
מומלץ גם לבדוק את מפלס השמן ואת מערכת הקירור, שכן בחורף מנוע הבעירה נכנס לפעולה בתדירות גבוהה יותר.
טיפ חשוב לסיום: אל תנסו "להניע ולהתחמם על המקום", תנו למערכת ההיברידית לנהל את עצמה. היא מתוכננת לפעול ביעילות מרבית גם בתנאי קור ולעשות זאת טוב יותר ממה שתצליחו ידנית.
רכב רובוטי (גיר אוטומטי-רובוטי): זהירות בהעברות הילוכים
ברכבים עם תיבת הילוכים רובוטית חשוב להקדיש תשומת לב מיוחדת להכנה לחורף, משום שהמערכת רגישה במיוחד לשינויים בטמפרטורה. שמן הגיר, שאחראי על פעולת המעבר בין ההילוכים, נוטה להתעבות בקור – מה שעלול להשפיע על תגובתיות המערכת, לכן כדאי לבדוק את מצבו ולהחליפו במידת הצורך.
בזמן נהיגה בכביש רטוב, המעבר האוטומטי בין ההילוכים עלול לגרום להחלקה ולכן מומלץ לעבור למצב ידני אם קיימת האפשרות, במיוחד בעליות ובירידות. בנוסף, חשוב לבדוק את הבלמים ולוודא שאין הצטברות של בוץ או חלודה, שכן מערכות רובוטיות מבצעות בלימה מדויקת מאוד וכל לכלוך עלול לפגוע ביעילותן.
טיפ מועיל לנהיגה חורפית: בצעו נסיעה קצרה לפני נסיעה ארוכה, כדי לאפשר למערכת להגיע לטמפרטורת עבודה אופטימלית ולהבטיח פעולה חלקה ובטוחה.
רכב רגיל (בנזין/דיזל): הקלאסיקה שדורשת תשומת לב
ברכב רגיל, המבוסס על מנוע בעירה פנימית, הכנה נכונה לחורף יכולה לעשות את ההבדל בין נסיעה חלקה לתקלה מיותרת. הקור משפיע על המצבר ומפחית את יכולת ההתנעה ולכן מומלץ לבדוק את מצבו ואם הוא בן יותר משלוש שנים, כדאי לשקול להחליפו מראש.
בנוסף, חשוב לבדוק את המגבים ונוזל השמשות לפני הגשם הראשון, כדי לוודא שהם מתפקדים היטב ולא יבשים או סדוקים. גם לחץ האוויר בצמיגים דורש תשומת לב, שכן בקור הוא נוטה לרדת בכ־2-3 PSI, מה שעלול להשפיע על אחיזת הכביש וצריכת הדלק.
הקפידו גם להחליף שמן מנוע לשמן המתאים לעונה, שמנים דלילים יותר מאפשרים התנעה קלה והגנה טובה יותר בקור.
טיפ חשוב לבטיחות: אל תתעלמו מהתאורה. פנסים מלוכלכים או שרופים מצמצמים את שדה הראייה בעשרות מטרים ומגבירים את הסיכון בנהיגה חורפית.
שורה תחתונה
לכל סוג רכב יש אתגרים ייחודיים בחורף: רכבים חשמליים והיברידיים רגישים במיוחד לטמפרטורות נמוכות, המשפיעות על הסוללה ועל הטעינה. רכבים עם תיבת הילוכים רובוטית דורשים תשומת לב מיוחדת לשמן הגיר ולהעברת ההילוכים, שעלולות להיות מושפעות מהקור ומהלחות. רכבי בעירה פנימית, לעומתם, דורשים תחזוקה שוטפת ובסיסית יותר אך עקבית, כדי להבטיח פעולה תקינה גם בימים קרים.
יחד עם זאת, יש כמה נקודות שחוזרות על עצמן בכל סוגי הרכבים: הקפידו לבדוק את מצב הצמיגים ולחץ האוויר, לוודא שהמגבים ונוזל השמשות תקינים ולבחון את תקינות התאורה והבלמים.
חורף נעים, חמים ובטוח.
קרדיט תמונה: chatgpt